Nauka

Lekcje on-line Gdynia-Uganda

Uczniowie z Able Nursery School w Ugandzie pozdrawiają uczniów SP31 w Gdyni Cisowej

Uczniowie z Able Nursery School w Ugandzie pozdrawiają uczniów SP31 w Gdyni Cisowej

W ciągu ostatnich tygodni nauka zdalna zmieniła krajobraz naszej oświaty. Wiele projektów on-line w gdyńskich szkołach było jednak realizowane także wcześniej. Jednym z nich jest „Face to Face with the World”, który zaangażował uczniów Szkoły Podstawowej nr 31 na Cisowej. Razem z uczniami z dalekiej Ugandy omawiają kulturę swoich krajów, wykonują eksperymenty z fizyki czy składają życzenia na święta. Wszystko za pośrednictwem narzędzi do zdalnej nauki.
 
– Gdynia od lat rozwija się na polu edukacji i wsparcia technologicznego dla szkół. To zaangażowanie procentuje dziś, kiedy nauka zdalna zmieniła krajobraz polskiej oświaty. Jednocześnie cieszymy się, że nasi uczniowie nie tylko poszerzają swoją wiedzę i umiejętności, ale poznają świat i ludzi dzięki takim projektom, jak „Face to Face with the World”. Poprzez rozmowy i lekcje on-line pozwala on zdobywać umiejętności technologiczne, ćwiczyć angielski, działać w grupie, ale przede wszystkim uwrażliwia na sytuację ludzi w innych częściach świata. Jestem przekonany, że takie doświadczenie zdecydowanie poszerza horyzonty. – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.


„Face to Face with the World” pomaga

 

Placówki pomocowe dla dzieci w Ugandzie nie mają finansowego wsparcia od rządu. Perspektywy edukacyjne są tam dużo mniejsze niż w Europie. Brakuje nie tylko nauczycieli, ale nawet przyborów szkolnych. Pomimo tych barier, nauka jest możliwa poprzez organizacje społeczne, które nawiązują międzynarodową współpracę. Dzięki programom takim, jak „Face to Face with the World”, który stworzyła Anna Hora-Lis, od 6 lat uczniowie polskich szkół mogą uczestniczyć we wspólnych lekcjach on-line z dziećmi z Ugandy, a także z Ghany, Maroka, Kenii, Iraku, Ugandy, Syrii czy Afganistanu. Celem projektu jest nie tylko wspieranie i wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci z różnych stron świata, ale też umożliwienie wspólnej nauki i wymiany wiedzy o tradycji i kulturze naszych krajów.
 
W 2019 roku do programu przystąpiła Szkoła Podstawowa nr 31 i nawiązała relację z podopiecznymi Gladys Mirembe z Able Nursery School w Ugandzie, niedaleko stolicy tego kraju, Kampali. Placówka ta podlega pod Sinza Africa, organizację, która ma na celu poprawę warunków życia mieszkającym tam dzieciom. Koordynatorką projektu w SP nr 31 jest nauczycielka języka angielskiego Iwona Orlicka.
 
– Dzieci z naszej szkoły biorą udział w lekcjach on-line z rówieśnikami z Ugandy, podopiecznymi pani Gladys Mirembe. Uczniowie poznają nowych kolegów i koleżanki. Na początku zajęć przedstawiają się sobie, mówią o swych zainteresowaniach, o tym, co lubią robić. Odbyło się już świąteczne spotkanie, podczas którego dzieci z naszej szkoły wraz z dziećmi z Ugandy przekazały sobie świąteczne życzenia, zaśpiewały kolędę „Silent Night”. Przeprowadzono także lekcję na temat Polski, jej narodowych symboli, sławnych Polaków, głównych miast oraz zwierząt zamieszkujących nasz kraj. Odbyła się także lekcja on-line na temat Gdyni oraz Ugandy. Nasi uczniowie pokazali najciekawsze miejsca w naszym mieście i opowiedzieli o nich. W planach mamy lekcje z geografii, fizyki, biologii i chemii. – wylicza pani Iwona. – Czytać, pisać i liczyć dzieci z Ugandy mogą nauczyć się wraz ze swymi wychowawcami. Jednak zdobycie wiedzy z wyżej wymienionych przedmiotów jest już trudne z powodu braku nauczycieli przedmiotowców. Stąd pomysł na te lekcje, by choć w taki sposób pokazać doświadczenia z fizyki czy chemii. Dysponujemy pomocami z biologii i geografii, które mogą być wykorzystane podczas lekcji on-line. Nasze nauczycielki dostosują materiał do odpowiedniej grupy wiekowej. – dodaje pani Iwona Orlicka.

Uczniowie SP31 łączą się z uczniami Able Nursery School w Ugandzie
 Uczniowie SP 31 łączą się z uczniami Able Nursery School w Ugandzie


Szkoła podstawowa 31 wspiera Able Nursery School


W ramach projektu „Face to Face with the World” w szkole została przeprowadzona również zbiórka darów dla partnerskiej placówki. W ciągu kilku dni społeczność gdyńskiej szkoły przekazała ogromną ilość rzeczy. Do Ugandy dotarły już dwie paczki o łącznej wadze 40 kilogramów. To głównie przybory szkolne, gry oraz zabawki. Przygotowane do wysłania są już 3 kolejne tak duże przesyłki, ale ze względu na sytuację związaną z pandemią koronawirusa, do Ugandy polecą w późniejszym terminie.
 
– W tym trudnym dla nas wszystkich czasie, kontakt z panią Gladys Mirembe nadal jest utrzymywany. Uczniowie naszej szkoły przesłali pozdrowienia dzieciom z Able Nursery School. Zdjęcia z życzeniami
i pozdrowieniami są na naszej stronie internetowej. O kolegach i koleżankach z Ugandy pamiętaliśmy także podczas Świąt Wielkanocnych i przesłaliśmy im życzenia. Czekamy aż sytuacja wróci do normy, byśmy znów mogli się wspólnie uczyć. – mówi pani Iwona Orlicka.
 
Dyrektor Aleksander Kuźmin oraz Szkoła Podstawowa nr 31 otrzymała Międzynarodowy Certyfikat Humanitarno-Edukacyjny za pomoc w realizowaniu programu międzykontynentalnego „Pomóż dzieciom wrócić do szkoły” w Międzynarodowym Projekcie Humanitarno-Edukacyjnym na rzecz dzieci w Afryce, Azji i na Bliskim Wschodzie „Face to Face with the World”. Certyfikaty otrzymało także kilku nauczycieli szkoły, którzy w ramach tego projektu współpracują ze sobą i czuwają nad jego prawidłową realizacją.

  • ikonaOpublikowano: 24.04.2020 15:34
  • ikona

    Autor: Katarzyna Mejna, Wydział Edukacji (k.mejna@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 27.04.2020 08:55
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Omachel - Kwidzińska
ikona