Podpisana przez miasto z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowa, która opiewa na ponad 126 milionów złotych, to dopięcie formalności związanych z gdyńskim projektem w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Przypomnijmy: mowa o jednym z największych projektów komunikacyjnych w historii miasta, który wpłynie na rozwój kilku węzłów transportowych, rozbudowę sieci buspasów i połączeń rowerowych oraz rozwój inteligentnych systemów związanych ze zrównoważoną mobilnością. Umowę w sąsiedniej Rumi, która także stawia na rozwój możliwości komunikacyjnych, parafował wiceprezydent Gdyni Rafał Geremek. O rozbudowanym, kompleksowym zakresie inwestycji, które zostaną zrealizowane w ramach tego projektu na terenie całej Gdyni, pisaliśmy już w ubiegłym tygodniu. To „Infrastruktura zrównoważonej mobilności miejskiej w Gdyni”, czyli cała lista powiązanych ze sobą inwestycji komunikacyjnych w różnych punktach miasta. Łącznie mowa o budowie, rozwoju i przebudowie dróg, węzłów, ciągów pieszo-rowerowych i komunikacyjnych systemów wartej ponad 149,2 miliona złotych (tyle wynosi kwota wydatków kwalifikowalnych projektu), z czego aż 85% wydatków, czyli ponad 126,8 miliona złotych, pokryje unijne dofinansowanie. Umowa zawarta. Europejskie środki popłyną do Gdyni To właśnie europejskich środków dotyczyło symboliczne podpisanie umowy, które odbyło się w poniedziałek, 11 sierpnia przy dworcu kolejowym w Rumi – jednym z miejsc, które także zmienią się dzięki tej samej puli przeznaczonej na mobilność.Dofinansowania (poza Gdynią i Rumią, umowy zawarły także Reda i gmina Władysławowo) pochodzą z tzw. FEnIKS-a, czyli programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 i były wypracowywane przez pomorskie samorządy w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Zdjęcia i montaż: Łukasz CzerwińskiZe strony władz Gdyni umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych – reprezentowanym przez dyrektor Joannę Lech – parafował odpowiedzialny na co dzień m.in. za kwestie komunikacji miejskiej wiceprezydent Rafał Geremek. Ta umowa ma kluczowe znaczenie dla mobilności w ramach naszego miasta, dla zdolności do przemieszczania się. Finansuje powstanie dwóch centrów przesiadkowych w Gdyni: w Chyloni będziemy realizowali drugi etap, przy Dworcu Głównym PKP w Gdyni - tak zwany projekt plac Konstytucji. To dwa podstawowe obszary inwestycyjne, ale z nimi wiążą się również dwa pozostałe, to znaczy utworzenie systemów zarządzania zrównoważoną mobilnością w ramach miasta Gdyni, jak i też tworzenie ułatwień w dzielnicach, czyli budowanie buspasów, budowa ścieżek rowerowych, budowa chodników. Dzisiejsza umowa ma bardzo duże znaczenie i też kwota jest niebagatelna, bo i zadania, które przed nami stoją, są duże. Mówimy o perspektywie od 2-3 do maksymalnie 4 lat, żeby zamknąć i rozliczyć cały projekt - mówił Rafał Geremek, wiceprezydent Gdyni.Każdy projekt ma troszeczkę inne znaczenie, ale generalizując: można powiedzieć, że wszystkie wpisują się w cele programu Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko i tym samym mają na celu promowanie zrównoważonej mobilności miejskiej oraz zachęcanie pasażerów do korzystania z publicznych środków transportu. Tym samym przyczyniają się też do redukcji zanieczyszczenia klimatu. Wszystkie projekty mają charakter integracyjny, czyli próbują połączyć, w jak najlepszy sposób, różne środki transportu i ułatwić mieszkańcom podróżowanie - wyjaśniała Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Węzły i infrastruktura w wielu dzielnicach Gdyni Już zrealizowane zadanie, czyli węzeł przesiadkowy w lokalizacji Chwarzno-Polanki – widoczna m.in. wiata dla rowerów i parking (fot. Kamil Złoch)Przypomnijmy szeroki zakres gdyńskiego projektu, na który pozyskano dofinansowanie. Zmiany obejmą kilka dzielnic miasta (a częściowo już objęły, bo to także już zrealizowane inwestycje, których koszt zostanie zrefundowany) i będą miały charakter zadań o uzupełniającym się przeznaczeniu w różnych lokalizacjach. Wspólnym mianownikiem będzie zrównoważona mobilność, czyli stawianie na poprawę warunków przede wszystkim dla pieszych, pasażerów komunikacji publicznej czy rowerzystów. Inwestycje można najogólniej podzielić na trzy obszary: dotyczące węzłów przesiadkowych (Gdynia Główna, Chylonia – Meksyk, Chwarzno-Polanki); dotyczące rozwoju inteligentnych systemów transportowych (m.in. utworzenie Miejskiego Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym, modernizacja TRISTAR-a, bramki liczące pasażerów w komunikacji miejskiej, tablice informacji pasażerskiej czy system detekcji użytkowników buspasów) dotyczące tzw. infrastruktury liniowej (nowe buspasy, przebudowa i rozbudowa ulic, m.in. ul. płk. Dąbka, ul. Chwarznieńskiej i ul. Wielkopolskiej, nowe drogi rowerowe oraz rozwiązania dla pieszych). Co ważne, dofinansowanie z europejskich środków – zgodnie z wytycznymi – mogło dotyczyć jedynie inwestycji polegających na budowie i rozbudowie m.in. buspasów, dróg rowerowych, chodników, przystanków czy infrastruktury poprawiającej bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Nie mogło ono obejmować natomiast rozwiązań drogowych przeznaczonych wyłącznie dla samochodów.Trolejbus korzystający z buspasa w ciągu ulicy Wielkopolskiej (fot. Kamil Złoch)Nowy projekt obejmuje szeroki obszar miasta – zmiany poprawią możliwości przemieszczania się mieszkańców m.in. Śródmieścia, Chyloni, Karwin, Małego Kacka i Wielkiego Kacka, Chwarzna-Wiczlina, Witomina, a także północnych dzielnic Gdyni. To jeden z największych i najbardziej kompleksowych projektów transportowych, które kiedykolwiek realizowano w mieście. Lista zmian jest długa We wspomnianych trzech zakresach powstaną (lub już powstały) łącznie dziesiątki inwestycji. Oto najważniejsze z nich: rozbudowa węzła Gdynia Główna: w tym przebudowa placu Konstytucji z uporządkowaniem przystanków, poprawą warunków dla pieszych oraz rowerzystów i aranżacją zieleni (w trakcie projektowania), modernizacja tunelu dla pieszych pod ulicą Morską z montażem windy i poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (wykonane); Koncepcyjna wizualizacja przebudowy placu Konstytucji przy dworcu Gdynia Główna – użyta do procesu konsultacji z mieszkańcami. Nie przedstawia ostatecznego projektu (mat. Blare Technologies dla Referatu Zrównoważonej Mobilności) rozbudowa węzła Gdynia Chylonia: budowa pętli autobusowej, parkingu przesiadkowego i drogi dojazdowej – ul. Meksykańskiej, buspas i droga rowerowa w ciągu ul. Hutniczej (zrealizowane), budowa nowego, dostosowanego dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami zejścia do tunelu, budowa budynku socjalnego dla kierowców ZKM Gdynia po stronie osiedla Meksyk, zadaszenie peronu, mała architektura, odwodnienie terenu, oświetlenie, zadaszenie prowadzące od przejścia podziemnego do peronu, zadaszony parking rowerowy na 22 stanowiska (planowane); Wejście do tunelu przy węźle Chylonia, po stronie osiedla Meksyk, którego też dotyczy projekt (fot. Kamil Złoch) węzeł Chwarzno-Polanki: budowa parkingu przesiadkowego typu park & ride na 117 samochodów oraz zadaszony parking rowerowy, zatoka autobusowa (zrealizowane); Obszar, na którym powstał tzw. węzeł Chwarzno-Polanki (fot. Kamil Złoch) Miejskie Centrum Zarządzania Mobilnością i Bezpieczeństwem Publicznym: adaptacja budynku i zintegrowanie w nim centrum sterowania ruchem systemu TRISTAR z centralną ruchu ZKM i systemem monitoringu miejskiego; stworzenie systemu automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów; montaż 80 bramek liczących pasażerów w pojazdach kursujących na liniach ZKM Gdynia i budowa systemu do ich obsługi; wymiana kamer i modernizacja sieci w systemie monitoringu miejskiego; modernizacja systemu TRISTAR m.in. przez wymianę komputerów pokładowych i oprogramowania w 350 pojazdach komunikacji miejskiej; 59 nowych tablic informacji pasażerskiej na przystankach komunikacji miejskiej i ich integracja z TRISTAR-em; stworzenie miejskiego systemu wykrywania nieuprawnionych pojazdów na buspasach; rozszerzenie tzw. otwartych danych dotyczących transportu publicznego; stworzenie systemu cyfrowej łączności radiowej z pojazdami komunikacji miejskiej; ul. Wójta Radtkego, ul. Władysława IV, ul. 3 Maja: przebudowa, zmiana organizacji ruchu, budowa buspasów i kontrbuspasów oraz pasów rowerowych, modernizacja przystanków komunikacji miejskiej i sygnalizacji; ul. płk. Dąbka: budowa buspasów i drogi rowerowej w ramach poszerzenia drogi – dzięki budowie wiaduktu; ul. Wielkopolska: budowa buspasa od wysokości u. Olgierda w kierunku węzła Karwiny (około 750 metrów); ul. Chwarznieńska: budowa buspasa i drogi rowerowej, przeniesienie przystanków komunikacji miejskiej (zrealizowane); obwodnica Witomina: budowa buspasów i ciągu pieszo-rowerowego na odcinku nowego połączenia; al. marsz. Piłsudskiego, ul. Świętojańska, ul. Kielecka: przebudowa obejmująca utworzenie brakujących odcinków buspasów i dróg rowerowych, nowe przejścia dla pieszych i przejazdy. Na poniższej mapie zaznaczono orientacyjne, przybliżone lokalizacje inwestycji zawartych w projekcie. Opublikowano: 12.08.2025 16:16 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl)