Społeczeństwo

Strzeż się przedświątecznych oszustów

Na zdjęciu starszy mężczyzna siedzi przy stole z budzącą zaufanie młodą kobietą

Uczulmy starszych członków rodziny na próby oszustwa//zdj. ilustracyjne pexels.com

Początek grudnia dla wielu z nas oznacza radosne oczekiwanie na spotkania rodzinne i celebrowanie świąt. Przykro to przyznać, ale przedświąteczny czas to też okres, kiedy uaktywniają się oszuści. Ludzie ci żerują na ludzkiej wrażliwości, a teraz także na tęsknocie osób starszych za rodziną i za zwykłym życiem. W ubiegłym miesiącu ostrzegaliśmy przed oszustwami na policjanta i na wnuczka, tymczasem oszuści nie ustają w swojej kreatywności.

– Policjanci radzą, aby bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania. Informujmy policję o każdej próbie oszustwa i konsultujmy się z najbliższymi lub sąsiadami w przypadku kontaktu osoby, która chce od nas pieniędzy. Pamiętajmy, że policja nigdy nie pyta o pieniądze czy biżuterię i nigdy nie zażąda przekazania swoich oszczędności – informuje Komenda Miejska Policji w Gdyni.
Ostatnio w mieście pojawili się oszuści podszywający się pod pracowników PEWiK. Kilku mieszkańców jednego z osiedli zgłosiło wizyty mężczyzny legitymującego się fałszywym identyfikatorem. Oświadczał, że musi wejść do mieszkania w celu pobrania próbek wody do badania. Przynajmniej w jednym przypadku podczas pobytu w mieszkaniu mężczyzna dokonał kradzieży.
PEWiK zapewnia, że pracownicy spółki nie prowadzą żadnych badań, nie pobierają próbek wody ani żadnych opłat w mieszkaniach.
W razie wątpliwości zawsze można zadzwonić pod nr. tel. 58 66 87 311 i zapytać, czy tego dnia planowana wizyta pracowników firmy.

Przestępcy nie odpuszczają i ciągle próbują oszukiwać seniorów, aby ci oddali im swój życiowy majątek. Ich próby nie ustają zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, gdy statystycznie więcej czasu spędzamy w domach i łatwiej dodzwonić się do starszych osób.

W przypadku, gdy seniorzy otrzymują podejrzane i nagłe telefony z prośbą o przekazanie pieniędzy lub kosztowności, należy jak najszybciej powiadomić o tym fakcie Policję. Gdyńska policja zachęca też pozostałe osoby, aby odbyć ze starszymi członkami swojej rodziny profilaktyczne rozmowy na temat tego typu oszustw. Wczujmy się w położenie osób starszych, które są bardziej wrażliwe, empatyczne, a także mniej asertywne.

W mieście, jeszcze w dobie przed pandemią, rozpoczęto cykl warsztatów i spotkań seniorów ze służbami i psychologami. Pod hasłem „STOP” działa przygotowana przez policję i władze miasta akcja, która przeciwdziała zorganizowanej przestępczości wobec gdyńskich seniorów. To m.in. bezpłatne materiały informacyjne czy spotkania z policjantami podczas wydarzeń dedykowanych starszym mieszkańcom. 

I to działa. Dzięki czujności seniorów wiele prób nie doszło do skutku. To pozytywny efekt coraz większej świadomości społecznej i prowadzonej już od miesięcy kampanii społecznej.

W ubiegłym miesiącu gdyńska policja informowała o zgłoszeniach, które wpłynęły do mundurowych. Seniorzy wyczuli podstęp w przypadku osób podających się za pracowników poczty czy członka rodziny, który rzekomo potrącił samochodem kobietę.

Metoda oszustwa na tzw. „wnuczka” stała się plagą naszych czasów. Oszuści zawsze działają według podobnych schematów: do seniora dzwoni osoba podająca się np. za wnuczka, policjanta, czy funkcjonariusza CBA i opowiadając nieprawdziwą historię o rzekomym zagrożeniu, manipuluje seniorem tak, że ten decyduje się na przekazanie nieznanym osobom swoich oszczędności. Rekordowe wyłudzenia, do których doszło w ten sposób w Polsce, sięgają setek tysięcy złotych.

Jeszcze na początku listopada tego roku przed oszustami przestrzegało także Centrum Aktywności Seniora. Pojawiły się zgłoszenia o osobach podających się pracownika CAS, którzy próbowali dostać się do mieszkań starszych osób pod pretekstem sprzedaży pulsoksymetrów.
Inne próby zgłoszonych oszustw to fałszywi pracownicy poczty czy jednostek miejskich.

Bądźmy ostrożni, uczulmy bliskich i stosujmy zasadę ograniczonego zaufania.

  • ikonaOpublikowano: 01.12.2020 12:11
  • ikona

    Autor: Karolina Szypelt (k.szypelt@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 01.12.2020 16:19
  • ikonaZmodyfikował: Redakcja portalu Gdynia.pl
ikona

Zobacz także