Co nowego

1 600 powodów, aby zajrzeć do cyfrowych zbiorów Muzeum Emigracji

 Fotografia przedstawiająca młodą kobietę siedzącą na walizce w poczekalni Dworca Morskiego w Gdyni,  1945-1969 (fot. Florian Staszewski)

Fotografia przedstawiająca młodą kobietę siedzącą na walizce w poczekalni Dworca Morskiego w Gdyni, 1945-1969 (fot. Florian Staszewski)

Wyprawa do Ameryki Południowej z 1891 roku organizowana przez Józefa Siemiradzkiego, życie i twórczość polskiego pianisty i kompozytora Sylwana Mieczysława Milewicza czy losy żołnierki w Armii Andersa – to tylko niektóre z archiwaliów, które zostaną udostępnione w cyfrowych zbiorach Muzeum Emigracji. Będzie to możliwe dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Cyfrowa”. Dotacja pozwoli na opracowanie łącznie 1 600 archiwaliów.

 
Muzeum Emigracji otrzymało ministerialne wsparcie na realizację projektu „Digitalizacja, opracowanie i nieodpłatne udostępnienie online zbiorów Muzeum Emigracji w Gdyni”. Dzięki dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Kultura Cyfrowa” opracowanych zostanie aż 1 600 archiwaliów. Zbiory będą dostępne na stronie www.zbiory.muzeumemigracji.pl.

Muzeum otrzyma wsparcie finansowe w wysokości 72 tys. zł, wartość całkowita projektu to 90 tys. zł. 

Opracowane zostaną następujące archiwalia:

  • wyprawy z 1891 roku organizowanej przez Józefa Siemiradzkiego do Ameryki Południowej,
  • sposobu przedstawienia w prasie amerykańskiej polskiej elity, polskich emigrantów i Amerykanów polskiego pochodzenia (lata 20.-90. XX w.),
  • życia oraz twórczości polskiego pianisty i kompozytora Sylwana Mieczysława Milewicza, działającego w 20-leciu międzywojennym na Dalekim Wschodzie,
  • przedwojennych i powojennych transatlantyków i zabytkowego modernistycznego budynku Dworca Morskiego w Gdyni,
  • osobistych losów żołnierki oraz sanitariuszki w Armii Andersa, a następnie przedsiębiorczyni w Anglii,
  • osobistych losów polskiego plantatora kawy w Afryce i następnie w Brazylii,
  • Komitetu Łączenia Polskich Rodzin (Australia 1980-1983) oraz podań o paszport na wyjazd do Australii (1977-1980).

Za koordynację merytoryczną i organizacyjną projektu odpowiadają dr Agnieszka Kowalkowska, kierowniczka Działu Zbiorów i główna inwentaryzatorka zbiorów, a także Anna Wróblewska, specjalistka ds. zbiorów.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Tablica z informacją o dofinansowaniu opisanego projektu ze środków budżetu państwa

  • ikonaOpublikowano: 17.07.2025 15:40
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 17.07.2025 15:50
  • ikonaZmodyfikował: Jakub Winiewski
ikona

Najnowsze