STOP! – nie daj się okraść na „wnuczka” i „na policjanta”. Plakaty ostrzegające seniorów przed wyłudzającymi pieniądze oszustami telefonicznymi pojawiły się w Gdyni. To kolejna odsłona kampanii społecznej prowadzonej przez gdyński samorząd i Komendę Miejską Policji. Jej celem jest podniesienie świadomości seniorów, a w konsekwencji – poziomu bezpieczeństwa. W czerwcu gdyńska policja zarejestrowała 14 przestępstw dokonanych metodą „na policjanta” oraz 17 usiłowań; w lipcu - cztery przestępstwa dokonane i 18 usiłowań. W każdym z tych przypadków seniorzy, zmanipulowani przez dzwoniące do nich osoby podające się za wnuczka czy policjanta, stracili znaczne sumy pieniędzy. Tymczasem, jak przekonują gdyńscy policjanci w ramach prowadzonej wspólnie z gdyńskim samorządem kampanii „STOP!” – niebezpieczeństwa można uniknąć, przestrzegając kilku prostych, ale ważnych zasad. - Przestępstwa metodą „na wnuczka” są szczególnie bulwersujące, bo oszuści za cel wzięli sobie osoby, które często są wobec nich bezbronne: z racji wieku, stanu zdrowia, czy sytuacji życiowej. Razem z Komendą Miejską Policji w Gdyni prowadzimy kampanię społeczną, by dać seniorom skuteczne narzędzie obrony, czyli świadomość metod stosowanych przez oszustów, by od osób starszych wyłudzić pieniądze. Wraz z pieniędzmi traci się coś znacznie ważniejszego: poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do innych, wiarę w samych siebie – podkreśla Katarzyna Gruszecka - Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. – Nasza kampania skierowana jest głównie do seniorów ale chcemy, by włączył się w nią każdy z mieszkańców Gdyni. Jej bardzo ważnym elementem jest tzw. miejska plotka. Ostrzegajmy naszych rodziców, dziadków, seniorów; każde podzielenie się informacją o oszustwach ma znaczenie. Najskuteczniejszy sposób na zapobieżenie oszustwu to, po prostu, odłożenie słuchawki telefonu gdy tylko coś nas zaniepokoi: nieznany głos, ton rozmówcy, wypowiadane przez niego słowa – zwłaszcza te zawierające żądanie przekazania mu pieniędzy w gotówce i pozostawienie ich np. pod ławką w parku czy na klatce schodowej. Po każdej takiej rozmowie należy natychmiast zadzwonić do kogoś z rodziny, do osoby bliskiej oraz koniecznie na policję, pod nr. 112 lub 997. Nigdy natomiast nie należy przekazywać pieniędzy, podpisywać dokumentów, zaciągać w bankach pożyczek. Oszuści, podając się za fałszywych i dawno nie widzianych krewnych, mówią o problemach w jakich się znaleźli i do których rozwiązania potrzebna jest znaczna suma pieniędzy. Fałszywi policjanci natomiast przestrzegają przed atakiem hakerów na systemy bankowe – i w ramach recepty doradzają wypłacenie wszystkich oszczędności i przekazanie ich oszustom „na przechowanie”. Oszuści biorą za swój cel głównie osoby powyżej 70. roku życia – wykorzystując m.in. ich chęć niesienia pomocy, potrzebę bycia potrzebnymi, zaufanie jakim darzą służby mundurowe, czy stan zdrowia. I to do seniorów właśnie skierowane są plakaty, które gdyńscy funkcjonariusze kolportują w całej Gdyni oraz ulotki wręczane seniorom. Można z nich dowiedzieć się, jak działają oszuści i jak skutecznie się przed nimi bronić. - Dzięki współpracy z gdyńskimi spółdzielniami w klatkach schodowych bloków pojawiły się plakaty informujące o tym, jak się bronić przed oszustami; o tych zasadach mówiliśmy też podczas niedawnego pikniku zorganizowanego przez Centrum Aktywności Seniora na Polance Redłowskiej – informuje asp. Jolanta Grunert z Komendy Miejskiej Policji w Gdyni. – Jesteśmy przekonani co do skuteczności takiej edukacji, więc będziemy ją kontynuować. Niezmiennie jednak prosimy seniorów o dwie rzeczy: pamięć o zasadzie ograniczonego zaufania i kontakt z nami za każdym razem, gdy jakakolwiek sytuacja wzbudzi niepokój. O tym, jak bronić się przed oszustami, gdyńscy policjanci mówili podczas niedawnego pikniku zorganizowanego przez Centrum Aktywności Seniora na Polance Redłowskiej // fot. Małgorzata Kełpin, Centrum Aktywności Seniora w GdyniGdyńscy policjanci zastrzegają, że oficjalne statystyki to wierzchołek góry lodowej. Oprócz zdarzeń oficjalnie zgłoszonych i w których prowadzone są czynności są również takie, w których osoby poszkodowane nie chcą, aby były prowadzone czynności oraz wyłudzenia, których nikt nikomu nie zgłasza. Funkcjonariusze apelują, by informować ich o wszystkich sytuacjach, które noszą znamiona wyłudzenia pieniędzy. To sposób na zwiększenie naszego bezpieczeństwa. Galeria zdjęć Pobierz galerię Plakat kampanii społecznej STOP! Pobierz zdjęcie Warunki pobierania Wszelkie prawa do zdjęć lub grafik prezentowanych w ramach portalu, należą do Prowadzącego portal lub do podmiotów z nim współpracujących i podlegają ochronie prawnej. Prowadzący portal zezwala na kopiowanie i przedstawianie utworów jedynie w celach niekomercyjnych oraz pod warunkiem zachowania go w oryginalnej postaci i zachowaniem kontekstu tematu, do którego zostało wykorzystaneprzez redakcję gdynia.pl. Opublikowane materiały powinny zawsze zawierać źródło, czyli adres strony www.gdynia.pl. Na publikowanie utworów w innych celach wymagana jest zgoda właściciela strony czyli Prowadzącego portal. Do pobrania Plakat kampanii społecznej STOP! pdf10560kb Opublikowano: 13.08.2020 09:53 Autor: Aleksandra Dylejko (a.dylejko@lis.gdynia.pl) Zmodyfikowano: 13.08.2020 10:58 Zmodyfikował: Agnieszka Janowicz