Gdynia Mobilna

Zrównoważona mobilność i transport – podsumowanie 2023 roku

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: „Śródmiejski meleks” (fot. Zygmunt Gołąb). U góry po prawej: kobieta z dziećmi jadąca rowerem cargo (fot. Michał Puszczewicz). Na dole po lewej: Igor Dorawa na rowerze Mevo (fot. Zygmunt Gołąb). Na dole po prawej: parking podziemny pod Parkiem Centralnym (fot. ZDiZ)

Kolaż zdjęć. U góry po lewej: „Śródmiejski meleks” (fot. Zygmunt Gołąb). U góry po prawej: kobieta z dziećmi jadąca rowerem cargo (fot. Michał Puszczewicz). Na dole po lewej: Igor Dorawa na rowerze Mevo (fot. Zygmunt Gołąb). Na dole po prawej: parking podziemny pod Parkiem Centralnym (fot. ZDiZ)

Gdynia od lat stawia na ekologiczny i zrównoważony transport. W 2023 roku również nie brakowało działań i inicjatyw w tym zakresie. Meleksy kursujące w sezonie wakacyjnym po Śródmieściu i Orłowie, system roweru miejskiego Mevo 2.0, czy dotacje dla mieszkańców na zakup rowerów elektrycznych – to tylko niektóre z nich. Przypominamy najważniejsze projekty i przedsięwzięcia mijającego roku.


Nowe działania, a także kontynuacja i nierzadko poszerzenie stałych programów oraz projektów, w których chętnie biorą udział gdynianie. Taki był 2023 rok w zakresie zrównoważonej mobilności i transportu.

Meleksy i zabytkowe trolejbusy


Niekwestionowanym hitem okazały się meleksy, z których podczas wakacji korzystali mieszkańcy i turyści chcący dotrzeć do najbardziej znanych punktów i najchętniej odwiedzanych miejsc w Śródmieściu oraz Orłowie. Pasażerowie mieli do dyspozycji dwie bezpłatne linie - „Orłowski meleks” oraz „Śródmiejski meleks”. Pojazdy jeździły w sumie 72 dni i wykonały blisko 6 tys. kursów. Z „Orłowskiego meleksa” skorzystało 33,9 tys. pasażerów. Meleksy śródmiejskie przewiozły z kolei 36,7 tys. osób.



Podobnie jak w ubiegłych latach w sezonie letnim na ulice wyjechały też zabytkowe trolejbusy. Obsługiwały one linię 326. Pojazdy kursowały wyłącznie w niedziele i święta, ale za to częściej – co 30 minut między godz. 10.00 a 18.00. Na gdyńskich ulicach pojawiły się: Saurer ST4IILM z 1957 roku, Škoda 9Tr z 1975 roku, ZiU 682B z 1984 roku oraz Jelcz 120 MTE z 1994 roku.

Zabytkowy trolejbus na ul. Świętojańskiej
Zabytkowy trolejbus na ul. Świętojańskiej // fot. PKT

Parking pod Parkiem Centralnym


Budowa Parku Centralnego to jedna z największych miejskich inwestycji ostatnich lat. W jej ramach powstał m.in. podziemny parking na 270 samochodów. Za postój tam można uiścić jednorazową opłatę albo wykupić 30-dniowy abonament wydawany przez ZDiZ. Stawka to 550 zł miesięcznie. Na razie opcja postoju abonamentowego dotyczy 50 miejsc parkingowych.

Parking podziemny pod Parkiem Centralnym
Parking podziemny pod Parkiem Centralnym // fot. ZDiZ

Gdynia rowerami stoi


Uruchomiono system roweru metropolitalnego Mevo 2.0. Pełna flota, którą mają do dyspozycji mieszkańcy gmin uczestniczących w projekcie, to 3 000 rowerów elektrycznych i 1 000 tradycyjnych jednośladów (w sezonie zimowym o połowę mniej).

Rowery Mevo // fot. Zygmunt Gołąb
Rowery Mevo // fot. Zygmunt Gołąb


Jednym z najbardziej istotnych punktów jest również opracowanie „Strategii rowerowej dla gminy miasta Gdyni do 2030 roku”. Prace na dokumentem rozpoczęły się we wrześniu 2022 roku. Na początku grudnia br. zakończyły się konsultacje społeczne. Zakładany termin przyjęcia dokumentu przez Radę Miasta to styczeń 2024 roku.

W 2023 roku kontynuowano program dotacji dla mieszkańców na zakup roweru elektrycznego. Otrzymało je 80 osób, a miasto przeznaczyło na ten cel 200 tys. zł. Połowę tej kwoty stanowiło dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.



Kontynuowano również działanie miejskiej wypożyczalni rowerów cargo. Do połowy grudnia wypożyczono je 86 razy.

Gdynia została doceniona podczas 10. edycji konkursu Eco-Miasto. Samorząd otrzymał wyróżnienie dla miasta powyżej 100 tys. mieszkańców w kategorii „Zrównoważona mobilność”. Jury doceniło działania promujące rozwój ruchu rowerowego, w tym wspomniany już program dotacji czy infrastrukturę.

Kontynuowano także promujące zrównoważoną mobilność wśród dorosłych, dzieci i młodzieży akcje „Do pracy jadę rowerem”, „Rowerowy Maj” oraz „Odprowadzam Sam”.

Kobieta jadąca rowerem
Kobieta jadąca rowerem // fot. gdynia.pl

Projekty partnerskie


Miasto zostało partnerem w kolejnych projektach unijnych. Pierwszy to BATS (Baltic sea region Active MobiliTy Solutions - in darkness and all weather conditions) dofinansowany z Programu Interreg Region Morza Bałtyckiego i realizowany w latach 2023-2026. Budżet dla Gdyni to 415 tys. euro, refundowane w 80 procentach. W ramach projektu zaplanowano projekty pilotażowe obejmujące: optymalizację sygnalizacji świetlnej do warunków pogodowych oraz promocję aktywnej mobilności wśród dzieci z gdyńskich przedszkoli. Drugi projekt to SPINE (Smart Public transport Initiatives for climate-Neutral cities in Europe) dofinansowany z Programu Horyzont Unii Europejskiej i realizowany w latach 2023-2026. Budżet dla miasta to 450 tys. euro, refundowane w 100 procentach. Celem jest przyspieszenie postępu w kierunku neutralności klimatycznej poprzez integrację systemów transportu publicznego z nowymi usługami w zakresie mobilności.

  • ikonaOpublikowano: 27.12.2023 10:00
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.12.2023 08:25
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona