Strategia Rozwoju Gdyni

7. Zadania realizacyjne Strategii rozwoju Gdyni

Kompleksowość zagadnień ujętych w Strategii rozwoju Gdyni, która wynika z przenikania się zagadnień społecznych, gospodarczych, transportowych i przestrzennych osadzonych w stosunkowo długiej perspektywie czasowej, powoduje konieczność rozpisania celów strategicznych na bardziej szczegółowe zadania realizacyjne.

Zadania te odznaczają się różnym stopniem szczegółowości. Część z nich ma postać konkretnych projektów, które mogą być wdrażane przez wyznaczony podmiot. Inne natomiast - o bardziej skomplikowanej naturze i wymagające współpracy wielu partnerów - mają charakter bardziej ogólny. W takim wypadku ich realizacja zostanie poprzedzona opracowaniem polityk szczegółowych i programów operacyjnych, które po uchwaleniu przez Radę Miasta - staną się podstawą do dalszych działań.

PRIORYTET 1. PRZESTRZEŃ

1. Wykreowanie Śródmieścia Gdyni, obejmującego również Strefę Rozwoju Centrum Miasta i Forum Morskie, jako reprezentacyjnej części miasta i regionu.
1. Rewitalizacja historycznego Centrum Gdyni, zapewniająca ład przestrzenny Śródmieścia oraz wysokie walory estetyczne i funkcjonalne.
2. Realizacja 'Nowej Gdyni' - dzielnicy usługowej, położonej w Strefie Rozwoju Centrum Miasta, wspomagającej rozwój usług portowych i morskich.
3. Utworzenie Forum Morskiego poprzez spójne zagospodarowanie terenów wokół Basenu Prezydenta.
4. Realizacja Parku Centralnego Gdyni, obejmującego 'Park Rady Europy' i niezabudowaną część Kamiennej Góry.

2. Rozwój dzielnic - uporządkowanie i zagospodarowanie stref mieszkaniowych miasta.

1. Wspieranie budownictwa mieszkaniowego odpowiadającego zróżnicowanym potrzebom mieszkańców miasta.
2. Rewitalizacja blokowisk oraz obszarów zabudowy substandardowej.
3. Rozwijanie w dzielnicach funkcji rekreacyjnych, usługowych i edukacyjnych, opartych również na powszechnym dostępie do informacji elektronicznej, tworzenie osiedlowych centrów obsługi mieszkańców.

3. Zapewnienie sprawnego i przyjaznego środowisku miejskiego systemu komunikacyjnego.

1.
Rozwijanie i modernizacja sieci dróg publicznych w mieście, ze szczególnym naciskiem na podstawowy układ komunikacyjny miasta.
2. Integracja różnych form komunikacji publicznej w ramach konurbacji, w tym realizacja węzłów integracyjnych, głównie w oparciu o przystanki SKM.
3. Połączenie dzielnic mieszkaniowych z centrum miasta systemem transportu szynowego.
4. Rozbudowa systemu ścieżek rowerowych łączących dzielnice ze Śródmieściem oraz Gdynię z sąsiednimi gminami.
5. Zachęcanie mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej poprzez podnoszenie jakości i zwiększanie różnorodności usług komunikacyjnych.
6. Rozwijanie komunikacji trolejbusowej jako przyjaznej dla środowiska oraz współtworzącej unikatowy wizerunek miasta.

4. Rewitalizacja i ochrona walorów przyrodniczych i krajobrazowych Gdyni. Organizacja stref rekreacji.
1. Organizacja parku botanicznego i rekreacyjnego na Kolibkach oraz parku wodnego przyległego do Rezerwatu Przyrody 'Kępa Redłowska'.
2. Zagospodarowanie turystyczne i rekreacyjne Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
3. Organizacja parków rekreacyjnych na terenie każdej dzielnicy.
4. Udział miasta w zagospodarowaniu Zatok Gdańskiej i Puckiej, służącemu rozwojowi funkcji rekreacyjnych i turystycznych Gdyni.
5. Regulacja cieków naturalnych połączona z budową kanalizacji burzowej i objęciem całego miasta siecią kanalizacji sanitarnej.

5. Efektywne zarządzanie terenami w mieście.
1. Uchwalenie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla terenów decydujących o rozwoju miasta.
2. Przygotowanie geodezyjne, prawne i techniczne terenów przeznaczonych pod funkcje mieszkaniowe, usługowe, przemysłowe i komunikacyjne.
3. Stworzenie systemu informacji o terenach miasta (GIS - systemu informacji geograficznej), służącego zintegrowanemu zarządzaniu terenami.
4. Ustanowienie instytucjonalnych form współpracy z publicznymi i prywatnymi właścicielami nieruchomości, dla planowania rozwoju i zagospodarowania terenów publicznych w mieście.

PRIORYTET 2. GDYNIANIE

1. Stworzenie efektywnych form wspierania aktywności zawodowej Gdynian.
1.
Tworzenie elastycznych struktur placówek oświatowych i ofert edukacyjnych, również we współpracy z uczelniami wyższymi, dostosowanych do zmieniających się potrzeb i warunków rynku pracy.
2. Doskonalenie i różnicowanie systemu praktyk zawodowych na poziomie szkół średnich i wyższych.
3. Rozwijanie skutecznych, służących rozwojowi gospodarki gdyńskiej, form pośrednictwa pracy, adaptacji i doradztwa zawodowego.
4. Wspieranie przedsiębiorczości Gdynian.

2. Rozwój aktywności obywatelskiej mieszkańców Gdyni.
1. Wzmacnianie poczucia tożsamości lokalnej, integracji mieszkańców z miastem i dzielnicą.
2. Wspieranie działań wychowawczych, obejmujących programy szkolne oraz zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne, rozwijających osobowość gdyńskiej młodzieży i ograniczających zagrożenie zjawiskami patologicznymi.
3. Zwiększenie roli rad dzielnic w realizacji zadań miasta na terenie dzielnicy.
4. Zwiększenie uczestnictwa mieszkańców i organizacji pozarządowych w realizacji zadań miasta.
5. Wspieranie rozwoju samorządu gospodarczego, zawodowego i szkolnego.

3. Zapewnienie wysokiej jakości usług świadczonych przez miasto na rzecz mieszkańców.
1. Stworzenie wysokich standardów pracy urzędów, instytucji publicznych i przedsiębiorstw komunalnych w mieście, służących przyjaznej obsłudze mieszkańców oraz realizacji ich praw.
2. Osiągnięcie walorów powszechności, efektywności i wysokiej jakości usług związanych z realizacją zadań miasta, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, edukacji, ochrony zdrowia i pomocy społecznej.
3. Realizacja idei społeczeństwa informacyjnego poprzez upowszechnianie nowoczesnych metod dostępu do informacji.
4. Wdrożenie systemu stałego monitoringu warunków życia w mieście.

4. Wspieranie podmiotowości i samodzielności gdyńskich rodzin.
1. Przeciwdziałanie uzależnieniu od pomocy instytucjonalnej poprzez budowę, subsydiarnego, systemu pomocy społecznej opartego na współdziałaniu wspólnot lokalnych, organizacji pozarządowych z instytucjami samorządowymi.
2. Realizacja budownictwa komunalnego, społecznego i socjalnego, dającego szansę na mieszkanie rodzinom o niższym statusie materialnym.
3. Rozwijanie dostosowanego do zróżnicowanych potrzeb mieszkańców systemu profilaktyki, opieki i rehabilitacji zdrowotnej, odpowiadającego standardom europejskim.
4. Umożliwienie osobom niepełnosprawnym pełnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej.
5. Stworzenie szerokiej oferty wsparcia, integracji i aktywizacji osób starszych.

5. Zwiększenie znaczenia Gdyni jako ważnego ośrodka kulturalnego.
1. Zapewnienie mieszkańcom i turystom dostępu do zróżnicowanej i atrakcyjnej oferty kulturalnej.
2. Zapewnienie warunków dla popularyzacji dziedzictwa historycznego i kulturalnego w zróżnicowanych i atrakcyjnych formach.
3. Pielęgnowanie gdyńskiego dziedzictwa historycznego związanego z II Rzeczpospolitą.
4. Pielęgnowanie i rozwój kultury kaszubskiej oraz tradycji morskich związanych z Gdynią.
5. Rewaloryzacja zabytków architektury.

6. Wszechstronny udział w procesie integracji europejskiej, w szczególności Europy Bałtyckiej z uwzględnieniem partnerów spoza Unii Europejskiej.
1. Tworzenie warunków dla lokalizacji w Gdyni siedzib instytucji i organizacji międzynarodowych.
2. Realizacja na terenie Gdyni umów międzynarodowych i programów europejskich, służących rozwojowi miasta i regionu.
3. Wspieranie przedsięwzięć i inicjatyw rozwijających partnerstwo miast i kontakty ich mieszkańców, szczególnie w obrębie Europy Bałtyckiej.
4. Zapewnienie mieszkańcom dostępu do programów informacyjno-edukacyjnych w zakresie integracji europejskiej.

7. Wszechstronny rozwój kultury fizycznej i sportu mający na celu wzrost aktywności Gdynian.
1. Podwyższanie standardu infrastruktury sportowej i rekreacyjnej oraz poprawa jej dostępności.
2. Rozwój zaplecza dla żeglarstwa morskiego i innych sportów wodnych.
3. Rozszerzanie i różnicowanie oferty sportowej kierowanej do mieszkańców miasta.
4. Wspieranie gdyńskich klubów sportowych, służące osiągnięciu przez nie wysokiego poziomu sportowego.

PRIORYTET 3. GOSPODARKA

1. Tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności i rozwoju przedsiębiorstw gospodarki morskiej.
1. Zagospodarowanie terenów portowych w Gdyni, w celu optymalnego wykorzystania ich potencjału.
2. Zapewnienie dostępności komunikacyjnej portu. Realizacja na terenie Gdyni infrastruktury dla utworzenia VI Korytarza Transportowego europejskiego systemu sieci autostrad (TINA).
3. Wspieranie inwestycji obejmujących nowoczesną produkcję i usługi okołoportowe w zakresie handlu zagranicznego, tranzytu i rybołówstwa.

2. Stworzenie warunków umożliwiających miastu pełnienie funkcji ważnego węzła komunikacyjnego.
1. Wykorzystanie potencjału korytarzy transportowych przebiegających przez Gdynię (TINA, Via Hanseatica) dla rozwoju funkcji ponadlokalnych.
2. Realizacja terminali o wysokich parametrach funkcjonalnych i architektonicznych dla obsługi pasażerów w komunikacji kolejowej, autobusowej, przybrzeżnej, promowej i pasażerskiej.
3. Podniesienie znaczenia dla miasta i subregionu gdyńskiego lotniska w Babich Dołach oraz wspieranie rozwoju lotniska w Rębiechowie, jako portu regionalnego.

3. Podniesienie poziomu nowoczesności i innowacyjności gdyńskiej gospodarki.
1. Współtworzenie i wdrażanie długofalowej koncepcji różnicowania struktury gospodarczej miasta we współpracy z sektorem gospodarczym.
2. Wspieranie rozwoju szkolnictwa wyższego na terenie Gdyni. Tworzenie warunków współpracy uczelni wyższych i instytutów naukowo-badawczych oraz podmiotów gospodarczych i samorządu dla realizacji wspólnych przedsięwzięć służących rozwojowi miasta.
3. Wspieranie rozwoju sieci kooperujących gdyńskich przedsiębiorstw w oparciu o nowoczesne technologie komunikacyjne.
4. Wdrożenie monitoringu koniunktury ekonomicznej, w celu doboru najbardziej efektywnych narzędzi wspierania rozwoju gospodarczego.

4. Stworzenie infrastruktury i produktów dla rozwoju turystyki.
1. Wspieranie działań na rzecz zwiększenia liczby linii promowych, ilości wpływających statków pasażerskich oraz połączeń w komunikacji przybrzeżnej, powietrznej i lądowej.
2. Rozbudowa zaplecza konferencyjno-kongresowego i targowo-wystawienniczego wraz z infrastrukturą usług towarzyszących.
3. Rozwój bazy noclegowej.
4. Zwiększanie różnorodności usług turystycznych oferowanych w mieście, bazujących na dziedzictwie historycznym, ofercie kulturalnej oraz walorach przyrodniczych i zdrowotnych Gdyni.
5. Wypracowanie i rozpropagowanie nowych marek turystycznych miasta jako ważnego elementu oferty regionalnej.

5. Integracja ośrodków konurbacji trójmiejskiej w celu wspólnego rozwiązywania problemów o charakterze ponadlokalnym.
1. Wypracowanie efektywnych form współpracy władz państwowych i samorządowych, dla wskazania celów polityki morskiej państwa, realizowanych na terenie Gdyni.
2. Podjęcie z samorządami Pomorza wspólnych działań na rzecz realizacji przedsięwzięć mających istotne znaczenie dla rozwoju regionu.
3. Zintegrowanie programów rozwojowych poszczególnych ośrodków miejskich wchodzących w skład Trójmiasta i Małego Trójmiasta Kaszubskiego.
4. Zintegrowanie transportu publicznego na obszarze konurbacji.
5. Nawiązanie w Trójmieście współpracy pomiędzy podmiotami publicznymi i prywatnymi w zakresie przedsięwzięć służących promocji i rozwojowi regionu.

  • ikonaOpublikowano: 02.09.2003 00:00
  • ikona

    Autor: kniznik

  • ikonaZmodyfikowano: 01.06.2015 08:10
  • ikonaZmodyfikował: Konrad Niżnik
ikona