Co nowego

Trolejbusy triumfują w plebiscycie „Supermiasta”

fot. Kamil Złoch

fot. Kamil Złoch

Gdyńska sieć trolejbusowa okazała się największą dumą miasta w minionym 30-leciu. Tak przynajmniej wynika z plebiscytu „Supermiasta”, zorganizowanego przez Gazetę Wyborczą właśnie z okazji trzydziestej rocznicy pierwszych w historii III RP wyborów do rad gmin. Rezultat głosowania poznaliśmy 8 maja.

Plebiscyt „Supermiasta” przeprowadzony był w kilkunastu miastach w całej Polsce. W zabawie udział wzięła również Gdynia. Dziennikarze lokalnego wydania Gazety Wyborczej wskazali najciekawsze ich zdaniem inicjatywy ostatniego 30-lecia, a mieszkańcy i sympatycy miasta mogli oddawać na nie swoje głosy.

- Z całą pewnością przez ostatnie trzydzieści lat wiele się w Gdyni zmieniło. Rozwój miasta to w dużej mierze również zasługa świadomych mieszkańców, którzy chcą żyć w pięknym i nowoczesnym miejscu. W Gdyni możemy być dumni nie tylko z konkretnych inwestycji, przyjaznej środowisku sieci trolejbusowej, instytucji kultury czy wyjątkowych w skali kraju wydarzeń sportowych i rozrywkowych, ale także ze zbudowanej przez lata silnej wspólnoty mieszkańców, opartej na poczuciu tożsamości i miłości do Gdyni – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

fot. Janusz Wensierski
Nowoczesne trolejbusy mogą poruszać się również bez trakcji, za pomocą zasilania z baterii // fot. Janusz Wensierski

Dla wielu wybór z pewnością nie był łatwy. Ostatecznie jednak - z wynikiem 22% wszystkich głosów - laureatem plebiscytu została sieć gdyńskich trolejbusów. Lublin, Tychy i właśnie Gdynia to jedyne miasta w Polsce, w których spotkać można pojazdy tego typu. Gdyńska sieć jest jednak największa, a swoim zasięgiem obejmuje również sąsiedni Sopot. Przyjazne dla środowiska trajtki to charakterystyczny i nieodłączny element naszego miasta. W ciągu ostatnich lat sieć trolejbusowa znacznie się rozwinęła. Zbudowano nowoczesną zajezdnię i wymieniono tabor, w którym pojawiły się pojazdy łączące zasilanie elektryczne z napędem na baterie. Dzięki temu trolejbusy mogą dojechać w miejsca bez sieci trakcyjnej. Skorzystały z tego takie dzielnice jak Wielki Kack czy Demptowo, do których dojeżdżają obecnie linie 29 i 34. W niedalekiej przyszłości, za sprawą inwestycji prowadzonej na ul. Janka Wiśniewskiego, trolejbusami dojedziemy także na północ miasta.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Pozostałymi propozycjami w plebiscycie były: połączenie promowe ze Szwecją (prom do Karlskrony), Gdyńskie Forum Sportu, Trasa Kwiatkowskiego, Gdynia filmowa, Muzeum Emigracji, zloty żaglowców i imprezy żeglarskie, Open'er Festival i architektura gdyńskiego modernizmu.

fot. materiały prasowe Gazety Wyborczej

ikona

Zobacz także

Najnowsze