Co nowego

Portowe place przed terminem

Część placów jest już niemal gotowa. Wkrótce Port Gdynia poszuka klientów, którzy zajmą nową przestrzeń, fot. mat. prasowe / Port Gdynia

Część placów jest już niemal gotowa. Wkrótce Port Gdynia poszuka klientów, którzy zajmą nową przestrzeń, fot. mat. prasowe / Port Gdynia

Rośnie zaplecze logistyczne Portu Gdynia. Niemal gotowe do użytku są już trzy hektary nowych placów manewrowo-składowych, które wkrótce mają się zapełnić. Jak na razie prace wyprzedzają harmonogram i zapowiada się na to, że łącznie 18 hektarów nowej powierzchni będzie gotowe jeszcze w tym roku.


To jedna z tych inwestycji, które są niezbędne dla rozwoju Portu Gdynia. Nowe place manewrowo-składowe pozwolą na sprawniejsze korzystanie z transportu intermodalnego i przeładunek jeszcze większej ilości towarów przypływających do Gdyni. Część prac budowlanych już się zakończyła i w najbliższym czasie portowa spółka będzie mogła rozpocząć poszukiwania klientów, którzy zagospodarują około 3 hektary powierzchni.

Wykonawca betonowych placów przy ul. Logistycznej w Gdyni – firma NDI przyspieszyła pierwotny harmonogram prac m.in. dzięki całodobowej pracy czy przygotowaniu własnego węzła betoniarskiego na budowie. Ukończono dopiero część inwestycji, ale wszystko wskazuje na to, że całość – około 18 hektarów powierzchni manewrowo-składowej – uda się zrealizować jeszcze przed końcem roku, czyli znacznie wyprzedzając ostateczny termin.

Postęp prac można zobaczyć w przygotowanym przez Port Gdynia materiale wideo:



– Jesteśmy zadowoleni, że w okresie mniej więcej połowy czasu na realizację tego projektu generalny wykonawca oddaje nam do użytku pierwszą, trzyhektarową część, tym samym znacznie wybiegając poza harmonogram. Dzięki temu już wkrótce będziemy mogli zaoferować te place naszym klientom, zwiększając przychody spółki – mówi Jacek Sadaj, prezes Portu Gdynia.

– Obecnie stan zaawansowania robót wygląda tak, że podbudowy zostały wykonane w stu procentach, a nawierzchnie w pięćdziesięciu procentach. Do wykonania pozostały niektóre prace nawierzchniowe i brukarskie oraz roboty wykończeniowe, takie jak humusowanie i ogrodzenie – wymienia Przemysław Młynarczyk, kierownik budowy z firmy NDI.

Place przy ul. Logistycznej są budowane z 45-centymetrowej warstwy zbrojonego betonu, która daje nośność sięgającą 20 ton na metr kwadratowy. Oznacza to, że na nowych placach będzie można składować kontenery ułożone nawet w sześć warstw czy inne ładunki wielkogabarytowe. Wykonawca użyje łącznie 80 tys. metrów sześciennych betonu.

Przyspieszenie harmonogramu prac było możliwe m.in. przez całodobową pracę wykonawcy, fot. mat. prasowe / Port Gdynia

Przyspieszenie harmonogramu prac było możliwe m.in. przez całodobową pracę wykonawcy, fot. mat. prasowe / Port Gdynia

To nie wszystko. W ramach budowy placu nr 1 wykonano też tzw. odwodnienie liniowe oraz przebudowano uzbrojenie podziemne i nadziemne – sieci kanalizacji deszczowej, sanitarnej, wodociągowej, elektroenergetyczne i telekomunikacyjne. Powstał także zbiornik retencyjny, który w razie ulewnych deszczy zgromadzi nadmiar wody. Przed wykonawcą jeszcze m.in. ustawienie ogrodzenia, budowa pomostów dla kontenerów chłodniczych oraz przepompowni wody pożarowej. Podobnie będzie wyglądać budowa drugiego placu, z tą różnicą, że powstaną również drogi dojazdowe.

Przypomnijmy, że budowa dwóch nowych placów manewrowo-składowych na potrzeby Portu Gdynia to koszt łącznie około 70,7 milionów złotych netto. W ten sposób spółka zajmuje ostatnie niezagospodarowane tereny znajdujące się w jej zasobach.

Wykonawca pracuje jeszcze przy układaniu nawierzchni drugiego placu, fot. mat. prasowe / Port Gdynia
Wykonawca pracuje jeszcze przy układaniu nawierzchni drugiego placu, fot. mat. prasowe / Port Gdynia

Warto pamiętać, że w gdyńskim porcie równolegle prowadzone są również inne inwestycje, w tym m.in. te związane z pogłębieniem i poszerzeniem wejścia do portu, które pozwolą na przyjmowanie i obsługę większych jednostek, nowym publicznym terminalem promowym czy przygotowaniami do powstania Portu Zewnętrznego na sztucznym pirsie. Trwają też prace wokół rozbudowy infrastruktury kolejowej prowadzącej do portu, co pozwoli w większym zakresie stawiać właśnie na transport intermodalny.

  • ikonaOpublikowano: 24.08.2021 14:20
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 24.08.2021 20:42
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także

Najnowsze