Wystawa „Hoff. Polskie Projekty Polscy Projektanci” została nominowana przez Program III Polskiego Radia do tytułu Wydarzenie Roku 2019. Czy nim zostanie? To zależy od Was! Muzeum Miasta Gdyni przywitało zeszłoroczną jesień nową kolekcją Barbary Hoff. Od 27 października ubrania sygnowane metką Hofflandu pojawiły się w nowej sezonowej odsłonie jesień-zima. Wernisaż wystawy miał miejsce w lipcu 2019 roku. Wydarzenie cieszyło się i nadal cieszy dużą popularnością wśród zwiedzających, nie tylko miłośników mody, odbijając się szerokim echem w kraju. Najlepszym dowodem może być fakt przedłużenia wystawy. Wystawa doceniona została przez magazyn Vogue, uznając ją za najlepszą modową ekspozycję roku 2019.„To zdecydowanie najważniejsza wystawa poświęcona modzie w Polsce w mijającym roku. Miała trwać do października, ale zamiast ją zamknąć, zmieniono sezon i do 9 lutego 2020 roku w Gdyni można zobaczyć niepokazywane wcześniej ubrania. Tym razem czarne, to ulubiony kolor Barbary Hoff" - Vogue PolskaTeraz Program III Polskiego Radia nominował ją w corocznym plebiscycie „Radiowego domu kultury” do tytułu Wydarzenie Roku 2019. Głos można oddać tu. Wyniki poznamy jeszcze w styczniu. Szósta wystawa z cyklu „Polskie Projekty Polscy Projektanci” w Muzeum Miasta Gdyni jest wyjątkowa. Po raz pierwszy jej bohaterką jest kobieta – i to kobieta niezwykła, projektantka mody Barbara Hoff. Jej bogata twórczość nigdy dotąd – choć trudno w to uwierzyć – nie była prezentowana na wystawie monograficznej. W Gdyni mamy okazję zobaczyć liczne, często niepublikowane, materiały archiwalne: rysunki, projekty, fotografie, filmy z pokazów, a przede wszystkim oryginalne ubrania sygnowane metką Hoffland, wypożyczone z Muzeum Narodowego w Warszawie, Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi oraz wielu kolekcji prywatnych.Barbara Hoff to twórczyni szczególna, wymykająca się ramom tradycyjnie pojmowanej definicji projektanta, wykształconego zwykle na uczelni artystycznej czy politechnicznej. Hoff jest bowiem historyczką sztuki, a początkiem jej związków z modą nie było projektowanie, ale pisanie – swoje teksty o modzie publikowała w kultowym tygodniku „Przekrój” od 1954 roku. Dopiero po latach stała się dizajnerką z własną marką odzieżową. Jej Hoffland stał się dla milionów Polaków synonimem „modnej masówki”.Wystawa prezentuje niezwykle ciekawą drogę projektową Barbary Hoff, obejmującą swym zakresem ponad połowę XX wieku. Poznajemy ją jako trendsetterkę, czyli prekursorkę trendów. Oglądamy jej pierwsze modowe propozycje w nurcie DIY („do it yourself” – „zrób to sam/a”), w tym słynny już przepis na trumniaki, czyli najmodniejsze baleriny zrobione z tenisówek. Dostrzegamy w niej trendwatcherkę – obserwatorkę trendów, która opisując modę z ulic i wybiegów Paryża czy Londynu, w „korespondencjach własnych” dla „Przekroju” przekazywała wiedzę o tym, co aktualnie nosi się na świecie. Barbara Hoff „mignie” nam też jako fotoreporterka wyławiająca modnie ubranych studentów na ulicach Krakowa i fanów jazzu przybywających do Sopotu. Najpełniej prezentuje się jednak jako kreatorka mody i to kreatorka w pełnym tego słowa znaczeniu: nie tylko projektująca ubrania, ale także organizująca i nadzorująca cały proces „od projektu do sprzedaży”. Pojawia się wreszcie w roli stylistki modelek i modeli. Często byli to zaprzyjaźnieni z projektantką aktorzy, muzycy i tancerze. Podczas sesji mody dla „Przekroju” pozowali w prototypach „kolekcji własnych” Hoff, które następnie były sprzedawane w setkach tysięcy sztuk na stoiskach Hofflandu w Domach Towarowych „Centrum”.Hoff, określana jako kobieta-instytucja, dyktatorka i fenomen, dla kilku pokoleń Polaków była przede wszystkim projektantką, która na przekór trudnej socjalistycznej rzeczywistości ubierała Polaków modnie, barwnie i niedrogo. Jej kultowe propozycje dla Hofflandu to nie tylko ważny rozdział w historii polskiego wzornictwa, to także część „ikonosfery codzienności” Polski lat 70., 80. I 90. XX wieku. Kuratorką wystawy jest Weronika Szerle. Wystawę będzie można oglądać do 9 lutego.Więcej na stronie Muzeum Miasta Gdyni. Opublikowano: 03.01.2020 08:00 Autor: Marta Jaszczerska-Zawadzka (m.jaszczerska@gdynia.pl)