Uwaga! W sobotę PKO Gdynia Półmaraton. Sprawdź zmiany w organizacji ruchu.
Nauka

„RoboKreatywnie” w gdyńskich przedszkolach

Na zdjęciu widać rozrzucone kolorowe klocki LEGO, z których ręka dziecka buduje robota na tle brązowej podłogi.

Przedszkolaki samodzielnie konstruują i "ożywiają" swoje wymarzone roboty. To efekt zajęć z legorobotyki w ramach projektu "Gdyńskie turbo przedszkolaki"// fot. www.pixabay.com

Dziewięć gdyńskich przedszkoli, które biorą udział w projekcie „Gdyńskie turbo przedszkolaki” w ostatnim czasie „zamieniły” się w prawdziwe laboratoria legorobotyki. A to za sprawą blisko 600 godzin zajęć z podstaw programowania i konstruowania robotów przy wykorzystaniu klocków LEGO WeDo 2.0. Po tak solidnej porcji nauki konstruowania robotów najmłodszym gdynianiom z pewnością  żadnego problemu nie sprawi cykl kolejnych zajęć - z kształtowania umiejętności logiczno-matematycznych.

 
Przypomnijmy, projekt „Gdyńskie turbo przedszkolaki – program podnoszenia jakości usług oraz tworzenia nowych miejsc pracy w ośrodkach wychowania przedszkolnego w Gdyni”  realizowany jest w Przedszkolach nr 11, 29, 32, 35, 43, 48 oraz w Szkole Podstawowej nr 11, Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 i 5. Jego celem jest poprawa jakości edukacji ogólnej i przedszkolnej oraz zwiększenie liczby miejsc edukacji przedszkolnej w Gdyni. To jeden z wielu przedsięwzięć realizowanych przez Wydział Edukacji, a koordynatorem Turbo projektu jest Agata Sychowska.

- Projekt, który z powodzeniem realizujemy w Gdyni od 2018 r., jest niezwykle ważnym elementem wysokiej jakości życia w naszym mieście. W tych placówkach wiele już zmieniło się, m.in. w trzech z nich stworzyliśmy dodatkowe 89 nowych miejsc dla dzieci i na ich terenie wybudowaliśmy nowoczesne place zabaw. Dalej, dziewięć placówek wyposażyliśmy w projektory, rzutniki, tablice interaktywne oraz innowacyjny sprzęt do zajęć z legorobotyki i kodowania. Ale to nie wszystko – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia - Cały czas prowadzimy niezwykle inspirujące zajęcia dla najmłodszych gdynianek i gdynian. Cieszę się, że ta oferta daje im możliwości wszechstronnego rozwoju kompetencji kluczowych. Nie mam wątpliwości, że tak solidny „pakiet edukacyjny” pomoże im sprostać wymaganiom stawianym później w szkole i dorosłym życiu.

LegoMania w przedszkolach

Nie trzeba specjalnie nikogo przekonywać do tego, jak istotne jest rozbudzanie zainteresowań najmłodszych gdynianek i gdynian do ciekawych oraz kreatywnych zajęć. Jednym z nich jest budowanie i „ożywianie” robotów. Robotyka to dziedzina z pogranicza informatyki oraz techniki, bardzo przydatna w zrozumieniu wszystkich procesów i nabywaniu zdolności analitycznych.  W dobie zmieniającego się świata za kilkadziesiąt lat to właśnie one – roboty - mogą wyręczyć człowieka w wielu czynnościach, np. w pracy przy zautomatyzowanych liniach produkcyjnych, a nawet w oprowadzaniu turystów. Brzmi jak film z gatunku science-fiction? Pokolenie najmłodszych mieszkańców Gdyni może być pierwszym, dla których roboty będą tak zwyczajne, jak dla nas dziś telefon czy tablet. Po tak intensywnym cyklu zajęć z legorobotyki można z dumą śmiało powiedzieć, że dzieci nauczyły się budować i programować własne roboty. Zajęcia „uruchomiły” w nich niezmierzone pokłady wyobraźni i dały ogromną radość.

- Nauczycielki z grup „Pszczółki” i „Muchomorki”, które towarzyszyły dzieciom w zgłębianiu świata robotyki z wykorzystaniem klocków Lego, same stwierdziły, że były to wyjątkowe spotkania, bardzo oczekiwane przez dzieci – podkreśla Lucyna Bisewska, dyrektor Przedszkola nr 11 „Pod Kasztanami” - W rozmowach ze mną często podkreślały, że spotkania z legorobotyką ogromnie wzbogaciły wiedzę i umiejętności naszych przedszkolaków, rozbudziły ciekawość otaczającym światem oraz pozwoliły na przyswajanie elementów wiedzy technicznej.

Co ciekawe, własnoręczne konstruowanie robotów bez narzucania ich ostatecznego efektu pobudziło kreatywność niejednego przedszkolaka, o czym zgodnie mówią Danuta WęglińskaAnna Walder i Agnieszka Olszewska, kreatywne nauczycielki z Przedszkola nr 11. Podkreślają, że pojawiające się trudności w pracy nad konstruowaniem robotów mobilizowały dzieci do głębokich przemyśleń, szukania przyczyn problemów i ich rozwiązań, cierpliwego wprowadzania koniecznych modyfikacji.

– Efekty końcowe, gdy zbudowane roboty „ożywały” i zaczynały się poruszać, były momentem zajęć, który przynosił naszym małym konstruktorom najwięcej radości. Po zajęciach zwykle dzieci dalej bawiły się zestawami klocków modyfikując je według własnych pomysłów – dodaje Danuta Węglińska

Matematyka i logika

„Turbo przedszkolaki” jest tak przemyślanym projektem, by jego rezultaty w postaci już nabytych przez dzieci umiejętności „pozostały” z nimi jak najdłużej i dały najlepsze efekty w przyszłości. Dlatego, w 8. placówkach ruszają zajęcia z kształtowania kompetencji matematyczno-logicznych, które będą motywować najmłodszych do bycia kreatywnym i prowokować ich do „matematycznego sposobu myślenia”. W programie zajęć będzie m.in. nauka programowania z wykorzystaniem maty do kodowania, przeliczanie i porównywanie zbiorów, rozróżnianie strony lewej i prawej, określanie kierunków i ustalanie położenia obiektów w stosunku do własnej osoby, rozwijanie orientacji  przestrzennej, rozwiązywanie prostych zadań tekstowych, logiczne zagadki matematyczne, określanie tego, co prawdopodobne i nieprawdopodobne.

- Spodziewamy się, że zajęcia te staną się nie tylko atrakcją uzupełniającą nasza codzienną ofertę edukacyjną, ale przede wszystkim wpłyną w znaczący sposób na rozwój kompetencji matematycznych naszych przedszkolaków – podkreśla Alicja Smolik, dyrektor Przedszkola nr 48 „Morska Przygoda” - Przede wszystkim dzięki stworzeniu przestrzeni dla samodzielnego zdobywania przez dzieci doświadczeń. Bowiem tylko samodzielne działanie dziecka, wówczas gdy ma ono możliwość stosowania różnych strategii intelektualnych,  jest podstawą, dzięki której rozwija ono myślenie. Mamy nadzieję, że czekające nas zajęcia umożliwią dzieciom zdobycie konkretnych umiejętności z zakresu myślenia matematycznego i operacyjnego, a tym samym pozwoli na dobre przygotowanie do obowiązków szkolnych.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

  • ikonaOpublikowano: 09.02.2022 10:46
  • ikona

    Autor: Małgorzata Chudzińska, Wydział Edukacji (m.chudzinska@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 11.02.2022 08:26
  • ikonaZmodyfikował: Małgorzata Chudzińska, Wydział Edukacji
ikona