Mamy to! Wiadomo już, który projekt wygrał w konkursie na logo stulecia Gdyni. Głosowanie online oraz w punktach stacjonarnych zakończyło się 27 kwietnia. Zwycięska praca zdobyła łącznie 1 346 głosów. To projekt numer 3, którego autorem jest Krzysztof Drumiński ze Szczecina. Za nami drugi etap konkursu na znak graficzny stulecia Gdyni. Mieszkańcy wybrali swojego faworyta spośród trzech prac, które trafiły do finału. Głosowanie trwało od 7 do 27 kwietnia i odbywało się online oraz w punktach stacjonarnych.W głosowaniu oddano łącznie 3 281 głosów. 291 – z wykorzystaniem formularza dostępnego w formie drukowanej w punktach stacjonarnych i 2 990 – online. Najwięcej głosów, bo 1 346, otrzymał projekt logo nr 3 przygotowany przez Krzysztofa Drumińskiego ze Szczecina. 1 129 głosów oddano na projekt logo nr 1 autostwa Mariusza Flisińskiego z Warszawy, a 804 – na projekt logo nr 2, który stworzył Wojciech Słabuszewski z Gdyni. Logo miało być symbolicznym połączeniem historii, architektury i tożsamości miasta. Mieszkańcy i mieszkanki zdecydowali, że to właśnie zwycięska praca najlepiej oddaje te cechy. Wybrane logo i sporządzona na jego bazie identyfikacja wizualna będą nam towarzyszyć w roku jubileuszu. Gratuluję laureatowi, a finalistom i wszystkim uczestnikom dziękuję za zaangażowanie i nadesłanie niemal 400 projektów, które ocenialiśmy – mówi Oktawia Gorzeńska, wiceprezydentka Gdyni i członkini kapituły konkursowej. Autor zwycięskiego projektu, czyli Krzysztof Drumiński, pochodzi ze Szczecina i zawodowo zajmuje się brandingiem oraz prowadzi studio projektowe. Byłem zaskoczony już wtedy, kiedy dostałem się do finałowej trójki. Do konkursu nadesłano prawie 400 prac, więc sądziłem, że trudno będzie się przebić. Nie nastawiałem się na sukces. Podobała mi się formuła, że najpierw projekty oceniało jury, a ostatecznego wyboru dokonali mieszkańcy. Cieszę się, że mój projekt wygrał. Jest to punkt wyjścia do stworzenia całej identyfikacji wizualnej, dlatego czeka mnie teraz dużo pracy. Tym będę się zajmować w najbliższym czasie, aby powstało bogate opracowanie. Bywam od czasu do czasu w Trójmieście i na Pomorzu. Podoba mi się nadmorski klimat i z chęcią tam wrócę – mówi laureat konkursu na projekt logo na stulecie Gdyni. Autor zwycięskiego logo otrzyma nagrodę główną w wysokości 25 tys. zł stanowiącą budżet na realizację zamówienia, którego przedmiotem będzie przygotowanie księgi znaku – logo 100-lecia miasta Gdyni.Poniżej prezentujemy pełny opis zwycięskiego projektu nadesłany w zgłoszeniu konkursowym przez autora.Logo stworzone z okazji stulecia nadania praw miejskich Gdyni to symboliczne połączenie historii, architektury i tożsamości miasta. Jego głównym elementem jest liczba „100”, zapisana charakterystycznym fontem Rotunda w odmianie Extra Bold, który nadaje kompozycji nowoczesny, ale jednocześnie solidny i elegancki wygląd. Liczba ta została przedstawiona w formie złotego obrysu, co symbolizuje prestiż, dumę oraz jubileuszowy charakter wydarzenia. Złoty kolor odnosi się również do wielkich osiągnięć Gdyni, jej dynamicznego rozwoju oraz znaczenia jako jednego z najważniejszych polskich miast portowych.Przykłady użycia logo nadesłane przez uczestnika konkursuWnętrze każdej cyfry „100” wypełniają symboliczne, liniowe ikony przedstawiające fragmenty trzech charakterystycznych obiektów gdyńskiej architektury: Miejskich Hal Targowych, budynku Polskich Linii Oceanicznych (PLO) oraz Muzeum Emigracji. Każdy z tych budynków pełni istotną rolę w historii i krajobrazie miasta, odzwierciedlając różne etapy jego rozwoju.Budynek Miejskich Hal Targowych, będący przykładem funkcjonalizmu, przypomina o handlowym i społecznym aspekcie Gdyni. Od lat stanowi miejsce spotkań mieszkańców oraz odzwierciedla codzienne życie miasta. Charakterystyczna konstrukcja nawiązuje do modernistycznych tradycji Gdyni, które stały się wizytówką urbanistyczną tego regionu.Budynek Polskich Linii Oceanicznych symbolizuje morską potęgę Gdyni. To właśnie z tego miejsca przez dziesięciolecia zarządzano flotą transoceanicznych statków, które łączyły Polskę z całym światem. Obiekt ten, będący częścią dziedzictwa modernistycznej Gdyni, przypomina o złotej erze polskiej żeglugi oraz aspiracjach miasta do bycia międzynarodowym centrum handlu i transportu.Muzeum Emigracji to natomiast współczesny symbol pamięci o ludziach, którzy opuszczali kraj w poszukiwaniu lepszej przyszłości. Jest to również miejsce, które podkreśla otwartość Gdyni na świat oraz jej role jako bramy do nowych możliwości. Zlokalizowane w dawnym Dworcu Morskim Muzeum Emigracji stanowi pomost między przeszłością a przyszłością miasta, przypominając o jego globalnym znaczeniu.Przykłady użycia logo nadesłane przez uczestnika konkursuPod głównym symbolem liczby „100” umieszczono napis „Gdynia” zapisany fontem Rotunda w odmianie Bold. Dzięki zastosowaniu tego samego kroju pisma logo zachowuje spójność wizualną i podkreśla silny, wyrazisty charakter miasta. Po lewej stronie napisu umieszczono rok „1926”, oznaczający moment nadania praw miejskich, natomiast po prawej „2026” odnoszący się do obchodzonej rocznicy. Taki układ liczb jasno wskazuje na 100-letnią historię Gdyni i jej rozwój na przestrzeni wieku.Bezszeryfowa czcionka w nazwie „Gdynia”, podobnie jak zapis dat oraz czarny kolor współgrają z logotypem miasta.Całość projektu łączy w sobie klasyczną elegancję i nowoczesność, oddając ducha Gdyni – miasta dynamicznego, otwartego na świat, a jednocześnie wiernego swojej historii i tradycji. Logo nie tylko upamiętnia wyjątkowy jubileusz, ale także przypomina o wartościach, które ukształtowały Gdynię – innowacyjności, morskiej tożsamości i nieustannym dążeniu do rozwoju. Dzięki swojej minimalistycznej, ale bogatej w znaczenie formie, projekt staje się ponadczasowym symbolem stulecia Gdyni, odzwierciedlającym jej unikalny charakter i dziedzictwo. O konkursie na logo stulecia Gdyni Do pierwszego etapu zgłoszono 399 prac. 34 z nich wykluczono jako niezgodne z regulaminem, a 1 została wycofana przez uczestnika. Zatem kapituła oceniła 364 konkursowe prace. Spośród nich wybrano 3 projekty logo.Spośród finałowych prac najlepszy projekt mieszkańcy mogli wskazywać online lub w formie papierowej – w punktach stacjonarnych. Formularz do głosowania w formie elektronicznej udostępniono na stronie gdynia100.pl oraz Gdyńskiej Platformie Dialogu – konsultujemy.gdynia.pl. Natomiast głos w formie papierowej można było oddać w Przystaniach, filiach Biblioteki Gdynia oraz punktach informacyjnych znajdujących się: w holu Urzędu Miasta Gdyni (al. Marsz. Piłsudskiego 52/54), Centrum Obsługi Mieszkańca w „Rivierze” (ul. Kazimierza Górskiego 2) i Gdyńskim Centrum Wspierania Przedsiębiorczości (ul. 10 Lutego 24).Projekty, które trafiły do drugiego, finałowego etapu wybrała kapituła w składzie: Małgorzata Bujak – członkini Komitetu Obywatelskiego 100-lecia Gdyni z Muzeum Miasta Gdyni, dr hab. prof. UWM Jarosław Bujny – projektant grafik, kurator, wykładowca akademicki; Marta Frej – członkini Komitetu Obywatelskiego 100-lecia Gdyni, graficzka, ilustratorka; Oktawia Gorzeńska – wiceprezydentka Gdyni; Magdalena Oczachowska z Referatu Promocji Miasta w Urzędzie Miasta Gdyni; Paweł Osicki – członek Komitetu Obywatelskiego 100-lecia Gdyni, architekt, projektant i muzyk; Joanna Śliwińska – naczelniczka Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji Urzędu Miasta Gdyni; Beata Sikorska – kierowniczka Referatu Promocji Miasta w Urzędzie Miasta Gdyni oraz Dorota Stec-Grochal z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Magdaleny Abakanowicz w Gdyni. Opublikowano: 30.04.2025 14:15 Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 30.04.2025 15:18 Zmodyfikował: Magdalena Czernek