22 lutego w ramach systemu FALA zostaną włączone urządzenia w 270 autobusach ZKM Gdynia. Tym samym projekt obejmie już wszystkie kursujące w Trójmieście autobusy, trolejbusy i tramwaje. Kolejnym etapem testowego upubliczniania systemu będzie dołączenie do niego pociągów SKM i Polregio (w tym linii PKM). Został on zaplanowany na wiosnę tego roku. System FALA został testowo wdrożony już we w siedmiu miastach w Pomorskiem uczestniczących w projekcie. To Gdańsk, Gdynia, Chojnice, Puck, Władysławowo, Słupsk i Lębork, a także pośrednio objął liczne gminy ościenne, które są obsługiwane przez danego organizatora transportu. Po dołączeniu do systemu gdyńskich autobusów urządzenia systemu obsłużą pasażerów już we wszystkich pojazdach w sieci ZKM w Gdyni i ZTM w Gdańsku. - Mamy już w Trójmieście ok. 800 pojazdów w systemie. Do dyspozycji mieszkańców i turystów są nasze czytniki kart oraz falomaty, które w prosty sposób umożliwiają nabycie elektronicznych biletów jednorazowych czy czasowych – komentuje Radomir Matczak, prezes spółki InnoBaltica, odpowiedzialnej za wdrożenie projektu. – Oczywiście, na etapie testowym zdarzają się problemy czy niesprawność urządzeń, które ekipy wykonawcy, Asseco Data Systems oraz nasi specjaliści konsekwentnie usuwają. Będziemy wdzięczni za zgłaszanie usterek. Niemniej, generalnie od teraz w każdym pojeździe komunikacji miejskiej w Trójmieście pasażer powinien mieć możliwość zakupu elektronicznego biletu z wykorzystaniem swojej karty płatniczej lub Karty FALA – dodaje. System Fala już w gdyńskich autobusach. Fot. mat. prasowe InnoBaltica Wiosną testy na kolei Kolejnym kamieniem milowym w projekcie będzie kilkuetapowy proces testowego upublicznienia systemu FALA w ramach połączeń kolejowych Polregio i PKP SKM Trójmiasto na terenie całego województwa (ponad 200 stacji i przystanków). Aktualnie trwają testy wewnętrzne i konsultacje eksperckie z przewoźnikami. Jak korzystać z systemu FALA? Fot. mat. prasowe InnoBaltica System FALA to narzędzie znacząco ułatwiające korzystanie z komunikacji publicznej. Tym co, wyróżnia FALĘ od rozwiązań komercyjnych, jest obszar działania – system obejmie całe województwo pomorskie, z możliwością włączania kolejnych gmin, oraz fakt, że łączy w sobie wiele elementów i funkcjonalności rozproszonych dziś w różnych miejscach. System w docelowej wersji działać będzie według zasady „wsiadaj i jedź” – nie wymaga od pasażera znajomości cen biletów i zawiłości ponad 100 taryf obowiązujących w województwie. Wystarczy zaznaczyć swoją obecność w pojeździe poprzez proste kliknięcie w aplikacji „System FALA” lub przyłożenie karty do czytnika.Każda osoba zarejestrowana w systemie FALA będzie mogła zarządzać swoim kontem np. przypisywać własne uprawnienia do ulg, czy podpiąć do swojego konta kartę płatniczą. Umożliwi to automatyczne naliczenie ulgi i płacenie za przejazdy. Jeśli ktoś nie chce przypinać karty może zasilić swoją e-portmonetkę – także dostępną przez aplikację i portal pasażera. Co ważne – konto FALA warto mieć, ale nie jest to obligatoryjne, by korzystać z udogodnień. Opublikowano: 22.02.2024 16:00 Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl) Zmodyfikowano: 22.02.2024 17:17 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz