Uwaga! W sobotę PKO Gdynia Półmaraton. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu.
Co nowego

Halo, tu wieża! Nowoczesny sprzęt na lotnisku

Trudną, precyzyjną i stresującą pracę lotniskowych kontrolerów z wieży od teraz wspiera nowoczesny system - pierwszy w Polsce, fot. mat. prasowe Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Trudną, precyzyjną i stresującą pracę lotniskowych kontrolerów z wieży od teraz wspiera nowoczesny system - pierwszy w Polsce, fot. mat. prasowe Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Gdyby zapytać statystycznego pasażera samolotu o najważniejszą wartość, zapewne jako jedne z pierwszych wskazałby bezpieczeństwo. W obsługującym ruch lotniczy na Pomorzu Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy od niedawna kontrolerzy lotniska korzystają z nowoczesnego systemu kierowania i kontroli ruchem klasy A-SMGCS (Advanced Surface Movement Guidance & Control System). To rozwiązanie, z którego do tej pory korzystały tylko największe lotniska.


Kluczowe korzyści, które odczują także sami pasażerowie? Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu lotniczym i większa przepustowość. Kontrolerzy, którzy na co dzień pracują w największym pomorskim porcie lotniczym (jednym z jego głównych udziałowców jest także miasto Gdynia) mogą już pracować z wykorzystaniem innowacyjnego, bardzo precyzyjnego systemu czuwającego nad ruchem na terenie całego lotniska.

Technologia z największych lotnisk


To pierwszy w Polsce zaawansowany system kierowania i kontroli ruchu, czyli A-SMGCS, który zatwierdził już do użytku operacyjnego polski Urząd Lotnictwa Cywilnego. Przedstawiciele Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy nie kryją dumy z tego powodu, bo to najnowocześniejsze na rynku rozwiązania, które pomagają w codziennej kontroli. A o tym, jak ważne w tej branży jest minimalizowanie ryzyka ludzkiego błędu i precyzyjny podgląd na sytuację nikogo specjalnie przekonywać nie trzeba.

- Dzięki cyfrowej wymianie danych, jaką umożliwił A-SMGCS ograniczyliśmy korespondencję radiową, poszerzając zakres pracy bezkoordynacyjnej. Precyzyjne pozycjonowanie ruchu na terenie całego lotniska, uzupełnione o dokładny opis wszystkich aktywnych obiektów, stanowią dla kontrolerów ruchu lotniczego niezastąpione źródło informacji – komentuje Bartosz Supernat, kierownik Działu Kontroli Lotniska Gdańsk.


Rozwiązanie od polskiej firmy. Pomoże w trudnych warunkach


Co dokładnie potrafi robić nowoczesny system?
Chociażby wskazywać automatycznie pozycje samolotów i wszystkich innych pojazdów, które poruszają się w danym momencie po polu manewrowym. Sygnał pochodzi ze specjalnych transponderów i pętli indukcyjnych. To oznacza, że prowadzenie wszystkich operacji lotniczych będzie bezpieczniejsze, szczególnie np. w ekstremalnych warunkach pogodowych, gdy kontrolerzy pracujący we wieży na pomorskim lotnisku musieli się mierzyć z ograniczoną widocznością.

Jak podkreśla Port Lotniczy, to rozwiązania, które podlegają surowym międzynarodowym i krajowym wymaganiom regulacyjnym. Właśnie z tego powodu do tej pory podobne systemy działały jedynie na nielicznych, największych portach lotniczych. System z pomorskiego lotniska opracowała polska firma AP-TECH.

  • ikonaOpublikowano: 31.05.2023 12:16
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 31.05.2023 12:33
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze