Co nowego

Metropolia stawia na węzły

Oficjalne otwarcie węzła integracyjnego w Redzie - jednego z 26 węzłów na terenie metropolii, fot. Kamil Złoch

Oficjalne otwarcie węzła integracyjnego w Redzie - jednego z 26 węzłów na terenie metropolii, fot. Kamil Złoch

Zachęcają do korzystania z transportu publicznego, pomagając łatwo połączyć go z innymi środkami transportu. Węzły integracyjne w ciągu kilku lat będą jednym z najistotniejszych ogniw komunikacji w obszarze całej trójmiejskiej metropolii. Do użytku oddano węzeł w Redzie, który jest siódmym z planowanych dwudziestu sześciu. Dwa z nich powstaną także w Gdyni, na Karwinach oraz w Chyloni.

W Redzie spotkali się lokalni samorządowcy oraz przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Okazja to oficjalne otwarcie tamtejszego węzła integracyjnego, który zmienił oblicze dworca kolejowego i ułatwił podróżowanie tym, którzy w codziennych dojazdach łączą różne środki transportu – kolej, autobusy, rower czy auto osobowe.

Za ponad 13 milionów złotych powstała nowa infrastruktura, w tym duży parking, nowe zatoki i wiaty autobusowe, zmieniony układ drogowy i nowe przejścia dla pieszych, drogi rowerowe czy windy. Mieszkańcy Redy, ale także ościennych gmin mogą wygodnie i bezpiecznie przesiąść się np. do SKM, którą dużo osób dojeżdża codziennie do pracy lub szkoły w Trójmieście, w tym często w Gdyni.

Zakończonej inwestycji gratulowali włodarzom Redy m.in. przewodnicząca Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot i prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk czy – w imieniu prezydenta Wojciecha Szczurka – wiceprezydent Gdyni Michał Guć. Redzki węzeł to jeden z aż 26 tego typu projektów, które pojawią się w gminach całej metropolii.

- Projekty są w tym momencie realizowane. Jasnym jest, że właśnie na tym polega współpraca metropolitalna i potrafimy dostrzec korzyści z realizacji właśnie takich przedsięwzięć, które będą służyć naszym mieszkańcom. Z 26 planowanych węzłów integracyjnych do tej pory powstało kilka. To Cieplewo, Pszczółki, Gościcino, bardzo duży projekt w Kartuzach, Rębiechowo i Gołubie. To dopiero początek tej drogi – mówił Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Zgodnie z założeniami, na całym terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot dzięki węzłom z transportu zbiorowego ma skorzystać prawie 550 tysięcy pasażerów więcej niż dotychczas. Ograniczenie ruchu samochodowego przede wszystkim zmniejszy smog i znacznie poprawi jakość powietrza.

Przypomnijmy, że przyczynią się to tego także dwa węzły w Gdyni. Pierwszy, przy dworcu PKP w Chyloni jest już w trakcie budowy, drugi powstanie na Karwinach i będzie ułatwiał dojazd z wykorzystaniem pociągów PKM. Inwestycje są zgodne z długofalową strategią miasta.

- Nowe węzły mają na celu zmianę przyzwyczajeń transportowych mieszkańców całej metropolii. Dojazd z gmin sąsiednich do Trójmiasta, ale i codzienne poruszanie się pomiędzy poszczególnymi miastami to jedna z kluczowych kwestii w kontekście naszej woli ograniczania indywidualnego transportu na rzecz komunikacji zbiorowej – podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. - To troska o jakość powietrza, ograniczanie hałasu, zmniejszenie zużycia energii i bezpieczeństwo mieszkańców. Dobra infrastruktura skutecznie zachęca do przesiadki na komunikację publiczną i to najbardziej pozytywny efekt węzłów integracyjnych. Wierzymy, że kolejne takie inwestycje, które powstaną w Gdyni wpłyną na zmianę postaw mieszkańców metropolii – dodaje wiceprezydent Guć.

Projekty węzłów integracyjnych są realizowane w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) finansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego 2014-2020.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
ikona

Zobacz także

Najnowsze