Nauka

#wGdyni - o tożsamości z młodzieżą 5 europejskich krajów

Stół za nim grupa młodzieży, nad nimi ekran rzutnika na którym wyświetla się informacja o projekcie, ściana jest z drewnianych listewek, szara wykładzina na podłodze

W ZSO nr 8 gościła młodzież z Portugalii, Turcji, Bułgarii i Estonii. Wszystko dzięki projektowi w ramach Erasmus + // fot. ZSO nr 8

ZSO nr 8 to jedna z tych placówek gdzie dzieje się wiele aktywności, jak przystało na szkołę w najszybciej rozwijającej się dzielnicy Gdyni. Teraz w ramach Erasmus+ stała się przestrzenią do międzynarodowego spotkania młodzieży.

 
„Nature, traditions and identity in youth’s vision” czyli „Natura, tradycja i tożsamość kulturowa w postrzeganiu młodych ludzi” to tytuł projektu realizowanego w ramach programu Erasmus+ w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 8 w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino.
 
- Projekty międzynarodowe oprócz poznawania innych krajów dają młodym ludziom szansę na trenowanie znajomości języków obcych, przełamywanie bariery w posługiwaniu się językiem czy poznawania innych zwyczajów w naszym kręgu kulturowym. Z pewnością poszerzają horyzonty i dają młodzieży możliwość wyjazdu za granicę i zawarcia ciekawych przyjaźni. Bardzo ciekawym rozwiązaniem tego projektu jest poznawanie tożsamości kulturowej przez pryzmat naszych małych lokalnych ojczyzn. Cieszę się, że i Gdynia może, dzięki zaangażowaniu młodych ludzi z naszego miasta i różnych części Europy, dać się poznać – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.
 
W skład ZSO nr 8, położonego przy ulicy Wiczlińskiej wchodzą dwie szkoły – XVII Liceum Ogólnokształcące oraz Szkoła Podstawowa nr 37. W ubiegłym roku szkolnym w wyższych klasach SP i w LO wystartował dwuletni projekt. Zaangażowała się w niego społeczność szkolna w wieku 12-18 lat. Oprócz gdyńskiej placówki biorą w nim  udział szkoły z Estonii, Portugalii, Bułgarii i Turcji.
 
Wśród działań projektowych sporo realizowanych było zdalnie w związku z ciągłym zagrożeniem epidemicznym. Dzięki zaangażowaniu pani Anny Leszczyńskiej koordynatorki Erasmusa, a zarazem nauczycielki języka angielskiego i etyki oraz ekspertkę innowacyjnej edukacji Microsoft w ZSO nr 8, projekt zaistniał on-line, a efekty tych działań na bieżąco można było podglądać na blogu pani Anny. Jednak nie sposób sobie wyobrazić tak dużego projektu bez wkładu innych nauczycieli, dzięki którym rozwijał się on artystycznie –  Margarita Tuczko i Agnieszka Szwarc, cyfrowo - Jarosław Rogożeński, Anna Leszczyńska, czy historycznie - Marzenna Jurek-Turska. Obsługą szkolnego bloga zajęła się Jolanta Dobska.
 
Teraz przyszedł jednak czas na kolejne mobilności już w rzeczywistości. Uczniowie liceum mieli np. szansę wyjechać do Portugalii, gdzie poznawali tamtejszą naturę, kulturę i sztukę. Tam koledzy zabrali ich do fabryki ceramicznych płytek, bowiem z tego artefaktu słynie Portugalia, gdzie mogli wykonać własne płytki. A od 25 kwietnia nasi uczniowie goszczą swoich rówieśników z Bułgarii, Turcji, Portugalii i Estonii. W trakcie codziennych zajęć pozostają pod opieką nauczycieli z zagranicy oraz Anny Leszczyńskiej i Margarity Tuczko.
 
- Pierwszy dzień tradycyjnie jest taki bardziej uroczysty. Naszych gości witaliśmy więc w asyście Jakuba Ubycha, wiceprzewodniczącego Rady Miasta Gdyni oraz Witolda Chudyszewicza, dyrektora naszej szkoły – relacjonuje Anna Leszczyńska, koordynatorka Erasmusa – Po takim dniu zapoznawczym zaprosiliśmy naszych gości do Chmielna, gdzie lepiliśmy garnki, kubki i miseczki z gliny. W drodze głosowania wybraliśmy najpiękniejsze, które po wysuszeniu i wypaleniu zostaną przekazane do wszystkich szkół biorących udział w projekcie. Na pewno ciekawym doświadczeniem była wizyta w skansenie we Wdzydzach Kiszewskich, gdzie młodzi mieli okazję zobaczyć historię pomorskich wsi. W Gdańsku oprócz krótkiego spaceru z przewodnikiem pod głównym mieście wybraliśmy się też do Muzeum Bursztynu. Pomorze znane jest z wyrobów bursztynniczych, ten kamień to świetny przykład elementu naszej tożsamości, a zarazem element zwracający uwagę jak silnie kultura związana jest z naturą, która nas otacza. Polska znana jest ze swoich kulinariów, więc nie sposób było nie zaprosić na najbardziej znane nasze danie – pierogi. Pierogi pojawią się jeszcze raz – młodzież spróbuje wydrukować pieroga na drukarce 3D. Na Helu obejrzeliśmy rzeźbę z najdłuższego kawałka drewna i rzeźby ludowe, a w Gdyni zagraliśmy w grę miejską poznając całe miasto. Młodzież z Turcji uczęszcza do szkoły sportowej, była zachwycona infrastrukturą naszej placówki, dlatego zaplanowaliśmy jeszcze mecz siatkówki.
 
Jak dodaje pani Anna wielkim zaskoczeniem, szczególnie dla młodzieży z Portugalii było pieczenie kiełbasek na ognisku. Wcześniej nigdy tego nie robili. Turcy mieli okazję piec pianki, jednak po raz pierwszy samodzielnie na ogniu piekli kiełbaski drobiowe. Dla tych przestrzegających diety wegańskiej też znalazły się roślinne kiełbaski. To pokazuje jak młodzież poprzez zabawę i wspólne przebywanie zyskuje nowe umiejętności, inspiracje i szuka nici porozumienia.
 
- Myślę, że wszyscy zdajemy sobie sprawę jak ważna jest integracja europejska w dobie aktualnych wydarzeń. Takie projekty są doskonałym do tego polem. Zespół ZSO nr 8 i jego społeczność stworzyli dla naszych gości fantastyczny klimat. Cieszę się, że mogłem ich powitać w progach jednej z najnowocześniejszych placówek na Pomorzu i to w naszej gdyńskiej szkole, w mojej dzielnicy – mówi Jakub Ubych, wiceprzewodniczący Rady Miasta Gdyni – Tym bardziej ucieszyłem się, słysząc jak bardzo spodobała im się nasza placówka. Jak widać takie projekty niosą ze sobą olbrzymią wartość dodaną. Nie tylko młodzi poszerzają horyzonty, ale również my, nasze grono pedagogiczne, mamy okazję poznać edukację z perspektywy innych krajów. Liczę na to, że młodzi wywiozą z Gdyni fantastyczne wspomnienia, a ich opiekunowie garść inspiracji do działań edukacyjnych.
 
Projekt realizowany w ZSO nr 8 ma na celu zwrócenie uwagi młodzieży na rękodzieło tradycyjne naszych krajów – chodzi o produkty, takie jak ceramika z Bolesławca, kafle z Portugalii, czy inne wytwory rękodzieła, które są tworzone w krajach biorących udział w projekcie, czyli Estonii, Portugalii, Bułgarii, Turcji i Polsce. Wychodzi on naprzeciw globalizacji i poszukuje sztuki charakterystycznej dla naszych krajów, zwraca uwagę na produkty regionalne i ich wartość kulturową oraz wyjątkowość. Młodzież żyje obecnie w świecie globalizacji, konsumpcjonizmu i nowoczesnej technologii. Projekt zwraca uwagę uczniów na zupełnie inny aspekt życia, umiejętności manualne i ich związek ze środowiskiem.

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 29.04.2022 11:03
  • ikona

    Autor: Zuzanna Kasprzyk (z.kasprzyk@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 30.04.2022 13:18
  • ikonaZmodyfikował: Zuzanna Kasprzyk
ikona