Co nowego

Ostatnia w tym roku sesja Rady Miasta

Ostatnia w tym roku sesja Rady Miasta // fot. Jan Ziarnicki

Ostatnia w tym roku sesja Rady Miasta // fot. Jan Ziarnicki

W środę, 19 grudnia odbyła się IV sesja Rady Miasta, podczas której, radni uchwalili m.in. budżet Miasta, wieloletnią Prognozą Finansową dla Miasta Gdyni na lata 2019-2033 i wysokośc bonifikaty za wykup gruntów w użytkowaniu wieczystym.

Radni zdecydowali m.in. o:
 
- uchwalenia budżetu Miasta Gdyni na rok 2019,

Proponowany budżet miasta Gdyni w 2019 roku ma na celu pełne angażowanie się w realizację zadań ustawowych oraz maksymalne wykorzystanie środków Unii Europejskiej. Za głosowało 21 radnych, 5 wstrzymało się od głosu.
 
Ustala się dochody budżetu miasta, na kwotę 1.710.892.556 zł, w tym:

- dochody bieżące 1.469.394.653 zł,
- dochody majątkowe 241.497.903 zł.

Ustala się wydatki budżetu miasta na kwotę 1.858.444.237 zł, w tym:

- wydatki bieżące 1.339.070.393 zł,
- wydatki majątkowe 519.373.844 zł.

Różnica między dochodami i wydatkami stanowi planowany deficyt budżetu w kwocie 147.551.681 zł. Źródłem pokrycia deficytu będą przychody pochodzące z kredytu długoterminowego.
 
- Zrównoważenie budżetu nastąpiło na poziomie kwoty 1 miliarda 950 milionów złotych. Kierunki wydatkowania są dość tradycyjne, a mianowicie edukacja transport i infrastruktura miasta, przy czym edukacja w wydatkach bieżących jest na pierwszym miejscu, a w wysiłku inwestycyjnym jest to transport, ponieważ kupujemy zestawy nowego taboru komunikacyjnego – podkreślił Skarbnik Miasta prof. Krzysztof Szałucki.


 
W strukturze wydatków ogółem w budżecie 2019 r. dominuje finansowanie zadań w działach:

- transport i łączność - 27,0%
- oświata i wychowanie - 25,8%
- opieka społeczna i rodzinna - 14,2%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 10,8%
- administracja publiczna - 5,1%.

Działy zadaniowe miasta, widziane przez pryzmat wiodących wydatków bieżących 2019 roku, charakteryzują się następującą strukturą wartości realizowanych zadań:

- oświata i wychowanie - 31,3%
- opieka społeczna i rodzinna - 19,7%
- transport i łączność - 14,6%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 7,6%.
- administracja publiczna - 7,1%.

Biorąc natomiast pod uwagę wydatki majątkowe 2019 r., wartość wiodących zadań przyjmuje następującą strukturę:

- transport i łączność – 59,2%
- gospodarka komunalna i ochrona środowiska – 19,1 %
- oświata i wychowanie – 11,7 %
- kultura fizyczna i sport – 5,9 %.
 
- Zaplanowaliśmy ponad 519 mln złotych na wydatki inwestycyjne, z tego prawie 150 mln złotych to środki, które planujemy pozyskać z projektów Unii Europejskiej. Rok 2019 będzie rokiem transportu, gospodarka komunalna i ochrona środowiska to niemal 100 mln zł, oświata kolejne 60 mln zł. To trzy zasadnicze pozycje, które łącznie stanowią 90 procent wszystkich planowanych wydatków majątkowych w Gdyni – podkreślił podczas sesji radny Marcin Wołek.

I dodał: – Co ważne dochody własne stanowią 63 procent – i to jest właśnie ten fundament bezpieczeństwa rozwoju i długoterminowego planowania Gdyni. Niemal dwie trzecie dochodów wypracowywanych jest tutaj na miejscu, lokalnie - to budżet niezwykle ambitny, prorozwojowy, historyczny.
 
Projekt budżetu miasta na rok 2019 proponuje utrzymanie dynamiki realizacji zadań bieżących w – ukształtowanych w ciągu 2018 r. – standardach, oraz realizację wszystkich – przewidywanych szczegółowymi planami – celów inwestycyjnych. W ten sposób możliwe jest maksymalne wykorzystanie zakontraktowanych środków pomocowych Unii Europejskiej oraz optymalne zbliżenie do realizacji celów, wyznaczonych Strategią Rozwoju Miasta Gdyni 2030.

- Wieloletniej Prognozy Finansowej dla Miasta Gdyni na lata 2019-2033,

Wieloletnia Prognoza Finansowa dla Miasta Gdyni na lata 2019-2033 została opracowana na bazie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2018-2033 (uchwała Rady Miasta Nr XXVII/655/16 z dnia 21 grudnia 2017 z późn. zmianami) i ma na celu dostosowanie prognozowanych wielkości do obecnie obowiązujących przepisów prawa, aktualnych uwarunkowań makroekonomicznych oraz projektu budżetu Miasta Gdyni na 2019 rok.
 
Niniejsza Wieloletnia Prognoza Finansowa zapewnia pełną zgodność dochodów, wydatków, wyniku budżetu, przychodów i rozchodów z projektem budżetu Miasta Gdyni na 2019 rok.
Podstawą opracowania przedkładanego projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Gdyni na lata 2019-2033 są:

- aktualne przepisy prawa, a w szczególności: ustawa o finansach publicznych, ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, ustawa o samorządzie gminnym, ustawa o samorządzie powiatowym oraz ustawy szczególne określające zadania jednostek samorządu terytorialnego,
- przewidywane kierunki rozwoju sytuacji gospodarczej kraju, w tym prognozowane parametry makroekonomiczne opublikowane w Założeniach do projektu budżetu państwa na 2019 rok oraz opublikowanych na stronie Ministerstwa Finansów Wytycznych dotyczących stosowania jednolitych wskaźników makroekonomicznych będących podstawą szacowania skutków finansowych projektowanych ustaw z 12 października 2018 roku,
- aktualna sytuacja finansowa miasta ze szczególnym uwzględnieniem dotychczas zaciągniętych zobowiązań i planowanych do zaciągnięcia w latach objętych prognozą;
- plany inwestycyjne miasta i ich analiza w aspekcie możliwości dochodowych budżetu miasta i finansowania zewnętrznego,
- planowana absorpcja środków ze źródeł zewnętrznych, w tym środków z Unii Europejskiej na dofinansowanie zadań inwestycyjnych oraz projektów nieinwestycyjnych tzw. ”miękkich”,
- przewidywane uwarunkowania wewnętrzne w zakresie kształtowania takich czynników jak: stawki podatków i opłat lokalnych, ceny usług komunalnych świadczonych przez jednostki organizacyjne miasta, planowane zamierzenia dot. gospodarowania majątkiem miasta.

- ustalenia wysokości bonifikaty od opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.,
 
1 stycznia 2019 r., na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów, nastąpi przekształcenie prawa użytkowania wieczystego tych gruntów w prawo własności. Nowi właściciele, którzy dotychczas byli użytkownikami wieczystymi będą zobowiązani do uiszczania, przez okres 20 lat, opłat z tytułu przekształcenia w kwocie równej wysokości opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego obowiązujących w dniu przekształcenia.
 
Więcej na ten temat pisaliśmy tu.

- bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gminnych przeznaczonych na zakładanie lub poszerzanie cmentarzy wyznaniowych,

Radni wyrazili zgodę na udzielenie 99 % bonifikaty od ceny sprzedaży nieruchomości gminnych przeznaczonych pod cmentarze lub poszerzanie cmentarzy.
Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość została zakwalifikowana na cele sakralne - cmentarze wyznaniowe, to może być sprzedana na rzecz kościołów lub innych związków wyznaniowych na ich wniosek z bonifikatą.
Uzasadnione jest zastosowanie 99 % bonifikaty od ceny nieruchomości przeznaczonej w planie zagospodarowania przestrzennego na cele sakralne - cmentarze, ponieważ zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty nie następuje tylko poprzez pochówki na cmentarzach gminnych, ale również na cmentarzach wyznaniowych.

- zasad i trybu przeprowadzenia Budżetu Obywatelskiego,

Celem Budżetu Obywatelskiego jest aktywizacja mieszkańców i zachęcenie ich do dyskusji na temat potrzeb gdynian, zarówno na poziomie dzielnic, jak i całego miasta. Środki Budżetu Obywatelskiego mają służyć podnoszeniu jakości życia mieszkańców.
 
Uchwała reguluje tryb i zasady przeprowadzenia Budżetu Obywatelskiego w Gdyni w zakresie przewidzianym w ustawie o samorządzie gminnym.
Wiele z zaproponowanych zapisów wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym przez mieszkańców w trakcie ewaluacji pięciu dotychczasowych edycji Budżetu Obywatelskiego w Gdyni. Zostanie rozszerzony zakres tematyczny projektów zgłaszanych przez mieszkańców. Będą one mogły dotyczyć nie tylko działań inwestycyjnych i remontowych, ale również zakupów wyposażenia czy też tzw. projektów miękkich, związanych np. z organizacją wydarzeń kulturalnych czy prowadzeniem działań edukacyjnych.
Dzięki wprowadzeniu kategorii projektów małych, dotyczących najbardziej lokalnych potrzeb, na które zostanie zarezerwowana część środków w ramach Budżetu Obywatelskiego dla każdej dzielnicy, zwiększy się liczba projektów realizowanych w dzielnicach.
Przyjęta procedura odwoławcza umożliwi autorom zwrócenie się o ponowne sprawdzenie
możliwości realizacji negatywnie ocenionych projektów.
 
Po raz pierwszy będzie można zgłaszać projekty miejskie, które dotyczą potrzeb osób
zamieszkujących różne rejony miasta. Zgłaszanie tego typu zadań będzie odbywać się na warsztatach poprzedzonych diagnozą potrzeb i możliwych sposobów ich zaspokajania. Ten sposób pracy będzie sprzyjać wymianie opinii i wspólnemu tworzeniu projektów przez mieszkańców. Jest też odpowiedzią na coraz częstszą krytykę polskiego modelu Budżetu Obywatelskiego, który premiuje przede wszystkim rywalizację i walkę o głosy pomiędzy najbardziej aktywnymi autorami projektów.
 
Oprócz tego, uchwała utrzymuje zasady, które sprawdziły się w latach ubiegłych, a które gwarantują gospodarność, celowość i ogólnodostępność realizacji projektów z Budżetu Obywatelskiego. Zachowane też zostają zapisy ograniczające możliwość promowania wybranych projektów przez jednostki miejskie, które przyczyniły się do wyrównania szans różnych autorów w głosowaniu.
 
Podsumowując, uchwała rozwija zasady wypracowane w latach minionych w oparciu o zdobyte doświadczenia i umożliwia dalszy rozwój Budżetu Obywatelskiego w Gdyni.

- wyrażenia woli zawarcia porozumienia dotyczącego realizacji projektu partnerskiego w ramach Regionalnego Programu Profilaktyki Zdrowotnej Dotyczącej Prewencji Cukrzycy Typu 2 finansowanego przez Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego 2014- 2020 – mechanizm ZIT,

Zgodnie ze Strategią Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot do roku 2020 przeprowadzona w województwie pomorskim analiza epidemiologiczna wskazała, że istotnym problemem zdrowotnym, w tym także na terenie Obszaru Metropolitalnego Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych ZIT jest cukrzyca typu 2 oraz jej późniejsze powikłania.
 
Szczególne znaczenie w przypadku tej choroby ma profilaktyka oraz zwiększanie jej wykrywalności. W związku z tym w ramach Strategii ZIT wsparciem objęta będzie realizacja działań wynikających z programu polityki zdrowotnej w zakresie profilaktyki cukrzycy typu 2 opracowanego na poziomie regionalnym. Mając to na uwadze stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk – Gdynia – Sopot zdecydowało o wyborze przedsięwzięcia „Regionalny Program Polityki Zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2” (RPZ) opracowanego przez Samorząd Województwa Pomorskiego, jako w
najpełniejszym stopniu realizującego cele określone w Strategii ZIT.
 
Projekt dotyczący prewencji cukrzycy typu 2 na terenie Gdyni oraz powiatów wejherowskiego i puckiego wskazany został w Strategii ZIT jako jeden z projektów planowanych do realizacji w ramach przedsięwzięcia Regionalny Program Polityki Zdrowotnej Dotyczący Prewencji Cukrzycy Typu 2.
 
Gmina Miasta Gdyni wskazana została liderem, a powiat wejherowski i powiat pucki partnerami w ww. przedsięwzięciu. Jednostki realizujące projekt ubiegać się będą o dofinansowanie ze środków funduszy Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.
 
W celu realizacji projektu zasadne jest zawarcie porozumienia określającego zasady współpracy i podział zadań pomiędzy jednostkami uczestniczącymi w projekcie.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.
Mając to na uwadze radni wyrazili wolę zawarcia porozumienia z powiatem wejherowskim i puckim.

- wyrażenia zgody na zawarcie porozumień międzygminnych z Gminą Miasta Rumi oraz Gminą Miasta Redy,

Zapobieganie bezdomności zwierząt i zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom oraz ich wyłapywanie należy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt do zadań własnych gmin, zaś art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie stanowi podstawę prawną dla gmin do zawierania porozumień międzygminnych w sprawie powierzenia jednej z nich określonych przez nie zadań publicznych.
 
Gmina Miasta Rumi wystąpiła do Prezydenta Miasta Gdyni z wnioskiem w sprawie możliwości przyjęcia przez Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt „Ciapkowo” odłowionych z terenu Rumi psów w ilości do 100 sztuk. Również Gmina Miasta Redy wystąpiła z  wnioskiem o zawarcie porozumienia międzygminnego obejmującego zapobieganie bezdomności zwierząt na zasadach określonych w przepisach o ochronie zwierząt w zakresie odławiania do 50 szt. psów rocznie z terenu Gminy Miasta Redy i przyjmowania ich do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Ciapkowo” w Gdyni.

Po dokonaniu analizy dotyczącej możliwości lokalowych i kadrowych Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt „Ciapkowo”, prowadzonego przez Ogólnopolskie Towarzystwo Opieki nad Zwierzętami OTOZ Animals, okazało się, że przejęcie przez Gdynię od Rumi oraz Redy ich zadań własnych w w/w zakresie jest możliwe.
 
Gminy Miasta Rumi i Redy będą ponosić koszty m.in. pobytu odłowionych zwierząt w Schronisku dla Bezdomnych Zwierząt „Ciapkowo” uwzględniające wskaźniki wynikające z amortyzacji obiektów schroniska oraz funduszu remontowego.
 
W trosce o dobrostan zwierząt oraz przejrzyste i gospodarne wykorzystanie środków publicznych radni wyrazili zgodę na zawarcie porozumienia międzygminnego na okres od 1 stycznia 2019 r. do 31 sierpnia 2021 r.

- w sprawie upoważnienia Prezydenta Miasta Gdyni do złożenia wniosku o dotację na realizację zadania „Strategia Rozwoju Elektromobliności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035”,
 
Radni udzielili upoważnienia Prezydentowi Miasta Gdyni do złożenia wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o dotację na realizację zadania „Strategia Rozwoju Elektromobliności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035” w ramach Programu Gepard II transport niskoemisyjny.
 
Uchwała stanowi wymagany załącznik do wniosku o dotację, który został złożony 7 grudnia 2018 roku. Złożony wniosek dotyczy przedsięwzięcia polegającego na opracowaniu „Strategii Rozwoju Elektromobliności dla Gminy Miasta Gdyni do roku 2035” i jest naturalnym następstwem konsekwentnej polityki miasta w zakresie rozwoju zrównoważonego, przyjaznego mieszkańcom i środowisku niskoemisyjnego transportu publicznego.

Dokument będzie służył realizacji celów wynikających z Planu Rozwoju Elektromobliności w Polsce, krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych oraz ustawy o elektromobliności i paliwach alternatywnych.

- zmieniająca uchwałę w sprawie przyjęcia Statutu Miasta Gdyni,
 
Uchwała zmieniająca Statut Miasta spowodowana jest koniecznością uchylenia w § 12:

- ust.6, ze względu na to, że stosowanie przepisów dotyczących obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej ma miejsce we wszystkich sytuacjach, gdy mieszkańcy miasta korzystają z usprawnień przedłożenia projektu uchwały zgłoszonego w ramach obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej, tak więc nie ma potrzeby stanowienia o tym w Statucie Miasta.
- ust.8, ze względu na to, że sztywny termin zawarty w przepisie uniemożliwia faktyczne dokonanie jakichkolwiek zmian granic, tworzenie, łączenie, podział i znoszenie dzielnic w trakcie trwania kadencji gmin. Wydłużenie kadencji rad gmin do 5 lat znacząco utrudniłoby ewentualne modyfikowanie granic jednostek pomocniczych.
 
Podczas sesji Rady Miasta odbyło się ślubowanie nowego radnego Grzegorza Taraszkiewicza, który wszedł do składu Rady zajmując miejsce zrzekajacego się mandatu Bartosza Bartoszewicza, wiceprezydenta Gdyni ds. jakości życia.



Ślubowanie złożyła także Elżbieta Sierżega, która weszła do składu Rady na miejsce zrzekającego się mandatu Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni ds. rozwoju.

Swoje sprawozdanie z działalności przedstawiła także Rada Dzielnicy Kamienna Góra.

Pełna lista tematów i projekty uchwał znajdują się w Biuletynie Informacji Publicznej.




  • ikonaOpublikowano: 19.12.2018 16:30
  • ikona

    Autor: Marta Jaszczerska-Zawadzka (m.jaszczerska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 19.12.2018 16:53
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także

Najnowsze