Dziesiątki tysięcy zaangażowanych mieszkańców, ponad 10 milionów złotych do rozdysponowania, ponad 100 inicjatyw i projektów wskazanych do realizacji z blisko 380 złożonych. Ale bilans Budżetu Obywatelskiego 2019 to znacznie więcej niż liczby. To wiele miesięcy przygotowań do każdego z etapów procesu. Intensywnych, bo tegoroczna edycja była także przetarciem zupełnie nowych szlaków. Począwszy od odświeżonej identyfikacji wizualnej, na nowych rodzajach projektów i sposobie wypracowywania tych największych – miejskich, kończąc. Mieszkańcy tworzą Gdynię Budżet Obywatelski to proces, w którym gdynianie i gdynianki od sześciu lat decydują co roku o tym, na co przeznaczyć wydzieloną kwotę z budżetu miasta. Co roku wymyślają i zgłaszają projekty, które mogą podnieść jakość życia w mieście i decydują w głosowaniu, które z nich trafią do realizacji. W tej edycji wybrali łącznie 111 projektów z zakresu m.in. bezpieczeństwa w ruchu drogowym, rekreacji, estetyzacji, kultury czy zdrowia.- BO to wyjątkowy sposób dyskusji z mieszkańcami o tym, jakich inwestycji i działań oczekują w najbliższych sobie okolicach. To dzięki ich pomysłom oraz zaangażowaniu w przygotowanie i promocję projektów do dziś mieszkańcy i mieszkanki Gdyni wybrali aż 286 inicjatyw do realizacji, z czego 111 w tym roku. Jesteśmy pewni, że to zaangażowanie trwale zmieni krajobraz i życie w naszym mieście na jeszcze ciekawsze, atrakcyjniejsze oraz bezpieczniejsze. Dziękujemy więc wszystkim zaangażowanym Budżet Obywatelski - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji.Spośród projektów wskazanych do realizacji, 110 to inicjatywy dzielnicowe (w tym 81 małych, 29 dużych oraz tzw. premia „+1” za frekwencję), a także jeden projekt miejski. Głosowanie rozpoczęło się w czerwcu. Gdynianki i gdynianie wybierali spośród 275 projektów, które mieszkańcy przygotowywali od lutego. Listę zwycięzców poznaliśmy 3 lipca.- Przygotowanie projektu nie było trudne. Zwłaszcza że miałyśmy do pomocy dużo życzliwych osób. Wiedziałyśmy, że w każdej chwili możemy poprosić o pomoc u źródła, czyli w Laboratorium Innowacji Społecznych. Chodziłyśmy na konsultacje, dopytywałyśmy o szczegóły, szperałyśmy w internecie, pisałyśmy maile i tak powstał nasz wspólny projekt – mówią Paulina Szuflitowska i Marta Śmiechowska, czyli autorki zwycięskiego dużego projektu na Wielkim Kacku. - Bardzo się ucieszyłyśmy, że sąsiedzi zagłosowali na nasz projekt i przebudowa placu zabaw przy ul. Gryfa Pomorskiego zostanie zrealizowana. Czas na zmiany Przeprowadzenie tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego wymagało wielu miesięcy przygotowań – począwszy od wypracowania nowych zapisów regulaminu. W tym pomogły m.in. wnioski z ewaluacji Budżetu Obywatelskiego, w której udział wzięli mieszkańcy, pracownicy LIS i miejscy urzędnicy. W tym opinie zebrane podczas otwartego spotkania z mieszkańcami oraz sugestie Rady ds. Budżetu Obywatelskiego.- Budżet Obywatelski jest „żywym” mechanizmem, zmieniającym się co roku. Odkąd jego podstawowe założenia zostały zapisane w ustawie o samorządzie gminnym, musi uwzględniać pewne obowiązkowe elementy, ale jego ostateczny kształt jest inny w każdej gminie. W Gdyni zmiany w BO co roku wiążemy z wynikami ewaluacji poprzedniej edycji, w ramach której zbieramy opinie mieszkańców i urzędników o całym procesie. Na stronie bo.gdynia.pl można znaleźć wszystkie raporty ewaluacyjne, w tym ten, w oparciu o który w ostatnich miesiącach 2018 roku przygotowaliśmy kształt nowego regulaminu Budżetu Obywatelskiego. Ramowe zasady dla BO 2019 uchwaliła w grudniu 2018 Rada Miasta, a niezbędne uszczegółowienie znalazły się w zarządzeniu Prezydenta ze stycznia 2019 - mówi Ewa Stokłuska z Laboratorium Innowacji Społecznych.Wśród nowości w ostatniej edycji BO było przede wszystkim wprowadzenie pod głosowanie projektów miejskich oraz sposób ich wypracowywania. Po raz pierwszy mieszkańcy i mieszkanki Gdyni spotkali się bowiem z urzędnikami podczas serii trzech warsztatów i razem wypracowywali inicjatywy możliwe do realizacji w ramach BO.- W warsztatach wzięło udział blisko 80 gdynian i gdynianek w różnym wieku oraz ponad 30 przedstawicieli jednostek miejskich. Była to okazja do dyskusji o pomysłach na zmiany w mieście i wspólnego szukania najlepszych rozwiązań. Uczestnicy warsztatów wykazali się ogromnym zaangażowaniem - z ponad 60 pomysłów powstało 38 projektów, z czego 15 trafiło ostatecznie na listę do głosowania. Mamy też nadzieję, że zawarte na warsztatach znajomości zaowocują kolejnymi inicjatywami na rzecz mieszkańców Gdyni – mówi Marta Wieczorek z LIS, która koordynowała organizację warsztatów.- Zapisałam się na warsztaty, bo chciałam doprowadzić pod głosowanie BO projekt, który opracowaliśmy ze znajomymi. I chociaż ostatecznie do tego nie doszło, bo inni uczestnicy nie wybrali naszego pomysłu do finałowej puli 15 projektów, to i tak bardzo dobrze wspominam te spotkania. Mogliśmy porozmawiać o mocnych i słabych stronach konkretnych projektów, ale też o innych pomysłach czy ogólnych potrzebach. Niekiedy okazywało się, że te są dość podobne i dzięki temu łączyliśmy się w grupy warsztatowe. I chociaż wydawałoby się, że w takich dyskusjach mogą wziąć górę emocje, tak w trakcie tych spotkań było spokojnie, co z pewnością było zasługą dobrych moderatorów – mówi Agnieszka Miazga, uczestniczka warsztatów.[Warsztaty wypracowywania projektów miejskich do BO odbyły się w tej edycji po raz pierwszy // fot. Laboratorium Innowacji Społecznych]Tegoroczną nowością było także włączenie projektów „miękkich”, czyli wszelkiego rodzaju wydarzeń, zajęć i działań społecznych, do katalogu BO. Dotychczas bowiem tego rodzaju zadania były zgłaszane przez rady dzielnic i partnerów, a wybierane przez mieszkańców w trakcie odrębnego głosowania Przyjazna Dzielnica.Rozszerzeniu katalogu projektów towarzyszyły także dwie inne, istotne zmiany. Przede wszystkim zwiększenie puli środków do ponad 10 mln złotych, ale także zmiana internetowego systemu składania wniosków i modułu do głosowania. Zmianą widoczną na pierwszy rzut oka była też nowa identyfikacja wizualna Budżetu Obywatelskiego. Nowe logo oraz projekty plakatów i ulotek – także tych, które wykorzystali autorzy projektów do promocji swoich pomysłów na etapie głosowania – przygotowali artyści ze Stowarzyszenia Traffic Design. - Idea nowej identyfikacji to kilka kluczowych elementów, które spaja chęć pobudzenia interakcji między mieszkańcami, a Budżetem Obywatelskim i urzędnikami, bo to w końcu sedno tego procesu. Logotyp i plakaty opierają się przede wszystkim o skrótowiec „BO”. „B” od budżetu, części tzw. urzędniczej oraz „O” od „obywatelski”, „obywatelskość”. „O” wizualnie znacząco się wybija, bo to właśnie mieszkańcy i ich zaangażowanie są tu najważniejsze. Ale „O” w tym przypadku jest także zbiorem, zbiorem potrzeb i oczekiwań. Chcieliśmy, żeby przy okazji mieszkańcy wpisywali w jego środek, w tę obywatelskość, swoje pomysły na zmiany w mieście. Do tego też nawiązywały pozostałe elementy: niebieskie linie i czerwony margines, jak w zeszycie gotowym do wypełnienia – mówi Jacek Wielebski ze Stowarzyszenia Traffic Design.I dodaje: - Bardzo cieszyło mnie to, że się to udało. Na etapie składania projektów BO mieszkańcy spontanicznie wpisywali swoje pomysły na plakatach rozwieszonych w mieście, a w trakcie promocji projektów, na etapie głosowania, wpisywali w te zbiory konkretne założenia. [Plakaty BO można było zobaczyć m.in. w komunikacji miejskiej, na citylightach, klatkach schodowych, szkołach i przychodniach // fot. Laboratoriium Innowacji Społecznych] 2019 wciąż trwa Ogłoszenie listy zwycięskich projektów to jeszcze nie koniec BO 2019. W najbliższym czasie pomiędzy poszczególne jednostki miejskie i Wydziały Urzędu Miasta – w zależności od ich kompetencji – rozdzielone zostaną projekty wybrane w tegorocznym głosowaniu.- Co roku w realizację zadań z Budżetu Obywatelskiego zaangażowanych było około 10 miejskich jednostek i komórek Urzędu Miasta. Od tego roku liczba ta wzrośnie, ponieważ swoje zadania z BO otrzymają też komórki odpowiedzialne za działania „miękkie”, m.in. z zakresu kultury czy edukacji - mówi Ewa Stokłuska z LIS.Warto pamiętać, że czas realizacji projektów jest różny w zależności od ich stopnia skomplikowania. Tym samym niektóre projekty mogą zostać oddane do użytku już w kilka miesięcy, a niektóre mogą potrzebować więcej niż rok. To zależy od czasu niezbędnego na spełnienie wymaganych procedur, w tym m.in. ustaleń z właścicielami gruntów lub pozytywnych rozstrzygnięć przetargów.Równolegle trwa ewaluacja Budżetu Obywatelskiego 2019, z której raport zostanie opublikowany na jesieni. Już 3 września w UrbanLabie odbędzie się otwarte spotkanie, na którym pracownicy LIS odpowiedzialni za koordynację Budżetu Obywatelskiego, zaproszą mieszkańców do rozmowy o pomysłach na zmiany w przyszłorocznej edycji.[Tuż po ogłoszeniu wyników głosowania // fot. Laboratorium Innowacji Społecznych] Opublikowano: 13.08.2019 08:30 Autor: Ksenia Pisera (k.pisera@lis.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 13.08.2019 08:35 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz