Gdynia Mobilna

PKP SKM wyremontuje przystanek Stocznia-Uniwersytet Morski

13 września rozpocznie się remont przystanku SKM Stocznia-Uniwersytet Morski. Fot. Tomasz Złotoś

13 września rozpocznie się remont przystanku SKM Stocznia-Uniwersytet Morski. Fot. Tomasz Złotoś

Możemy już korzystać z ładnych, wygodnych przystanków SKM: Leszczynki, Grabówek i Redłowo, pasażerów zaskakuje nowoczesny design przystanku SKM Orłowo. Wkrótce zakończone zostaną prace na peronie SKM Gdynia Główna oraz zostanie otwarty zmodernizowany Dworzec Podmiejski SKM. Na horyzoncie kolejna inwestycja - tym razem oblicze zmieni przystanek SKM Stocznia-Uniwersytet Morski. 

Spółka PKP SKM w Trójmieście sukcesywnie od lat remontuje przystanki, dostosowując je do współczesnych standardów i zwiększając tym samym komfort pasażerów. W ostatnich latach na terenie Gdyni przystanki: Redłowo, Chylonia, Leszczynki, Grabówek i Orłowo gruntownie zmieniły swoje oblicze. Tygodnie dzielą nas od zakończenia prac na peronie SKM Gdynia Główna i otwarcia  modernistycznego  budynku Dworca Podmiejskiego, który odzyskuje dawny blask i zaskoczy podróżnych przyjaznymi rozwiązaniami. 

Spółka PKP SKM rozpisała 11 kwietnia ub. roku przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i realizację robót budowlanych przy modernizacji m.in. przystanku Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski. Na podstawie umowy, którą 14 sierpnia ub. r. podpisano z firmą PORR S.A., po wakacjach rozpoczną się prace. Ich koszt wyniesie 13.090.890,00 zł (brutto)

Nowe oblicze przystanku SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski 

Co się zmieni? Na przystanku Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski wymienione zostaną krawędzie peronowe, nowa będzie też nawierzchnia peronu. Istniejące wiaty zostaną rozebrane, a w ich miejsce powstaną nowe. Przebudowane zostaną schody, a sam przystanek zyska windę po północnej stronie. Prace na torowisku obejmą m.in. wymianę szyn i konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej. 

Cały peron zyska nową nawierzchnię z płyt betonowych. Zbudowane zostaną dwie wiaty chroniące przed deszczem na długości niemal całego peronu, z dwuspadowym dachem, zlokalizowane po dwóch stronach kładki. Przewidziano elementy przezierne dla doświetlenia peronu.
Peron zyska m.in. nowe wiatrołapy, przysiadki, ławki, kosze, nagłośnienie, zegary i wyświetlacze. Poręcze balustrad schodowych wyposażone zostaną w oznaczenia dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących, a stopnie, spoczniki i podesty zostaną pokryte szorstką warstwą antypoślizgową. 

Poprawi się bezpieczeństwo, funkcjonalność i estetyka 

Modernizacja poprawi stan techniczny infrastruktury przystanku i dostosuje go do obowiązujących standardów oraz przepisów w zakresie warunków technicznych infrastruktury kolejowej. 

- Podobnie jak na wcześniej zmodernizowanych przystankach stworzymy estetyczną i przyjazną przestrzeń dla podróżnych, która pozwoli na komfortowe oczekiwanie na pociąg – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki PKP SKM w Trójmieście. – Zmiany z pewnością docenią zwłaszcza osoby niepełnosprawne oraz o ograniczonej możliwości poruszania się. W pełni z tych udogodnień będzie można korzystać po modernizacji przez właściciela kładki prowadzącej na peron, a zwłaszcza wybudowaniu wind po obu jej stronach. 

Kiedy rozpoczną się prace? 

- Czekamy na pozwolenie na budowę, rozpoczęcie modernizacji przystanku SKM Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski jest zaplanowane na 13 września – informuje Tomasz Złotoś. - Na realizację zadania, czyli projekt, pozyskanie niezbędnych zezwoleń i prace budowlane wykonawca ma 24 miesiące od podpisania umowy. Trzeba będzie rozebrać obecny peron, więc konieczne będzie zamknięcie tego przystanku na okres ok. 2 miesięcy. W tym czasie zapewnimy honorowanie biletów Taryfy Pomorskiej, które obowiązują m.in. w pociągach PKP SKM i POLREGIO, w autobusach i trolejbusach gdyńskiej komunikacji miejskiej. Honorowanie będzie obowiązywało na odcinku Gdynia Grabówek <-> Gdynia Główna. Podczas budowy, ale już po otwarciu przystanku, krawędzie peronów  zamykane będą naprzemiennie. W tym czasie pociągi SKM jeżdżące  w obu kierunkach będą się zatrzymywały z jednej strony peronu. To nie będzie łatwy czas ani dla nas, ani dla naszych pasażerów, ale jesteśmy przekonani, że efekt tej modernizacji będzie wart tych wyrzeczeń – dodaje rzecznik prasowy PKP SKM.

  • ikonaOpublikowano: 12.07.2024 12:00
  • ikona

    Autor: Zygmunt Gołąb (z.golab@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 12.07.2024 12:29
  • ikonaZmodyfikował: Agnieszka Janowicz
ikona

Zobacz także