Platforma Cyfrowy Urząd dostępna jest pod nowym adresem cyfrowyurzad.um.gdynia.pl.
Co nowego

CRIST woduje kolejne jednostki

Mat. prasowe, fot. CRIST S.A.

Mat. prasowe, fot. CRIST S.A.

Gdyńska stocznia CRIST nie zwalnia tempa. We wtorek, 9 listopada odbyły się tam aż trzy wodowania – dwóch megabloków dla francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique o raz promu hybrydowego dla fińskiego operatora Finferries.


We wtorek, 9 listopada w stoczni CRIST w Gdyni odbyło się wodowanie dwóch megabloków o numerach roboczych V34 oraz M34.

V34 o masie 9,5 tys. ton i wymiarach 142x43m oraz M34 o masie blisko 11 tys. ton i wymiarach 171x40 m to największe megabloki statków pasażerskich, jakie buduje się w Europie i najprawdopodobniej na świecie.

To kolejne bloki, które powstały dla francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique. Są one w pełni wyposażone w standardzie gotowego statku. Oznacza to, że są wymalowane i posiadają instalacje statkowe, które zostały sprawdzone w najwyższym standardzie. Natomiast całość jest w pełni certyfikowana.
 

Megablok V34 w drodze do Francji

W stoczni CRIST, mat. prasowe
 
Megablok o numerze roboczym V34, który 11 listopada odpłynął do Francji, to część statku pasażerskiego dla jednego z największych armatorów – firmy MSC.
 
– Nazwa statku to MSC EURIBIA i będzie to jeden z największych pasażerskich statków na świecie. Warto podkreślić, iż jednostka będzie hybrydowa, zasilana na paliwo lekkie oraz LNG – informuje stocznia CRIST.
 
Element budowany przez gdyńską stocznię to śródokręcie wraz z częścią siłowni, w której zainstalowano już specjalistyczne rurociągi do przesyłu paliwa gazowego. W kolejnym etapie zostaną zamontowane ogromne zbiorniki LNG. 
 

Bloki w liczbach

 
Łączna masa bloków to około 19,5 tys. ton, 30 km rurociągów (wszelkiego typu: stalowych, nierdzewnych, miedzianych, plastikowych z włókna szklanego oraz wysoce specjalistycznych LNG), 100 tys. m2 malowanych powierzchni oraz 800 ton wszelkiego rodzaju urządzeń.
 
Budowa części maszynowych, w jakich specjalizuje się CRIST, jest porównywalna z budową w pełni wyposażonych jednostek i wymaga ogromnej koordynacji oraz zaangażowania kilkuset osób.
 
– To już kolejny z megabloków, jaki dostarcza CRIST. Najlepszym dowodem dobrze wykonanej pracy jest satysfakcja oraz uznanie przedstawicieli stoczni Chantiers de l'Atlantique oraz  firmy MSC – dodaje stocznia.


Nowoczesny prom hybrydowy dla Finów

Nowy prom zwodowany w stoczni CRIST w Gdyni, mat. prasowe

We wtorek, 9 listopada odbyło się także wodowanie nowoczesnego, dwustronnego, przyjaznego dla środowiska i ekologicznego promu hybrydowego dla fińskiego operatora promowego Finferries. Jego numer budowy to P315.

Wodowanie jest kolejnym kamieniem milowym w budowie jednostki. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem.
 
– Niedługo na jednostce rozpoczną się prace wyposażeniowe, a w kolejnym etapie statek będzie przygotowywany do prób na uwięzi oraz prób morskich. Przekazanie jednostki armatorowi zaplanowano na pierwszą połowę przyszłego roku – podkreśla stocznia.
 
Prom będzie zasilany z ładowanych z lądu baterii akumulatorów. Spalinowe agregaty prądotwórcze będą służyły jako rezerwowe źródło energii – podczas złej pogody lub dużej ilości lodu na trasie.

Nowa jednostka będzie miała 100,5 m długości i 17,4 m szerokości. Na pokładzie zmieści się 90 samochodów osobowych oraz 372 pasażerów. Statek będzie obsługiwała trzyosobowa załoga.


Źródło: Gospodarka Morska, CRIST S.A.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 15.11.2021 11:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Śliżewska (magdalena.slizewska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 21.11.2021 16:07
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze