W piątek rano 5 czerwca 2015 r. do nabrzeża Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego przybił MSC Charleston - największy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu. Mierzący ponad 320 metrów statek jest jednocześnie najdłuższym statkiem jaki do tej pory obsługiwano w Gdyni. Kontenerowiec opuścił Gdynię w sobotę 6 czerwca. MSC Charleston zbudowany został w 2006 w koreańskiej stoczni Hanjin Heavy Industries ma pojemność prawie 8100 TEU (jednostka równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp) - dla porównania, dotychczasowy rekordzista, również obsługiwany w BCT, MSC Krystal miał pojemność 5 762 TEU. Jednocześnie, statek o długości 324m i szerokości 42 jest najdłuższym i jednym z największych, jakie do tej pory gościły w Gdyni.MSC Charleston przypłynął do Gdyni z Kłajpedy na Litwie. W czasie pobytu w Gdyni przeładowanych zostało ok. 1,5 tys. kontenerów a statek udał się w dalszy rejs do Antwerpii w Belgii.„Wizyta tak dużego kontenerowca to kolejny dowód na to, że pomimo wahań rynkowych wciąż istnieje zapotrzebowanie na obsługę w Gdyni statków pełnomorskich" - mówił Krzysztof Szymborski, prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. - „Byliśmy na to przygotowani dzięki prowadzonym od kilku lat inwestycjom - m.in. w nowe suwnice i sprzęt przeładunkowy. Mamy nadzieję, że wkrótce ukończona zostanie budowa nowej obrotnicy a w dłuższej perspektywie także pogłębienie kanałów portowych, dzięki czemu podobne albo jeszcze większe jednostki będą regularnymi gośćmi w Gdyni."Bałtycki Terminal Kontenerowy prowadzi obecnie największy program inwestycyjny w swojej historii. W jego ramach przeprowadzono m.in. modernizację placów składowych, wdrożono nowoczesne narzędzia informatyczne oraz zakupiono największe w Gdyni suwnice - dwie z nich rozpoczęły pracę w styczniu tego roku, dwie kolejne dostarczone zostaną w lipcu.Planowane na kolejne lata przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia rozbudowa obrotnicy portowej oraz pogłębienie kanału portowego do 15,5m pozwoli to na obsługę statków o pojemności do 12-13 tys. TEU - a więc takich, które stanowią trzon współczesnej floty kontenerowców pełnomorskich.fot. Adam Schmidt / BCT Opublikowano: 08.06.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)