W związku z opublikowaniem II wersji projektu Strategii Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020 i zaproszeniem przez Zarząd Województwa do zgłaszania poglądów i spostrzeżeń, stwierdzamy, że utrzymana ogólna treść dokumentu utrudnia identyfikację rzeczywistych wyzwań i priorytetów.Uczestnicząc w konsultacjach społecznych I wersji projektu, zgłosiliśmy szereg postulatów, służących wykorzystaniu rozwijającego się i modernizującego sektora TSL (gł. w gospodarce morskiej) do zdynamizowania wszechstronnego rozwoju Pomorza.Taki potencjał gospodarki morskiej wykazują dane statystyczne oraz pogłębione analizy, sporządzone w ramach projektów „Strategii Bałtyckiej" („Baltic Transport Outlook 2030") czy programów unijnych (np. raport firmy Actia Forum: „Ocena oddziaływania portów morskich w Gdańsku i Gdyni na sytuację społeczno-gospodarczą w województwie pomorskim").Nasz generalny postulat, dotyczący oparcia strategii rozwoju Pomorza o walor nadmorskiego położenia - i o fakt przynależności pomorskiej gospodarki - głównie dzięki portom morskim - do gospodarki o kluczowym znaczeniu dla kraju, gospodarki europejskiej i globalnej - nie został, w naszej ocenie - wykorzystany.Zwraca uwagę, że strategie rozwoju regionalnego (już przyjęte czy przygotowywane) zawierają wykazy strategicznych przedsięwzięć inwestycyjnych. Są więc „dobre praktyki", ułatwiające konsolidację strategicznych przedsięwzięć rozwojowych. Jesteśmy przekonani, że szeroko rozumiany sektor TSL na Pomorzu, oparty o porty morskie, służący realizacji europejskich polityk: integracji, spójności i rozwoju - jest decydującym czynnikiem również dla rozwoju naszego województwa i kraju. Baltic Container Terminal S.A. w GdyniKrajowa Izba Gospodarki Morskiej z siedz. w GdyniPolska Izba Spedycji i Logistyki z siedz. w GdyniPolskie Towarzystwo NautologicznePomorski Klaster Morza i Zlewiska Wisły z siedz. w GdyniRada Interesantów Portu w GdyniUrząd Miasta GdyniZarząd Morskiego Portu w Gdyni S.A. Opublikowano: 12.09.2012 00:00 Autor: Michał Kowalski (2011)