Gdynia Mobilna

Wkrótce zmiany w ruchu przed urzędem

Zdjęcie z drona, skrzyżowanie ulicy Świętojańskiej i alei Piłsudskiego w Gdyni, budynek Urzędu Miasta, fragment budowanego Parku Centralnego, samochody, pieszy, budynki

Ruch na rogu ulicy Świętojańskiej i alei Piłsudskiego zmieni swoją organizację wraz z trzecim etapem Parku Centralnego, fot. Konrad Maćkowiak

Zbliża się koniec budowy Parku Centralnego. Zniknie tymczasowa organizacja ruchu przy Urzędzie Miasta. Na ruchliwym skrzyżowaniu ulicy Świętojańskiej z aleją Marsz. Piłsudskiego zmieni się nawierzchnia, kierowcy znów będą mogli skręcać w obu kierunkach, młode pary zatrzymają się bezpośrednio przed Urzędem Stanu Cywilnego, a rowerzyści skorzystają z nowego połączenia bezpiecznych dróg.


Po kilkunastu miesiącach prac układ drogowy na rogu ulicy Świętojańskiej i alei Marszałka Piłsudskiego przybierze swoją docelową formę. Im bliżej do zakończenia budowy trzeciego – ostatniego – etapu Parku Centralnego, tym bliżej także do wprowadzenia nowej, stałej organizacji ruchu w tym miejscu.

Parking pod ziemią i więcej zieleni


Przypomnijmy, że z placu przed głównym gmachem Urzędu Miasta Gdyni w zeszłym roku ostatecznie zniknął naziemny parking, który został już zastąpiony miejscem pod nową zieleń i trakty dla pieszych. Parking pozostał, ale pod ziemią – razem z ostatnim etapem przygotowywanych jest aż 270 miejsc postojowych, które rozwiążą problem. Zagospodarowanie tego skrawka terenu sprawiło, że po zakończeniu prac nieco zmieni się też układ drogowy, który krzyżuje słynną ulicę Świętojańską z prowadzącą wprost do bulwaru i morza aleją Piłsudskiego.

W ten sposób (już pewien czas temu) zniknęła na zawsze droga, która okalała były parking i prowadziła ruch w kierunku nadmorskiego bulwaru. Kierowcy teraz będą w obu kierunkach przemieszczać się główną nitką alei Piłsudskiego – tak samo, jak podczas tymczasowej organizacji ruchu, ale już bez nakazu jazdy na wprost podczas ruchu w kierunku ul. Władysława IV/al. Zwycięstwa. Przybędzie za to nowej infrastruktury dla innych uczestników ruchu, pieszych i rowerzystów.

- Na stałe odcinek ulicy przed urzędem będzie już dwukierunkowy, będzie tam po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Będzie też zatoczka z miejscami dla Urzędu Stanu Cywilnego. Będzie również dodana droga rowerowa bezpośrednio przed urzędem, która połączy istniejącą ścieżkę wzdłuż alei Piłsudskiego z ulicą Świętojańską – wyjaśnia Rafał Studziński z Referatu Organizacji Ruchu w Wydziale Inwestycji Urzędu Miasta Gdyni.



Wspomniana zatoczka tuż przed wejściem do USC to nowość. Od teraz młode pary, które zdecydowały się powiedzieć sobie symboliczne „tak” w gdyńskim urzędzie będą mogły w pełnej zgodzie z przepisami wsiąść do podstawionego auta na specjalnej zatoczce postojowej przed budynkiem magistratu.

Pozostaną trzy przejścia dla pieszych, które do tej pory także działały w pobliżu skrzyżowania. Pojazdy komunikacji miejskiej będą mogły natomiast wykorzystać prawoskręt w aleję Piłsudskiego do jazdy na wprost, w ulicę Świętojańską.

Skrzyżowanie „na nowo”


Zanim park zostanie w całości oddany do użytku pod koniec sierpnia, sam obszar skrzyżowania doczeka się jeszcze nowej nawierzchni – tak, aby nowe oznakowanie i pasy ruchu były w pełni czytelne i bezpieczne dla kierowców, pieszych i rowerzystów.

- Zmiany w organizacji ruchu nastąpią tuż po odświeżeniu nawierzchni ścieralnej ulicy, która będzie wykonywana przez Zarząd Dróg i Zieleni. Kierowcy nie powinni odczuć żadnych większych zmian w stosunku do tymczasowej organizacji ruchu, która była realizowana w ramach prac budowlanych, natomiast odczuwalne będzie duże ułatwienie dla rowerzystów i pieszych – mówi Rafał Studziński.



Park Centralny, czyli zielone płuca Gdyni


Przypomnijmy, że ostatni, trzeci etap Parku Centralnego to rozległy teren sięgający od pawilonu przy istniejącym skateparku aż do wspomnianego skrzyżowania alei marsz. Piłsudskiego z ulicą Świętojańską.

Nowa przestrzeń rekreacji i wypoczynku w centrum miasta przyniesie mieszkańcom zupełnie nową infrastrukturę – w tym staw z fontanną, który zimą będzie pełnić funkcję lodowiska, obiekty gastronomiczne, zielone polany piknikowe, boisko i oczekiwany podziemny parking na około 270 samochodów. Parking zaprojektowano tak, aby jego użytkownicy mogli przez jedno z kilku wyjść przedostać się bezpośrednio do zielonej, parkowej przestrzeni. Znamy już stawki opłat za parkowanie w tym miejscu – będą niższe niż w „naziemnej” śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania i takie same, jak na innym miejskim parkingu podziemnym (przy Gdyńskim Centrum Filmowym). Obiektem będzie zajmować się Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni.

Najważniejszym elementem Parku Centralnego będzie zieleń – tylko w ramach trzeciego etapu pojawi się m.in. kilkadziesiąt nowych drzew różnych gatunków, kilkanaście tysięcy ozdobnych krzewów i kilkadziesiąt tysięcy pnącz oraz kwiatów, ozdobnych traw i bylin.

Wcześniej, w ramach realizacji poprzednich etapów zielonej inwestycji na obszarze sięgającym od ulicy Tetmajera aż do skateparku zrealizowano już strefę dedykowaną spokojnej rekreacji z alejkami, ławkami, ogrodem sensorycznym czy wybiegiem dla psów oraz linowy plac zabaw, skatepark dla początkujących, siłownię pod chmurką i nowe ścieżki dla biegaczy i wrotkarzy.

  • ikonaOpublikowano: 08.08.2023 14:20
  • ikona

    Autor: Kamil Złoch (k.zloch@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 08.08.2023 15:57
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona

Zobacz także