Uruchomienie specjalnej linii, obsługiwanej zabytkowymi autobusami, jednodniowa reaktywacja autobusowego połączenia Gdyni z Gdańskiem na trasie 101 oraz wystawa ciężarówek, które po wojnie funkcjonowały jako autobusy - to tylko niektóre atrakcje przygotowane z okazji 85-lecia gdyńskiej komunikacji miejskiej. We wrześniu 1929 roku Towarzystwo Komunikacji Automobilowej uruchomiło regularną komunikację miejską na terenie Gdyni. Pierwsza linia, którą obsługiwały autobusy marki Renault, połączyła Śródmieście z Oksywiem. Aby uczcić tę rocznicę oraz przypadający w przyszłym tygodniu Europejski Dzień bez Samochodu przygotowano wiele ciekawych atrakcji dla mieszkańców i turystów. Linia 101 - reaktywacjaW sobotę, 20 września, na trasę pomiędzy Dworcem PKP w Gdyni i Urzędem Wojewódzkim w Gdańsku wyjadą autobusy oznaczone numerem 101. To nawiązanie do historycznej linii, która kiedyś łączyła Trójmiasto i była alternatywą dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Choć jej jednodniowa reaktywacja ma budzić skojarzenia z przeszłością, obsługiwana będzie przez najnowocześniejsze pojazdy, które eksploatowane są w Gdyni. Przejazd jest bezpłatny a autobusy z obu pętli odjeżdżać będą co 30 minut, od godz. 10.00 do 18.30.Zabytkowym autobusem z Polanki Redłowskiej na Dworzec Morski Zabytkowe autobusy Jelcz 043 z ZKM w Gdańsku i Ikarus 260 (tzw. kultowy Ikarus) pojawią się na gdyńskich ulicach dzień później, w niedzielę 21 września. W tym dniu Zarząd Komunikacji Miejskiej uruchomi okolicznościową linię 304, kursującą na trasie: Polanka Redłowska - Dom Marynarza - Świętojańska - pl. Kaszubski - Jana z Kolna (powrót Starowiejską) - Janka Wiśniewskiego - Polska - Dworzec Morski-Muzeum Emigracji. Linia funkcjonować będzie co 30 minut w godz. 9.50-17.50 z odjazdami z obydwu pętli dwadzieścia i pięćdziesiąt minut po pełnej godzinie, co nawiązuje do historycznego rozkładu jazdy linii 104.Wystawa ciężarówek, które były autobusamiNa jednej z pętli zabytkowej linii 304 - przy Dworcu Morskim - zaparkują historyczne ciężarówki, zaadaptowane do przewozu osób, które w czasach powojennych jeździły na ulicach wielu miast jako autobusy. Będzie je można oglądać między godz. 10.00 a 17.30, a główną atrakcją wystawy ma być samochód ciężarowy GMC CCKW-353, identyczny jak kilkanaście eksploatowanych w Gdyni w drugiej połowie lat 40. Udostępnione do zwiedzania zostaną również ciężarówki Magirus Klöckner Humboldt Deutz S 3000 i Opel Blitz 1.5-45 z zasobów firmy Gryf.Znany jako Jimmy GMC CCKW-353 był podstawowym środkiem transportu taktycznego w armii Stanów Zjednoczonych podczas II wojny światowej. W 1943 roku jego produkcję prowadzono przez 24 godziny na dobę, a nowy samochód opuszczał linię produkcyjną co cztery minuty. CCKW-353 był napędzany silnikiem o mocy 140 KM i mógł jechać z maksymalną prędkością 72 km/godz. Po wojnie samochody te znalazły zastosowanie w transporcie osób, także w Gdyni. Zabierały maksymalnie 16 pasażerów.Więcej, bo nawet 24 osoby, mogły podróżować Magirusem. Model eksponowany w Gdyni został wyprodukowany w 1942 roku. Trzecim pojazdem na wystawie jest Opel Blitz z 1951 roku. Samochody tego typu były eksploatowane w gdyńskiej komunikacji miejskiej od 1946 rokuDodajmy, że w Europejskim Dniu Bez Samochodu, czyli w poniedziałek 22 września, każdy posiadacz lub współposiadacz samochodu będzie mógł bezpłatnie korzystać z usług gdyńskiej komunikacji miejskiej. Zamiast biletu musi jednak mieć ze sobą ważny dowód rejestracyjny auta. Opublikowano: 18.09.2014 00:00 Autor: Małgorzata Omachel - Kwidzińska (malgorzata.omachel-kwidzinska@gdynia.pl)