Co nowego

Z Gdyni do Södertälje. Nowy statek Lakeway Link

Zakupiony przez Lakeway Link statek Miramar Express do obsługi linii Gdynia - Södertälje. Fot. F. Rull / marinetraffic.com

Zakupiony przez Lakeway Link statek Miramar Express do obsługi linii Gdynia - Södertälje. Fot. F. Rull / marinetraffic.com

Szwedzka firma żeglugowa Lakeway Link kupiła statek RoRo Miramar Express, aby uruchomić nowe połączenie między Polską a Szwecją. Statek zostanie przemianowany na M/S Lakeway Express i będzie od kwietnia br. pływał trzy razy w tygodniu między Gdynią a Södertälje.


W maju ub. r. pisaliśmy o mariażu dwóch nordyckich gigantów branży logistycznej i transportowej - Wallenius i Greencarrier, w celu połączenia polskich i szwedzkich portów Södertälje i Västerås nad jeziorem Melar. Nowa spółka Lakeway Link planowała zawijać zarówno do portu w Gdyni, jak i w Gdańsku, a usługi rozpocząć z końcem 2023 roku.

Po 9 miesiącach ze spółki dotarł komunikat, że połączenie wystartuje w kwietniu br., początkowo oferując trzy kursy tygodniowo między Gdynią i Södertälje. Firma zamierza rozszerzyć swoje usługi o dodatkowy ruch do Västerås do 2026 roku po przebudowie śluz w Södertälje.

- Jestem niezmiernie szczęśliwy, mogąc ogłosić, że nasza oczekiwana usługa między Polską a Szwecją jest teraz uruchamiana zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami. Z dużymi ambicjami wprowadzamy tę nową usługę na rynek, umożliwiając nie tylko efektywny transport, ale także redukując wpływ na środowisko poprzez wykorzystanie dróg wodnych - mówi Fredrik Hermansson, dyrektor generalny Lakeway Link.


Regularna linia obsługi z ustalonymi terminami rejsów, oferująca tradycyjne usługi RoRo dla naczep i efektywne zarządzanie przesyłkami ma być alternatywą lub uzupełnieniem transportu drogowego i kolejowego. Oczekiwany efekt – m.in. mniejszy ślad węglowy.

Grafika statku handlowego RoRo.
Źródło: lakewaylink.com


W celu realizacji przedsięwzięcia firma nabyła statek RoRo Miramar Express, który pływa obecnie między hiszpańskim Algeciraz i marokańskim portem Tanger Med. Przez Bałtyk, zbudowana w 1999 roku jednostka będzie pływać jako M/S Lakeway Express. Statek ma długość całkowitą 153,38 metra, tonaż brutto 10 471 MT i ładowność 1624 metrów liniowych, co pozwala na wjazd około 110 naczep bez ciężarówek. Oznacza to, że kierowcy będą dostarczać naczepy na nabrzeże, skąd będą one ładowane na statek, a po rozłądowaniu w porcie docelowym będą przekazywane kolejnemu przewoźnikowi do dalszego transportu.

  • ikonaOpublikowano: 13.02.2024 15:05
  • ikona

    Autor: Przemysław Kozłowski (p.kozlowski@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 13.02.2024 16:19
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także

Najnowsze