Nauka

Gdyńskie szkoły zawodowe stawiają na kompetencje przyszłości

Uczestnicy konferencji w sali

W ramach projektu, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni spotkali się dyrektorzy, uczniowie, nauczycielce, doradcy zawodowi, pedagodzy i psycholodzy związani ze szkolnictwem zawodowym // fot. Filip Śmigielski

O szkołach przyszłości, kluczowych kompetencjach, które powinni posiąść ich absolwenci i niezwykłych projektach uczniów debatowano podczas konferencji promującej szkolnictwo zawodowe w Gdyni. To realizacja projektu "Gdyńscy zawodowcy - program podnoszenia jakości i dopasowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy".

W ramach projektu, w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni spotkali się dyrektorzy, uczniowie, nauczycielce, doradcy zawodowi, pedagodzy i psychologowie związani ze szkolnictwem zawodowym.

- To bardzo ważny projekt, którego celem jest kreowanie nowego wizerunku szkół zawodowych, jako placówek kształcących wysokiej klasy specjalistów, odpowiadających na potrzeby rynku pracy, o szerokich kompetencjach dopasowanych do kompetencji przyszłości - mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia. - W Gdyni mamy świetne technika i szkoły branżowe. Przede wszystkim dlatego, że mamy doskonałą kadrę nauczycielską, która chętnie dzieli się swoją wiedzą merytoryczną z uczniami. Posiadamy także najnowocześniejsze pracownie. To wszystko pozwala naszym uczniom rozwijać się już w czasie kształcenia, by później, z powodzeniem konkurować na rynku pracy.

Spotkanie rozpoczęto od podsumowania dotychczas zrealizowanych działań w ramach projektu, oraz wystąpienia dr hab. Astrid Męczkowskiej–Christiansen, kierownika Katedry Studiów Edukacyjnych Akademii Marynarki Wojennej, która jest partnerem programu. Z badań przeprowadzonych przez zespół naukowców z AMW wynika, że pracodawcy bardzo wysoko oceniają umiejętności specjalistyczne absolwentów gdyńskich szkół zawodowych oraz zwracają uwagę na konieczność rozwijania w procesie kształcenia kompetencji miękkich.

Bardzo energetyczne było wystąpienie Adriana Lewandowskiego, trenera biznesu, przedstawiciela młodego pokolenia, który miał przybliżyć uczniom temat kompetencji XXI wieku niezbędnych na rynku pracy. Okazało się jednak, że ta tematyka zainteresowała nie tylko młodych gdynian, ale przede wszystkim ich nauczycieli, którzy w tym wystąpieniu znaleźli potwierdzenie dobrego kierunku działań, które są podejmowane w gdyńskich szkołach.

- Dzisiejsza konferencja to już drugie wydarzenie promujące gdyńskie szkolnictwo zawodowe w ramach projektu „Gdyńscy zawodowcy – program podnoszenia jakości i dopasowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy – mówi Emilia Granda, koordynator programu z ramienia Urzędu Miasta Gdyni. - Podsumowaliśmy dotychczasowe działania projektowe, ale również pragnęliśmy, obok promocji szkół zawodowych, wzbudzić w uczestnikach chęć rozwoju kompetencji kluczowych oraz kompetencji miękkich. Cieszy mnie fakt, iż dyrektorzy szkół biorących udział w projekcie podzielają pogląd, iż kierunek rozwoju młodych ludzi powinien opierać się nie tylko na wiedzy teoretycznej, ale również na szeroko rozumianym doświadczeniu.

W ostatniej części spotkania głos zabrali przedstawiciele szkół średnich biorących udział w projekcie.
- Wszystkie szkoły są dobre, każdy w gdyńskim systemie szkół znajdzie coś dla siebie, wedle swoich talentów i umiejętności, zainteresowań i pasji – podkreśliła Irena Szafranek, dyrektor CKZiU nr 1 w Gdyni. - Ważne jest, aby młodzi ludzie sami szukali swojej drogi życiowej, wybierali szkoły, które pomogą im rozwijać zainteresowania, a nie kierowali się trendem jaki aktualnie panuje w ich klasie.

W tej placówce kształcą się m.in. przyszli konstruktorzy jednostek pływających, którzy uczą zawodu w doskonale wyposażonych, nowoczesnych pracowniach zapewniających im wysoki proces kształcenia umiejętności praktycznych.
- Nasi uczniowie mają zagwarantowaną pracę jeszcze zanim skończą szkołę – mówiła w kolejnym wystąpieniu Dorota Kotwicka, dyrektor ZSChiE w Gdyni, w ramach którego działa Technikum chłodnictwa i klimatyzacji czyli szkoła znajdująca się w setce najlepszych techników w rankingach ogólnopolskich. - Już w czasie odbywania praktyk, przedsiębiorcy zgłaszają zainteresowanie zatrudnieniem absolwentów, kształcimy bowiem uczniów w zawodach przyszłości, na które jest obecnie duże zapotrzebowanie na rynku.

Kulminacyjnym wydarzeniem spotkania była prezentacja uczniów Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych, którzy wykonali prototyp bezzałogowej łodzi ratunkowej, będący niezwykle obiecującym i unikalnym projektem na rynku. Efekt pracy młodych konstruktorów zaprezentujemy w osobnym artykule.

Projekt jest realizowany w ramach Programu Edukacja w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021 oraz funduszu Współpracy Dwustronnej w ramach Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021. Uzyskane dofinansowanie w kwocie 137 727 EUR pochodzi z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 24.05.2022 12:45
  • ikona

    Autor: Aneta Marczak (a.marczak@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 25.05.2022 10:35
  • ikonaZmodyfikował: Zuzanna Kasprzyk
ikona