Co nowego

Nowe rowery Mevo przypłynęły do Gdyni

Statek z nowymi rowerami Mevo na pokładzie cumujący w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (fot. Magdalena Czernek)

Statek z nowymi rowerami Mevo na pokładzie cumujący w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym (fot. Magdalena Czernek)

2 075 nowych rowerów Mevo ze wspomaganiem elektrycznym przypłynęło do Gdyni w sobotnie popołudnie, 19 lipca. Statek z jednośladami na pokładzie zacumował w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Po wyładunku rowery przejdą niezbędne prace przygotowawcze i w sierpniu pojawią się na ulicach. Uzupełnią i dodatkowo wzmocnią one system roweru metropolitalnego w 16 gminach Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.


Do gdyńskiego portu zawinął statek z cennym ładunkiem. „Annalisa P” zacumowała w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym przy nabrzeżu Bułgarskim. A na jej pokładzie przypłynęło 2 075 nowych rowerów Mevo ze wspomaganiem elektrycznym. Flota ta uzupełni tę, która spłonęła w lutowym pożarze hali na Przeróbce. W jego wyniku system uszczuplił się o 1 500 z pierwotnych 4 099 egzemplarzy. A teraz zostanie on jeszcze wzmocniony, bo na ulicach pojawią się też dodatkowe rowery.
Jak Państwo wiedzą, w lutym spotkał nas oraz kilkudziesięciu innych przedsiębiorców duży pech. Bardzo wartościowy majątek przetrzymywany w olbrzymich halach po dawnym dworcu na wyspie Stogi straciliśmy doszczętnie w wyniku pożaru. Podjęliśmy dwie decyzje. Jedną decyzję podjął nasz hiszpański operator, firma która wygrała w przetargu. Że te rowery oczywiście zgodnie z umową zastąpi nowymi. A my przy okazji podjęliśmy decyzję o skorzystaniu z umownego tzw. prawa opcji. To znaczy o dokupieniu maksymalnej ilości dodatkowo 1 100 rowerów. Te dwie decyzje dzisiaj się materializują. Ponad 2 000 rowerów przybyło do Trójmiasta. Codziennie prawie 20 tys. osób jeździ na tych rowerach. I mam nadzieję, że będzie jeździło jeszcze więcej – mówi Michał Glaser, prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Cieszymy się bardzo, że przypływa kolejny transport, który pozwala nam odbudować zasób rowerów Mevo w systemie, ale też pozwala zwiększyć go realnie. Wiemy, że do końca miesiąca – przynajmniej według deklaracji – w systemie powinny się pojawić kolejne rowery i będzie ich więcej niż było przed tym feralnym pożarem, który zdarzył się w Gdańsku w lutym. Idea roweru metropolitalnego się świetnie sprawdziła. Widzimy to po liczbach. Raporty, które przedstawia nam metropolia w kontekście wykorzystania rowerów, pokazują, że na pewno nasi mieszkańcy bardzo lubią rower metropolitalny, co nas niezwykle cieszy – dodaje Tomasz Augustyniak, dyrektor zarządzający ds. społecznych Urzędu Miasta Gdyni.

Po wyładunku rowery przejdą niezbędne prace przygotowawcze, w tym montaż elementów, takich jak kierownice, koszyki, pedały czy baterie. Każdy jednoślad przejdzie też testy obejmujące m.in. sprawdzenie hamulców, dzwonków czy mechanizmu podnoszenia i opuszczania siodełek.


Zdjęcia i montaż: Dominika Sobiech

Nie jest to pierwszy taki transport. Pod koniec czerwca do Gdańska przypłynęła pierwsza partia – 240 rowerów elektrycznych. W lipcu do Trójmiasta dotarło też już 210 rowerów klasycznych. Wszystkie są już na drogach. W przyszłym tygodniu dojedzie jeszcze 100 rowerów klasycznych.

16 gmin uczestniczących w projekcie postanowiło dodatkowo powiększyć system o 1 200 nowych rowerów (900 ze wspomaganiem elektrycznym i 300 klasycznych).

Gdynia zdecydowała się zwiększyć flotę o 250 pojazdów – 190 rowerów elektrycznych i 60 klasyków. Zgodnie z aneksem do umowy z operatorem wszystkie będą na ulicach w sierpniu.

Od 16 listopada 2023 roku w Gdyni na Mevo przejechano 2,5 mln km i wykonano 690 tys. podróży. Średni czas przejazdu wyniósł 19 minut, a średni pokonywany dystans to 3,5 km.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 19.07.2025 21:25
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (magdalena.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.07.2025 21:27
  • ikonaZmodyfikował: Magdalena Czernek
ikona

Najnowsze