Co nowego

Bezpieczniej w pracy dzięki funduszom ZUS

// fot. pixabay.com

// fot. pixabay.com

Prowadzisz działalność gospodarczą i chcesz zwiększyć bezpieczeństwo i komfort pracy w swojej firmie? Skorzystaj z programu dofinansowań prowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nabór wniosków właśnie wystartował.

Finansowanie działań, które mają zapobiegać wypadkom przy pracy, chorobom zawodowym oraz poprawić bezpieczeństwo, to ustawowy obowiązek ZUS. W zwiazku z tym instytucja ogłosiła kolejny konkurs na dofinansowanie projektów, których celem jest właśnie zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu w zakładach pracy.

Nabór wniosków właśnie wystartował. Można je składać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej w terminie od 27 lipca do 31 sierpnia 2020 roku.

Kto może starać się o środki?

O dotację mogą starać się wszyscy płatnicy składek. W konkursie największy procent dofinansowania przeznaczono dla mikro i małych przedsiębiorstw. Firmy zatrudniające od 1 do 9 osób mogą otrzymać aż 90% wsparcia finansowego, które może wynieść do 140 tysięcy złotych. Przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 49 pracowników dostaną nie więcej niż 80%, a te z przedziału od 50 do 249 pracowników – maksymalnie 60%. Większe firmy mogą otrzymać dotację w wysokości 20%, co w ich wypadku po przeliczeniu może wynieść nawet 500 tys. zł. Środki te pochodzą z funduszu wypadkowego.

Wnioski mogą składać ci pracodawcy, którzy nie zalegają z opłatą składek i podatków oraz nie znajdują się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji lub postępowania układowego. Dopłatę można otrzymać nie częściej niż raz na trzy lata.

Na co można przeznaczyć fundusze?

Dofinansowane mogą być te projekty, które w bezpośredni sposób ograniczają niekorzystne oddziaływania w miejscu pracy. Można więc zadbać na przykład o bezpieczeństwo instalacji technicznych czy maszyn, zakupić urządzenia chroniące przed hałasem, energią elektryczną, promieniowaniem elektromagnetycznym lub optycznym. To również możliwość zakupu sprzętu i służącego poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości oraz wiele innych.

Jak wygląda procedura składania wniosków?

Wniosek należy złożyć w terminie od 27 lipca do 31 sierpnia w formie papierowej lub elektronicznej. Złożone dokumenty zostaną sprawdzone przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pod kątem formalnym – czy są kompletne i poprawne. Następnie merytorycznie zweryfikują je eksperci wyznaczeni przez Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.

Wyniki ogłoszone zostaną do końca 2020 roku.

Zapytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać elektronicznie na adres e-mail: konkurs@zus.pl od 27 lipca do 24 sierpnia 2020 r. Warto zapoznać się z opracowanymi przez ZUS informacjami oraz przykładowymi pytaniami i odpowiedziami dostępnymi na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

ikona

Najnowsze