Od maja do Akwarium Gdyńskiego będzie można dojechać... trolejbusem. Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej (PKT) zakupiło dwa nowe pojazdy, które są w stanie pokonać nawet 15 kilometrów bez sieci trakcyjnej. Dzięki temu ZKM Gdynia może przedłużyć trasę linii 21 na skwer Kościuszki i molo Południowe. Dwa nowe trolejbusy marki Solaris posiadają baterie litowo-jonowe o dużo większej pojemności niż te, które zamontowane są w pojazdach dotychczas użytkowanych. To prawdziwy skok jakościowy - cieszy się Tomasz Labuda, zastępca prezesa zarządu PKT. Do tej pory baterie niklowo-kadmowe pozwalały naszym trolejbusom na przejechanie maksymalnie 5 kilometrów bez zasilania z sieci. Świetnie sprawdza się to w sytuacjach awaryjnych lub gdy konieczne są objazdy, natomiast nie wystarcza do regularnej eksploatacji na stałych trasach. sytuacja zmienia się z wejściem do użytku nowych pojazdów - tłumaczy Tomasz Labuda. Dwa nowe Solarisy kosztowały po 1,55 mln złotych każdy. To cena porównywalna z ceną standardowego trolejbusu, choć pojemność baterii jest zdecydowanie większa. Zakupione pojazdy zastąpią dwa najstarsze Mercedesy 405, które ponad 10 lat temu w warsztatach PKT zostały przekonwertowane z autobusów.Dzięki wprowadzeniu do użytku nowych trolejbusów ZKM Gdynia będzie mógł skierować jedną z linii na skwer Kościuszki, realizując tym samym założenia projektu Civitas Dynamo, w którym uczestniczy miasto. Zdecydowaliśmy, by na okres od maja do października włącznie wydłużyć trasę linii 21, która kursuje od poniedziałku do soboty. Z ekonomicznego punktu widzenia to optymalne rozwiązanie. Trolejbusy będą zajeżdżać na skwer Kościuszki i molo Południowe jadąc z Sopotu do Dworca PKP - zapowiada profesor Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM Gdynia. Dzięki temu odwiedzający latem miasto turyści będą mogli dojechać komunikacją miejską w pobliże Akwarium Gdyńskiego, na przystań białej floty i wręcz przed trapy muzeów na wodzie - ORP Błyskawicy i Daru Pomorza.Wprowadzenie pierwszej regularnej linii trolejbusowej, której trasa obejmie ulice bez sieci trakcyjnej, jest swego rodzaju testem. Jeśli wyniki będą satysfakcjonujące, w niedalekiej przyszłości miasto będzie starało się pozyskać dofinansowanie unijne na zakup następnych pojazdów z bateriami litowo-jonowymi. Pozwoli to na wprowadzanie komunikacji trolejbusowej w kolejnych osiedlach Gdyni - Fikakowie i Demptowie - a nawet Sopotu i Gdańska. Istnieje pomysł, by trolejbusy dojeżdżały do Ergo Areny na granicy Gdańska i Sopotu. fot. Krzysztof Romański Opublikowano: 08.02.2015 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)