Inwestycja „Modernizacja układu drogowego węzła św. Maksymiliana wraz z budową tunelu drogowego pod Drogą Gdyńską, torami SKM i PKP w Gdyni" zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2011" w kategorii „drogi i obiekty mostowe". Do konkursu zgłoszono kilkaset budynków i obiektów. Nagrodę otrzymali: inwestor, czyli Gmina Miasta Gdyni, a także wykonawcy i autorzy projektu. Celem konkursu, organizowanego od 16 lat, jest wyłonienie i nagrodzenie realizacji przedsięwzięć budowlanych ukończonych w danym roku, wyróżniających się szczególnymi walorami. Jury konkursu ocenia:- poziom rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych;- funkcjonalność modernizowanych i przebudowywanych obiektów i budowli;- poziom zachowania architektury budynków, budowli i innych elementów zabytkowych;- nowoczesność stosowanej technologii;- stosowanie nowej techniki w realizacji i w procesach technologicznych;- jakość stosowanych materiałów (trwałość, estetyka);- poziom nowoczesności, efektywności procesów technologicznych;- uzyskane efekty ekologiczne (dotyczy obiektów ochrony środowiska);- dostosowanie obiektów dla osób niepełnosprawnych. Jego członkami są: prof. dr hab. inż. Adam Podhorecki - przewodniczący, mgr inż. arch. Krzysztof Chwalibóg - przewodniczący Polskiej Rady Architektury, mgr Danuta Kossobudzka, Zbigniew Maj, mgr inż. Andrzej Miłoszewski, mgr inż. arch. Anna Pikuła, dr hab. Andrzej Zieliński. Honorowym przewodniczącym jury jest prof. dr hab. inż. arch. Lech Zimowski. Organizatorami konkursu są: Stowarzyszenia Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego przy współudziale Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa oraz Związku Powiatów Polskich. Konkurs odbywa się pod patronatem m.in.: Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Generalnego Konserwatora Zabytków, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego, Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. O inwestycji... Modernizacja układu drogowego węzła św. Maksymiliana, wraz z budową tunelu drogowego pod Drogą Gdyńską, torami SKM i PKP, realizowana od listopada 2009 r. do marca 2011 r., była jedną z najważniejszych dla usprawnienia ruchu w centrum Gdyni inwestycji. Węzeł św. Maksymiliana to skrzyżowanie ul. Świętojańskiej i Władysława IV z al. Marszałka Piłsudskiego oraz al. Marsz. Piłsudskiego z Drogą Gdyńską. Jego przebudowa była konieczna, gdyż funkcjonował już na poziomie wyczerpanej przepustowości, czego piesi i kierowcy doświadczali na własnej skórze, szczególnie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Przez ten obszar przebiega 45% funkcjonujących w mieście linii transportu publicznego. Samorząd Gdyni podejmując decyzję o tej wielkiej inwestycji miał na uwadze zarówno aktualną sytuację, jak i prognozy na najbliższe i dalsze lata, związane z postępującą motoryzacją i szybkim tempem rozwoju naszego miasta.W wyniku przebudowy węzła św. Maksymiliana, realizowanej w zawrotnym tempie, mimo nieprzerwanego ruchu pojazdów i pieszych, a także dwóch kolejnych, ciężkich zim powstały następujące obiekty: - wiadukt kolejowy o długości około 19 m i szerokości około 40 m, nad łącznicą Drogi Gdyńskiej z ul. Władysława IV;- wiadukt drogowy klasy A 50 KN/m2, o całkowitej długości (mierząc po osi jezdni) około 20 m i szerokości około 14 m, wzdłuż wschodniej jezdni Drogi Gdyńskiej;- kładka pieszo-rowerowa o długości około 20 m, w ciągu chodnika i ścieżki na ul. Władysława IV nad wyjazdem z tunelu;- tunel dla pieszych o długości około 100 m, pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską, na odcinku od przystanku kolejowego SKM Wzgórze Św. Maksymiliana do Skweru Plymouth na przedłużeniu istniejącego tunelu prowadzącego pod torami SKM i PKP oraz Drogą Gdyńską;- 1,74 km jezdni; - 2,2 km chodników;- 0,8 km ścieżek rowerowych; - wielostanowiskowe zatoki przystankowe i przystanki komunikacji miejskiej;- nowa sygnalizacja świetlna. Przez przebudowany węzeł może obecnie przejechać nawet 5200 pojazdów na godzinę, czyli o 44% więcej niż przed rozpoczęciem inwestycji. Węzeł jest tak zaprojektowany, by w przyszłości można go było rozbudowywać. Dotyczy to także wbudowanych w niego dróg rowerowych. Inwestor: Gmina Gdynia Koszt całej inwestycji: ponad 63 miliony złotych, w tym dofinansowanie ponad 29 milionów złotych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, Osi Priorytetowej 4, Regionalny system transportowy, Działania 4.1, Rozwój regionalnej infrastruktury drogowejOkres realizacji: listopad 2009 r. - marzec 2011 r.Główny projektant przebudowy: inż. Jan KosiedowskiWykonawca: Konsorcjum firm: Firma Budowlano - Drogowa MTM S.A. z Gdyni, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR sp. z o.o. z Zawiercia i Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty - ŁódźNadzór Inwestorski: Biuro Obsługi Inwestycji „INWEST - WYBRZEŻE" sp. z o.o. z GdyniNadzór Autorski: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. z Gdańskafot.: Sylwia Szumielewicz-Tobiasz Opublikowano: 04.09.2012 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)