Gdynia Buduje

Tak będzie wyglądać wiadukt na Puckiej

Trójwymiarowa wizualizacja, droga, tory kolejowe, nad torami wiadukt drogowy, na nim konstrukcja mostu z poprzecznymi przęsłami

Tak będzie wyglądać nowy wiadukt na ul. Puckiej - jego projektowany wygląd przywołuje skojarzenia z historycznymi wiaduktami na ul. Janka Wiśniewskiego, wiz. mat. wykonawcy / Strabag

Budowa ruszyła – na ulicy Puckiej powstaje 185-metrowy wiadukt drogowy, który będzie kosztować prawie 79 milionów złotych. Nowa konstrukcja ułatwi – nie tylko kierowcom, ale też pieszym i rowerzystom – przedostanie się m.in. do północnych dzielnic Gdyni i pokonanie torów kolejowych, a przy tym nawiąże swoim wyglądem do historycznych wiaduktów, które znajdują się na ulicy Janka Wiśniewskiego. Kiedy pojedziemy nową trasą? Zgodnie z planem, jeszcze w listopadzie 2024 roku.

Budowa już rusza. To jedna z najważniejszych, a bardziej: newralgicznych inwestycji Gdyni w infrastrukturę drogową w ostatnich latach. Wiadukt, który poprowadzi ruch kołowy i pieszy nad torami kolejowymi przecinającymi do tej pory ulicę Pucką to zmiana, na którą czekają gdynianie. Nowe, bezkolizyjne połączenie za około 1,5 roku umożliwi szybsze i – przede wszystkim – bezpieczniejsze przedostanie się z Chyloni na północ Gdyni (oraz w drugą stronę).

– W ramach inwestycji powstaje wiadukt drogowy na ulicy Puckiej o długości 185 metrów i szerokości ponad 18 metrów, który ma prowadzić nad liniami kolejowymi 201 i 228 oraz grupą torów stacji Gdynia Port, na północ od ulicy Przemysłowej. Znajdą się tam dwa pasy ruchu, półtorametrowy metrowy chodnik dla pieszych oraz ścieżka rowerowa. Wiadukt zostanie zabezpieczony barierami ochronnymi i oświetlony. Czekając na rozpoczęcie budowy, zadbaliśmy o otoczenie inwestycji, stąd ulica Przemysłowa zyskała nowy chodnik – wyjaśnia wiceprezedent Gdyni ds. rozwoju, Marek Łucyk.

Co zatem zmieni się w dotychczas znanym gdynianom przebiegu ulicy Puckiej? Całkowicie zostaną zlikwidowane przejazdy kolejowo-drogowe, a przebudowa będzie współgrać z założeniami zadania „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Zakres obejmuje właśnie powstanie obiektów inżynierskich na ul. Puckiej – ich wstępnymi wizualizacjami podzielił się już wykonawca prac, firma Strabag.

Tak ma wyglądać nowy wiadukt, który poprowadzi ruch nad torami kolejowymi, wiz. mat. wykonawcy / Strabag
Tak ma wyglądać nowy wiadukt, który poprowadzi ruch nad torami kolejowymi, wiz. mat. wykonawcy / Strabag

Jak nietrudno zauważyć po wizualizacjach, sam kształt budowanego wiaduktu będzie zbliżony do konstrukcji, które od lat pełnią taką samą rolę na innej gdyńskiej arterii – ulicy Janka Wiśniewskiego.

Na miejscu, poza powstaniem samego wiaduktu, będą się też toczyć prace przy przebudowie kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci energetycznych, ciepłowniczych, wodociągowych oraz montażu nowego oświetlenia.

Powstanie wiaduktu wiąże się także z kolejowymi inwestycjami w poprawienie dostępu do Portu Gdynia dla towarowych pociągów, wiz. mat. wykonawcy / Strabag
Powstanie wiaduktu wiąże się także z kolejowymi inwestycjami w poprawienie dostępu do Portu Gdynia dla towarowych pociągów, wiz. mat. wykonawcy / Strabag

Wspólna inwestycja miasta i kolei


Przypomnijmy, że nowy wiadukt, który rozwiąże komunikacyjne trudności w układzie drogowym tej części Gdyni powstaje dzięki współpracy miasta Gdyni z kolejową spółką PKP Polskie Linie Kolejowe.

Umowę, która zaowocowała wartą ponad 78,9 mln złotych inwestycją podpisano jesienią 2019 roku. Dokument zobowiązał tym samym kolejarzy do sfinansowania budowy wiaduktu – spółka pokrywa w ten sposób koszty budowy wiaduktu w granicach obszaru kolejowego. Środki z budżetu miasta pozwolą za to na sfinansowanie pozostałej infrastruktury, w tym elementów drogowych: nowych jezdni, chodników, dróg rowerowych czy murów oporowych.

Zakres objął też niezbędne odszkodowania dla właścicieli tych nieruchomości, które kolidowały z planowanym przebiegiem wiaduktu. Koszty nadzoru inwestorskiego ponoszą z kolei w równej części zarówno PKP PLK, jak i miasto.

Za projekt budowlany i wykonanie samych prac jest odpowiedzialna firma Strabag, którą wyłoniono w drodze przetargu. Termin zakończenia budowy to listopad 2024 roku - wtedy nowe połączenie w newralgicznym punkcie powinno udrożnić już ruch, który do tej pory był zależny od zamknięć kolejowych przejazdów.

Aktualizacja 5.06.2023: aktualna wartość umowy to: 79 244 916,85 w tym zakres finansowany przez gminę Gdynia: 55 204 951,70 zł, a PKP to: 24 039 965,15 zł.

belka z logotypami funduszy europejskich z gwiazdkami, flagi Polski, PKP oraz Unii Europejskiej z żółtymi gwiazdkami w okręgu na granatowym tle

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 25.05.2023 10:29
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 05.06.2023 11:48
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także