Co nowego

Wymiana dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego. ZDiZ podpisał umowę z wykonawcą

Estakada Kwiatkowskiego (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)

Estakada Kwiatkowskiego (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)

W sierpniu planowana jest wymiana dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego. Wymienione zostaną wysłużone elementy pomiędzy częścią żelbetową a stalową estakady – na filarze rozdzielczym nr 74a na obu jezdniach oraz 76a na jezdni w kierunku obwodnicy. To ostatni etap trwającego od kilku lat procesu modernizacji jednej z kluczowych arterii Gdyni. Prace przeprowadzi wyłoniona w postępowaniu przetargowym firma MTM S.A.



Planowane prace obejmą wymianę tzw. „starych” dylatacji, które sukcesywnie były wymieniane na przestrzeni ostatnich lat. Zakończenie tych prac oznacza finalizację wieloetapowego procesu modernizacji najstarszych dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego, prowadzonego w ostatnich latach.
 
Podpisaliśmy umowę na wymianę zaplanowanych dylatacji na Estakadzie Kwiatkowskiego. Niestety, jedna z nich – na styku części stalowej i żelbetowej – uległa uszkodzeniu w lutym, co wymusiło jej awaryjną naprawę i wcześniejsze działania. Wymiana dylatacji to niezbędny element dbałości o bezpieczeństwo i trwałość infrastruktury, zwłaszcza w miejscu o tak dużym natężeniu ruchu – mówi Michał Felon, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
 
Awaria, która przyspieszyła działania
dylatacje // fot. M.Mielewski, ZDIZ Gdynia
Dylatacje (fot. Marcin Mielewski, ZDIZ Gdynia)

Przypomnijmy: 12 lutego br. doszło do uszkodzenia dylatacji na styku konstrukcji stalowej i żelbetowej estakady w kierunku dzielnic północnych – tuż przed zjazdem w ul. Kontenerową. Konieczne było natychmiastowe wyłączenie buspasa i rozpoczęcie awaryjnych działań zabezpieczających. Choć wymiana urządzeń była już wcześniej zaplanowana, skala i charakter uszkodzenia wymusiły przyspieszenie procedur.
 
Dylatacje – niewidoczny, ale kluczowy element trasy

12 czerwca minęło 17 lat od oddania do użytku ostatniego odcinka Trasy im. Eugeniusza Kwiatkowskiego – jednej z kluczowych arterii Gdyni. To dobra okazja, by przybliżyć mieszkańcom rolę, jaką pełnią mostowe urządzenia dylatacyjne.
Dylatacje pozwalają konstrukcji estakady rozszerzać się i kurczyć pod wpływem zmian temperatury, obciążeń oraz drgań. Gdyby nie one, doszłoby do uszkodzeń nawierzchni, pęknięć betonu i zagrożenia dla całej konstrukcji. Dzięki nim przejazd przez Estakadę Kwiatkowskiego pozostaje bezpieczny – niezależnie od pory roku i intensywności ruchu.


Ile dylatacji ma estakada?
Trasa Kwiatkowskiego to jedna z najbardziej zaawansowanych konstrukcyjnie tras w Gdyni. Tylko na samej estakadzie znajduje się około 50 urządzeń dylatacyjnych, w tym:
  • Odcinek leśny estakady – 4 dylatacje podwójne (czyli przez obie jezdnie) → łącznie 8 sztuk,
  • Między ul. Morską a Unruga – 12 dylatacji podwójnych → łącznie 24 sztuki,
  • Łącznice dojazdowe i zjazdowe – ok. 10 dylatacji podwójnych → ok. 20 sztuk.


Dlaczego nie można mieć dylatacji „na zapas”?

To pytanie często pojawia się wśród mieszkańców: Dlaczego nie można zamówić dylatacji wcześniej i przechowywać ich w magazynie? Odpowiedź jest prosta: każdy zestaw dylatacyjny jest projektowany indywidualnie – z uwzględnieniem konkretnej lokalizacji, kąta ustawienia, rodzaju nawierzchni i przewidywanego zakresu ruchów konstrukcji. Różnią się długością, szerokością, detalami mocowania, a nawet rodzajem podpór. Co więcej, są to elementy kosztowne i technologicznie wrażliwe. Starzeją się – nawet nieużywane. Przetrzymywanie ich „na zapas” mogłoby prowadzić do sytuacji, w której zastosowanie urządzenia byłoby już niezgodne z aktualnymi normami technicznymi.


Typy dylatacji – nie wszystkie są takie same
Na Estakadzie Kwiatkowskiego wykorzystywane są obecnie dwa główne typy dylatacji:
  • Dylatacje palczaste – nowoczesne i bardziej trwałe,
  • Dylatacje modułowe  – również należące do nowej generacji, ale o innej konstrukcji.
Wszystkie nowo montowane urządzenia są dostosowane do aktualnych standardów trwałości, bezpieczeństwa i komfortu przejazdu.

Dlaczego znów ta sama dylatacja?

Niektórzy mieszkańcy pytają: „Znowu ta sama dylatacja do wymiany?” To zrozumiałe. Warto jednak wyjaśnić, że choć lokalizacja może się powtarzać, nie zawsze chodzi o dokładnie to samo urządzenie – często to kolejny etap prac w danym rejonie. W przypadku Estakady Kwiatkowskiego mamy do czynienia z ogromnym obiektem, który był modernizowany etapami przez kilka lat.

Warto też pamiętać, że dylatacje to elementy eksploatacyjne, które „pracują” każdego dnia – szczególnie w miejscach o dużym natężeniu ruchu, zmiennych temperaturach i działaniu soli drogowej zimą. Ich zużycie jest naturalne, a terminowa wymiana służy zachowaniu bezpieczeństwa na lata.

Dbałość o bezpieczeństwo i trwałość konstrukcji

Choć dla kierowców dylatacje są niemal niewidoczne, to właśnie one umożliwiają płynne i bezpieczne poruszanie się po estakadzie – niezależnie od pory roku i obciążenia ruchem. Ich konserwacja, modernizacja i okresowa wymiana to działania planowane i przeprowadzane z myślą o trwałości całej konstrukcji oraz komforcie mieszkańców.

Prace przeprowadzi wyłoniona w postępowaniu przetargowym firma MTM S.A., która złożyła najkorzystniejszą ofertę i zrealizuje zadanie za kwotę 2 469 031,95 zł. Umowa z Zarządem Dróg i Zieleni została właśnie podpisana.

  • ikonaOpublikowano: 30.06.2025 16:00
  • ikona

    Autor: Dorota Matejczyk (dorota.matejczyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 02.07.2025 15:01
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Najnowsze