Nauka

Normalizacja w gdyńskim liceum

X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni dołączyło do grona placówek oświatowych, w których normalizacja stanowi ważny element edukacji młodego człowieka // materiały PKN

X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni dołączyło do grona placówek oświatowych, w których normalizacja stanowi ważny element edukacji młodego człowieka // materiały PKN

14.07.2021 r.

X Liceum Ogólnokształcące w Gdyni dołączyło do grona placówek oświatowych, w których normalizacja stanowi ważny element edukacji młodego człowieka. A to za sprawą Magdaleny Ankiewicz-Kopickiej, nauczycielki tej szkoły.

 
- Rozwijanie i wzmacnianie edukacji normalizacyjnej staje się coraz bardziej znaczące zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów. Tym bardziej, że normalizacja została także włączona do podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego. Cieszę się, że gdyńscy nauczyciele nieustannie podwyższają swoje kwalifikacje również i w tym zakresie – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia – Normalizacja jest bogatą i złożoną dziedziną, która wymaga solidnej wiedzy technicznej i biznesowej w połączeniu z umiejętnościami miękkimi, wiedzą na temat polityki społecznej w wybranych obszarach oraz kompetencjami prawnymi. Tego wszystkiego nasi uczniowie będą się mogli nauczyć od doskonale wykwalifikowanej gdyńskiej kadry oświatowej.
 
Gdyńska nauczycielka Magdalena Ankiewicz-Kopicka wzięła udział w IX Ogólnopolskim Konkursie „Normalizacja i ja”, organizowanym przez Polski Komitet Normalizacyjny.
 
- Tematem przewodnim tegorocznej edycji było „Znaczenie norm w rozwoju przemysłu przyszłości", a zadaniem konkursowym dla nauczycieli stworzenie scenariusza lekcji obejmującego obszar tematyczny zawarty w tytule konkursu. Wszystkie nadesłane prace konkursowe oceniało jury, składające się z przedstawicieli PKN i jednostek wspierających konkurs metodycznie i ekspertów niezależnych. Scenariusz lekcji o tym jak ma wyglądać przemysł przyszłości z uwzględnieniem aktualnych norm, przygotowany przez Magdalenę Ankiewicz-Kopicką zajął II miejsce – mówi Ewa Zielińska, zastępca prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego – Serdecznie gratuluję Gdyni zaangażowanej kadry nauczycielskiej.
 
Przemysł przyszłości lub czwarta rewolucja przemysłowa (Przemysł 4.0) to koncepcja, która łączy przemysł, technologię wytwarzania oraz wszechobecną cyfryzację Internetu Rzeczy (IoT). Charakteryzuje się wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych w przemyśle. Wyróżnia się nowatorskimi technologiami w wielu nowych dziedzinach takich jak robotyka, nanotechnologia, sztuczna inteligencja, informatyka, sieciach przesyłu bezprzewodowego (5G), Internecie Rzeczy, autonomicznych pojazdach czy wreszcie druku 3D. A wszystko to we współpracy maszyn, urządzeń i ludzi.

Aby w pełni wykorzystać ten potencjał, konieczna jest współpraca w zakresie normalizacji. Normy pomagają w koordynowaniu przepływu procesów i pracy, są reakcją na dynamicznie rozwijający się rynek i jego potrzeby. Budują globalny rynek bezpiecznych, energooszczędnych i interoperacyjnych urządzeń. I właśnie tę wiedzę o normalizacji przekazują młodemu pokoleniu na lekcjach szkolnych przeszkoleni nauczyciele.