Co nowego

Stocznia Crist zwodowała kolejne statki

Po lewej Dumont d’Urville w stoczni Crist, po prawej wizualizacje Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy, fot. Crist / www.dess-acs.no

Po lewej Dumont d’Urville w stoczni Crist, po prawej wizualizacje Aqua Tromøy i Aqua Kvaløy, fot. Crist / www.dess-acs.no

Kolejne dwie jednostki: patrolowiec oraz statek do przewozu żywych ryb zwodowano w gdyńskiej stoczni Crist. To zadania na zlecenie zagranicznych klientów z Francji i Norwegii. Zanim niemal gotowe statki trafią do armatorów, spółka wykonuje jeszcze ostatnie prace.

Francuski patrolowiec Dumont d'Urville oraz norweski statek do przewozu żywych ryb Aqua Tromøy to jednostki, które właśnie zwodowano w stoczni Crist. Gdyńska spółka tym samym jest blisko zakończenia kolejnych dwóch dużych zadań na potrzeby zagranicznych klientów.

Dumont d’Urville to 65-metrowy pełnomorski, uniwersalny patrolowiec, który będzie służył na wodach francuskich terytoriów zamorskich – na Oceanie Indyjskim oraz Oceanie Południowym. Częściowo wyposażony statek został już wydokowany. Po ostatnich pracach w Gdyni, okręt zostanie odholowany do Francji – tam stocznia Piriou dokończy budowę, a gotową jednostkę otrzyma Francuska Agencja Zamówień Wojskowych.

Statek Dumont d'Urville podczas prac w gdyńskiej stoczni Crist, fot. www.portalmorski.pl

Patrolowiec będzie działał mógł wspierać działania sił specjalnych np. przy zwalczaniu piractwa lub przemytu narkotyków. Na jego pokładzie zmieszczą się dwa uzbrojone pojazdy 4x4, zespół nurków czy bezzałogowce. Dumont d’Urville jest w stanie rozwinąć prędkość do 15 węzłów, posłuży między innymi do patrolowania obszarów wyłącznych stref ekonomicznych. Jednostka, która powstała w gdyńskiej stoczni uzupełni serię czterech francuskich patrolowców tego samego typu.

Z kolei przy połowach ryb pomoże drugi ze statków budowanych w gdyńskiej stoczni. Aqua Tromøy posłuży norweskiemu Artic Shipping AS do przewozu żywych ryb. Jednostka ma prawie 77 metrów długości i 15 metrów szerokości. Jego najważniejszy element to dwie ładownie na ryby o pojemności 3000 m3. Zautomatyzowaną, nowoczesną jednostkę projektowało biuro Seacon AS z Norwegii.

Dziesięcioosobowa załoga Aqua Tromøy będzie odpowiedzialna za przewóz ryb z farm morskich na Atlantyku i Morzu Północnym do przetwórni. Po wodowaniu i wydokowaniu stocznia Crist prowadzi w tej chwili prace wykończeniowe i wyposażeniowe.

Statek Aqua Tromøy podczas prac w stoczni Crist, fot. www.portalmorski.pl

Co ciekawe, gdyńska stocznia pracuje jeszcze nad drugą, identyczną jednostką. Spółka w zeszłym roku zdobyła kontrakt na statek Aqua Kvaløy, który powinien być gotowy w połowie tego roku.

Przypomnijmy, że Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni, cieszącą się pozycją producenta wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego oraz specjalistycznych jednostek pływających dla największych światowych odbiorców.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 23.01.2018 10:46
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 23.01.2018 11:09
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Najnowsze