W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawił się projekt noweli ustawy z 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Celem tych zmian jest m.in. doprowadzenie do pełnego usamorządowienia najważniejszego pomorskiego przewoźnika kolejowego - spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Jak wskazuje Ministerstwo Infrastruktury, usamorządowienie PKP SKM zwiększy potencjał samorządu województwa jako organizatora publicznego transportu zbiorowego w regionie i umożliwi zwiększenie zaangażowania finansowego pomorskiego samorządu w inwestycje na rzecz spółki. Znowelizowana ustawa stworzy również stabilne warunki rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich na obszarze województwa pomorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem aglomeracji trójmiejskiej. Wartość udziałów PKP S.A. w PKP SKM dotychczas stanowiła przeszkodę w realizacji planów dotyczących usamorządowienia Spółki, polegających na odpłatnym nabyciu tych udziałów przez samorządy terytorialne. Plany takie przyjmowane były przez kolejne Rządy RP, ale samorządy terytorialne nie były przekonane co do celowości wydatkowania środków publicznych na nabywanie akcji lub udziałów w spółkach, zamiast na cele związane bezpośrednio z zaspokajaniem potrzeb społeczności lokalnej, takich jak np. zakup nowoczesnego taboru, czy modernizacja dworców i przystanków kolejowych – podkreślają przedstawiciele restortu infrastruktury. Transakcja zostanie sfinansowana z rządowego Funduszu Kolejowego. Obecnie 70,9% udziałów w kapitale zakładowym spółki posiadają PKP S.A, województwo pomorskie 8,6% oraz gminy miast: Gdańsk 10,7%, Gdynia 6,5%, Sopot 1,8%, Pruszcz Gdański 1,0% i Rumia 0,5%. Przejęcie udziałów w spółce PKP SKM przez Samorząd Województwa od państwowego PKP to ważna decyzja, która pozwoli nam - pomorskim samorządom i udziałowcom tego bardzo ważnego pomorskiego przewoźnika realnie wpływać na rozwój kolei w aglomeracji trójmiejskiej. Dzięki temu samorządy zyskają wpływ na jakość usług i częstotliwość połączeń, co bezpośrednio przełoży się na komfort podróży pasażerów – zaznacza Rafał Geremek, wiceprezydent Gdyni. Idea pełnego usamorządowienia PKP SKM wiąże się z koncepcją przekazania samorządowi województwa pomorskiego praw do udziałów w kapitale zakładowym spółki, które obecnie należą do PKP S.A. Jednostką samorządu terytorialnego, predystynowaną do przejęcia należących do PKP S.A. udziałów PKP SKM jest samorząd województwa pomorskiego, który zgodnie z obowiązującymi przepisami jest obowiązany do organizowania i dotowania kolejowych przewozów osób na obszarze województwa pomorskiego. To właśnie samorząd jako organizator przewozów kolejowych w województwie jest odpowiedzialny m.in za taryfę biletową, siatkę połączeń oraz rozkłady jazdy.Pomorskie to najbardziej „kolejowe” województwo w Polsce. W 2024 r. statystyczny mieszkaniec naszego województwa 33 razy jechał pociągiem. Dla porównania - statystyczny Polak korzystał z kolei 10,8 razy.W ubiegłym roku, rekordowym pod względem liczby przewiezionych pasażerów, z pociągów regionalnych kursujących na Pomorzu skorzystało 74,6 mln podróżnych, z czego ok. 2/3 (49,1 mln) to pasażerowie PKP SKM. Opublikowano: 16.07.2025 16:10 Autor: Łukasz Kamasz (lukasz.kamasz@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 18.07.2025 08:10 Zmodyfikował: Łukasz Kamasz