Co nowego

Konsultacje w sprawie koncepcji tras rowerowych dla Śródmieścia i Kamiennej Góry

Fragment nowej ścieżki rowerowej na Karwinach, fot. Michał KowalskiNa zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, poznańskie biuro stadtraum wykonuje Koncepcję Tras Rowerowych dla Śródmieścia i Kamiennej Góry. Jest to obszerne opracowanie przedprojektowe, wskazujące na rozwiązania z zakresu drogownictwa: przebudowy dróg oraz zmiany organizacji ruchu drogowego, które należy zastosować w celu:


- zwiększania bezpieczeństwa ruchu drogowego wszystkich jego uczestników, a w szczególności "niechronionych", czyli.pieszych i rowerzystów,
- zwiększania ilości rowerzystów w ruchu ogółem,
- zmniejszenia ilości rowerzystów poruszających się chodnikami i innymi drogami pieszymi,
- podniesienia jakości życia i estetyki przestrzeni miejskiej.

Opracowanie wskazuje na możliwość zastosowania następujących rozwiązań w zakresie wyznaczania tras rowerowych na ulicach:
- dróg dla rowerów - ciąg odseparowany od innych uczestników ruchu, inaczej ścieżka rowerowa,
- dróg dla pieszych i rowerów - ciąg wspólny z pierwszeństwem dla pieszych,
- pasów ruchu dla rowerów - część jezdni wyznaczona wyłącznie dla rowerów w jednym kierunku z brakiem możliwości postoju innych pojazdów,
- kontrapasów - pas ruchu dla rowerów pod prąd ulicy jednokierunkowej,
- pasów wspólnych (ang. "sharrow") - pas o szerokości 3-4m, w którym za pomocą oznakowania poziomego (malowania) wskazuje się miejsce i kierunek ruchu rowerów na jezdni,
- integracji - brak środków skierowanych wyłącznie dla rowerzystów.

Przy integracji i pasach wspólnych, jak również nierzadko przy pasach ruchu dla rowerów, muszą być zachowane warunki, które umożliwią bezpieczną jazdę rowerem. Jest to związane z zagadnieniem uspokojenia ruchu drogowego, w tym z wyznaczeniem stref ograniczonej prędkości do 30 km/h. Strefy te w połączeniu z fizycznymi środkami uspokojenia ruchu drogowego takimi jak azyle, szykany, zwężanie pasa ruchu, wyniesione tarcze skrzyżowań, przejścia dla pieszych lub progi zwalniające zwiększają poczucie bezpieczeństwa, ograniczają hałas drogowy, pozwalają na większą integrację ulicy (np. dzieci znów zaczynają się bawić na ulicy), a ostatecznie podnoszą jakość życia.

Zadaniem projektantów opracowujących "Koncepcję Tras Rowerowych" jest więc również wskazanie ulic, które mogą zostać włączone do stref ograniczonej prędkości - "Tempo30".

Więcej o wartości dodanej jaką tworzy komunikacja rowerowa w mieście znajdą Państwo w prezentacji Pana dr Michała Beima, eksperta opracowującego przedmiotową Koncepcję.

Poniżej różne propozycje tras rowerowych w Śródmieściu i Kamiennej Górze, a także propozycje stref ograniczonej prędkości - "Tempo30".

Proponowane strefy uspokojenia ruchu Wariant 1

Proponowane strefy uspokojenia ruchu Wariant 2

Koncepcja Tras Rowerowych - Arkusz 1

Koncepcja Tras Rowerowych - Arkusz 2

Koncepcja Tras Rowerowych - Arkusz 3


W poniedziałek, 27 października w godz. 14.00 - 18.00 w Gdynia InfoBox odbędzie się spotkanie konsultacyjne organizowane przez Zarząd Dróg i Zieleni dotyczące koncepcji tras rowerowych dla Śródmieścia i Kamiennej Góry.
Dotyczy ono konsultacji projektowanych rozwiązań drogowych w Śródmieściu i Kamiennej Górze w opracowaniu „Koncepcji Tras Rowerowych". Podczas poniedziałkowego spotkania urzędnicy będą odpowiadać na pytania i wyjaśniać jakie zmiany zostaną wprowadzone.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni zaprasza do konsultacji i przesyłania uwag do projektu na adres koncepcja.rowerowa@stadtraum.pl do dnia 29 października 2014 r.

fot. Michał Kowalski

  • ikonaOpublikowano: 20.10.2014 00:00
  • ikona

    Autor: Michał Kowalski (2011)

ikona

Najnowsze