Tak spektakularne transporty nie zdarzają się często – z Gdyni do amerykańskiej Wirginii popłynęła ostatnia partia kilkudziesięciometrowych suwnic kontenerowych. Urządzenia były montowane przez Portowy Zakład Techniczny w ramach wielomilionowego kontraktu fińskiego producenta suwnic.Ważą niemal 200 ton, mają ponad 20 metrów szerokości i są gotowe na najwyższych obrotach rozładowywać morskie kontenery z towarami. A do tego powstały w Gdyni. Wyruszył już ostatni z kilkunastu transportów z suwnicami, które będą wykorzystywane do układania morskich kontenerów w portach amerykańskiej Wirginii oraz Norfolk.Łącznie to aż 86 zautomatyzowanych, szynowych suwnic terminalowych w charakterystycznym, turkusowym kolorze, które były montowane i testowane przez Portowy Zakład Techniczny w Gdyni. Zaprojektował je fiński Konecranes, a cały kontrakt z zarządzającym portami The Port of Viriginia opiewał na 217 milionów dolarów. Realizacja trwała od wiosny 2017 roku, a elementy konstrukcyjne produkowano w Finlandii, Polsce oraz Estonii. Ich transport do Stanów Zjednoczonych to złożona i wymagająca operacja – maszyny popłynęły w ciągu ostatnich kilkudziesięciu miesięcy z gdyńskiego Nabrzeża Bułgarskiego w kilkunastu partiach. Transportowały je statki Happy Buccaneer i Parkgracht. Na opublikowanych wcześniej w sieci materiałach wideo można zobaczyć m.in. proces ich załadunku.To nie koniec podobnych zleceń w Portowym Zakładzie Technicznym w Gdyni - na całym świecie rośnie zapotrzebowanie na specjalistyczne urządzenia dla terminali. Portfel zagranicznych zamówień spółki w tej chwili zapewnia prace do końca trzeciego kwartału tego roku. Opublikowano: 05.05.2020 15:30 Autor: Kamil Złoch (kamil.zloch@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 05.05.2020 15:40 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz