Co nowego

Droga Czerwona przyspieszy. Będzie specustawa

Zjazd z obwodnicy Trójmiasta w gdyńskiej Chyloni – to tu ma rozpocząć się przyszła Droga Czerwona, czyli przedłużenie trasy w kierunku Portu Gdynia (fot. Michał Pietrzak / z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie

Zjazd z obwodnicy Trójmiasta w gdyńskiej Chyloni – to tu ma rozpocząć się przyszła Droga Czerwona, czyli przedłużenie trasy w kierunku Portu Gdynia (fot. Michał Pietrzak / z facebookowej grupy „Gdynia w obiektywie" / archiwalne)

Ministerstwo Infrastruktury postawiło budowę Drogi Czerwonej w Gdyni – wyczekiwanego przedłużenia istniejącej obwodnicy Trójmiasta w kierunku portu – na liście absolutnych priorytetów. To szansa na to, aby przeciągająca się w czasie inwestycja, szacowana na ponad 4,5 miliarda złotych, doczekała się znacznego przyspieszenia. Pomoże w tym specustawa, nad którą rozpoczęto już prace.


O tym, że strategiczną dla Gdyni inwestycję czeka znaczące przyspieszenie procedur, poinformował w rozmowie z Polską Agencją Prasową wiceminister infrastruktury.

Resort infrastruktury pracuje nad specustawą, która ma pozwolić szybciej wybudować Drogę Czerwoną, kluczową inwestycję mającą połączyć port w Gdyni z trójmiejską obwodnicą – powiedział Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury cytowany w materiale PAP.
 

 

Mniej czasochłonnych formalności przy Drodze Czerwonej


Co to oznacza? Specustawa to – w dużym skrócie – specjalny tryb legislacyjny, który skupia się na jednej, kluczowej z punktu widzenia państwa lub określonych grup, sprawie. Najczęściej polega on na uproszczeniu i zminimalizowaniu formalności wynikających z już obowiązującego prawa (czasowo wyłącza stosowanie ogólnych przepisów prawa). Może polegać na przykład na uzyskaniu jednego pozytywnego rozstrzygnięcia, które zastąpi kilka odrębnych, czasochłonnych postępowań, gdy temat jest priorytetowy.

Tak ma być także w przypadku Drogi Czerwonej w Gdyni, której budowa, choćby ze względu na czas potrzebny na uzyskiwanie decyzji środowiskowych, byłaby niemożliwa do zrealizowania w zapowiadanym jeszcze niedawno publicznie przez przedstawicieli rządu terminie, czyli do 2030 roku.

Dlaczego przedłużenie trójmiejskiej obwodnicy, które ma wprowadzić ruch bezpośrednio do Portu Gdynia stało się szczególnie ważne z punktu widzenia resortu? O niewystarczającym dostępie drogowym do kluczowego w kraju portu morskiego mówiono już od lat.

Teraz wzięto pod uwagę także wątek obronności. W ostatnich miesiącach podnoszono przede wszystkim kwestie transportu NATO-wskiego sprzętu, który regularnie trafia do portu w Gdyni. Sprawiło to, że o przyspieszenie procedur aktywnie zabiega także Ministerstwo Obrony Narodowej, a na ten priorytet bezpośrednio wskazał również wiceminister Bukowiec.

Trzymamy rękę na pulsie i czekamy na kolejne konkretne decyzje. To, co cieszy, to krok naprzód zgodny z wcześniejszymi deklaracjami, czyli wejście w tryb specustawy. Potwierdza to formalnie deklarowaną polityczną wolę ku temu, aby Droga Czerwona faktycznie powstała, i zrozumienie wagi tej inwestycji, co konsekwentnie przypominamy stronie rządowej przy każdej możliwej okazji. Będziemy nadal aktywnie przypominać także o Estakadzie Kwiatkowskiego, która znajduje się w złym stanie technicznym i bez zastrzyku finansowego z budżetu państwa nie jesteśmy w stanie rozpocząć jej gruntownego remontu – komentuje Aleksandra Kosiorek, prezydent Gdyni.

To absolutnie priorytetowa inwestycja nie tylko z punktu widzenia interesów Portu Gdynia czy wojska, ale i dla naszego samorządu. Odciążenie obecnego układu drogowego, który nie był projektowany na tak duże natężenie ruchu, to konieczność już od lat. Budowa Drogi Czerwonej rozwiąże jednocześnie sporo problemów komunikacyjnych mieszkańców północnych dzielnic Gdyni. Nareszcie obserwujemy zdecydowane działania zmierzające do rychłego rozpoczęcia jej budowy – mówi Tadeusz Szemiot, przewodniczący Rady Miasta Gdyni.
 

Lipcowe deklaracje z Gdyni są realne


Sala konferencyjna w Porcie Gdynia, ludzie przy stołach, na ścianie ekran z wyświetlanym planem Drogi Czerwonej
Wyjazdowe posiedzenie sejmowej komisji infrastruktury w Porcie Gdynia w lipcu tego roku. Na ekranie widoczna koncepcja przebiegu Drogi Czerwonej (fot. Kamil Złoch)

Przypomnijmy, że w połowie lipca tego roku deklaracje dotyczące możliwego przyspieszenia prac nad Drogą Czerwoną padały także w Gdyni – podczas wyjazdowego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.

Obecni wówczas w Porcie Gdynia m.in. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec i doradca ministra obrony narodowej Maciej Samsonowicz zapewniali, że drogowa inwestycja w Gdyni będzie traktowana jako zadanie o strategicznym znaczeniu dla państwa.

Już w tamtym momencie szacowano, że nadanie jej priorytetu w ministerialnych planach może przyspieszyć cały proces przygotowawczy nawet o dwa lata, a inwestycja mogłaby dzięki temu rozpocząć się już w 2026 roku.

 

Inwestycja warta 4,5 miliarda. Dokumentacja w toku


Wkrótce ma być także gotowy opracowywany od miesięcy w MON-ie raport dotyczący „Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Ten dokument może otworzyć drogę do współfinansowania Drogi Czerwonej m.in. z puli środków przeznaczonych na rozwijanie obronności.

Finanse są w tym przypadku istotne, bo pierwotną wycenę – ok. 2 miliardy złotych, które zabezpieczono w budżecie państwa – zaktualizowano na wspomniane ok. 4,5 miliarda złotych, przez co rozważane są opcje m.in. partnerstwa publiczno-prywatnego czy właśnie zewnętrznego dofinansowania.

Ułatwieniem realizacji jest też podzielenie Drogi Czerwonej na trzy odcinki:

  • Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego, odcinek o długości ok. 5,5 kilometra;
  • Trasa Kwiatkowskiego – Węzeł Ofiar Grudnia ’70, odcinek o długości ok. 2,4 kilometra;
  • Węzeł Ofiar Grudnia ’70 – Terminal Promowy, odcinek o długości ponad 1 kilometra.
 
Aktualnie w toku jest m.in. opracowanie koncepcji programowej oraz przygotowywanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla pierwszego z trzech planowanych odcinków. Dla odcinka drugiego i trzeciego procedury znajdują się na etapie opracowywania studium komunikacyjnego.

  • ikonaOpublikowano: 03.09.2025 12:30
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 03.09.2025 13:41
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona

Najnowsze