Nauka

Nauczyciele gdyńskiej Trójki na medal

ewd

ewd

Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie ogłosiła wartości wskaźników EWD (Edukacyjnej Wartości Dodanej) za okres 2016-2018. Po raz kolejny okazało się, że najbardziej efektywnie i najlepiej na Pomorzu uczą nauczyciele w III Liceum Ogólnokształcącym im. Marynarki Wojennej w Gdyni. Zarówno w zakresie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (matematyka, fizyka, geografia, chemia, biologia, informatyka) jak i humanistycznych (j.polski, historia, wos) gdyńska Trójka osiągnęła najwyższe wskaźniki EWD na Pomorzu, a także znalazła się w wąskim gronie kilku liceów o najwyższej wartości wskaźnika EWD w Polsce.

EWD to nazwa wskaźnika efektywności nauczania w danej szkole, a także nazwa zestawu technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania. Do wyliczenia tego wskaźnika wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów, np. 2016-2018. Najprościej rzecz ujmując wyniki egzaminu maturalnego (czyli wyniki "na wyjściu" ze szkoły ) absolwentów danej szkoły maturalnej porównywane są z ich wynikami z egzaminu gimnazjalnego (czyli wynikami "na wejściu" do szkoły ). Do publicznej wiadomości podaje się trzyletnie wskaźniki, ze względu na większą rzetelność oszacowań tych wskaźników zależną w dużej mierze od liczby danych. Wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół. Wskaźniki EWD z uwagi na sposób ich obliczania służą do porównywania pracy dydaktycznej szkół.

Spośród 10 najlepszych pomorskich szkół jedynie III LO w Gdyni odnotowało wzrost wartości wskaźnika EWD w stosunku do roku ubiegłego. W 2017 wskaźnik EWD dla tego liceum równy był 12,1 (okres pomiaru EWD: 2015-2017) , a w roku 2018 wyniósł już 12,8 (okres pomiaru EWD: 2016-2018).

Bez wątpienia wartość EWD dla III LO w Gdyni byłaby jeszcze wyższa, gdyby w obliczeniach uwzględniano wyniki egzaminacyjne z języka angielskiego oraz innych języków obcych (w III LO nauczane są poza angielskim także: francuski, hiszpański, niemiecki i rosyjski) , a przede wszystkim wyniki matury międzynarodowej, do której przystępuje i znakomicie zdaje kazdego rokrocznie 25% wszystkich absolwentów gdyńskiej Trójki z każdego rocznika. W 2018 roku III LO w Gdyni ukończyło 200 absolwentów, z któych 160 zdało wyśmienicie maturę krajową , a 40 znakomicie - maturę miedzynarrodową.

Wiesław Kosakowski, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego im. Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Gdyńskiej Szkoły Matury Międzynarodowej:
"Metoda EWD to zestaw technik statystycznych pozwalających zmierzyć wkład szkoły w wyniki nauczania oraz nazwa wskaźnika efektywności nauczania. Aby można ją zastosować, musimy zgromadzić wyniki dwóch pomiarów osiągnięć szkolnych: na początku nauki w danej szkole i na jej zakończenie. W modelu szacowania wskaźników EWD dla szkoły uwzględniamy informacje o wynikach egzaminacyjnych oraz dodatkowo informacje o płci ucznia oraz dysleksji. Metoda EWD pozwala analizować wyniki nauczania w szkołach ze względu na zasoby „na wejściu". W wypadku liceów ogólnokształcących i techników najlepszą, dostępną miarą zasobów „na wejściu" są wyniki uczniów na egzaminie gimnazjalnym. Wyniki egzaminu gimnazjalnego informują nie tylko o poziomie osiągnięć szkolnych ucznia na progu szkoły ponadgimnazjalnej, ale są też „nośnikiem" wiedzy o środowisku rodzinnym dziecka, o jego poziomie zdolności i motywacji szkolnej. Dzieje się tak dlatego, że wyniki egzaminu gimnazjalnego są uwarunkowane podobnymi czynnikami, co rezultaty matury. Postęp ten w poprawny statystycznie sposób pozwala wyznaczać metoda edukacyjnej wartości dodanej. Wskaźniki EWD mają charakter względny i nie informują o bezwzględnych postępach w nauce. Służą do porównywania szkół.

W skali kraju wskaźnik EWD ma z definicji wartość równą zeru. Wskaźnik EWD dla liceum ogólnokształcącego mówi o tym, na ile wysokie/niskie wyniki matury uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów o analogicznych wynikach na egzaminie gimnazjalnym. Podobnie wskaźnik EWD dla technikum pokazuje, na ile wysokie/niskie wyniki matury uzyskali jego absolwenci w porównaniu do uczniów techników w Polsce przy statystycznej kontroli wyników na egzaminie gimnazjalnym.

Wartość dodatnia EWD wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania,wartość ujemna na niższą niż przeciętna efektywność.

Jakie dane wykorzystywane są do szacowania wskaźników? Do wyliczenia ewaluacyjnych wskaźników egzaminacyjnych wykorzystywane są dane egzaminacyjne dla trzech roczników maturzystów, np. 2010-2012. Do publicznej wiadomości podano trzyletnie wskaźniki, że względu na większą rzetelność oszacowań tych wskaźników zależną w dużej mierze od liczby danych. Wieloletnie wskaźniki egzaminacyjne są mniej narażone na losowe wahania niż jednoroczne i dzięki temu są bardziej rzetelną miarą wyników i efektywności nauczania poszczególnych szkół".

źródło: www.perspektywy.pl

  • ikonaOpublikowano: 16.11.2018 15:26
  • ikona

    Autor: Aleksandra _Rzewuska (a.rzewuska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 16.11.2018 15:27
  • ikonaZmodyfikował: Aleksandra Rzewuska
ikona