Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - funkcjonowanie komunikacji miejskiej i zmiany w organizacji ruchu Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - funkcjonowanie komunikacji miejskiej i zmiany w organizacji ruchu
1046 (646) 2012-04-06 - 2012-04-12

Mamy pierwszego w Polsce Wirtualnego Urzędnika

Urząd Miasta Gdyni jako pierwszy w Polsce znalazł sposób na innowacyjny, a zarazem bardzo przyjazny kontakt z klientami. Od 2 kwietnia 2012 r. mieszkańcy i przedsiębiorcy, którzy chcą dowiedzieć się, jak załatwić urzędową sprawę, mogą liczyć na pomoc Wirtualnego Urzędnika, a właściwie Urzędniczki.
Wystarczy wejść na stronę Biuletynu Informacji Publicznej gdyńskiego magistratu: www.gdynia.pl/bip .
Wirtualny Urzędnik to innowacyjna technologia, stworzona przez firmę InteliWISE S.A., z siedzibą w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. Powstała m.in. dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Oprogramowanie ułatwia dostęp do informacji o usługach świadczonych przez Urząd Miasta. Wystarczy wpisać w odpowiednie okienko pytanie lub wybrać jeden z podanych tematów. Wirtualny Urzędnik działa w oparciu o mechanizmy sztucznej inteligencji, dzięki czemu rozumie pytanie i natychmiast znajduje odpowiedź bądź kieruje w miejsce, w którym się ona znajduje.
Co istotne, pytania mogą być sformułowane w indywidualny sposób, z użyciem języka potocznego. Będą właściwie zrozumiane dzięki pracy urzędników z Sali Obsługi Mieszkańców. Przez kilka tygodni wieloosobowy zespół analizował pytania przesyłane drogą elektroniczną. Pracował nad ich wyborem, a także jak najbardziej przyjazną formą odpowiedzi.
Choć to tylko dodatek do oprogramowania, warto wspomnieć, że gdyński Wirtualny Urzędnik to awatar - sympatyczna i urodziwa młoda kobieta. W dodatku jest bardzo empatyczna, np. osoba, która chciałaby wyrobić nowy dowód, ponieważ stary zgubiła, usłyszy najpierw słowa otuchy: „Nie przejmuj się", a potem odpowiedź, co robić dalej.
Projekt ma charakter pilotażowy, dlatego przygotowana baza zawiera na razie odpowiedzi związane z około 200 tematami z różnych dziedzin życia. Dotyczą one: dowodów osobistych, praw jazdy, rejestracji pojazdów, ewidencji ludności, działalności gospodarczej, Urzędu Stanu Cywilnego, a także innych zagadnień z zakresu działalności wydziałów: spraw społecznych, polityki gospodarczej i nieruchomości, geodezji, architektoniczno-budowlanego, dochodów, środowiska, edukacji. Nie jest to pełny zakres usług świadczonych przez Urząd Miasta Gdyni.
Jeśli Wirtualnego Urzędnika polubią mieszkańcy, to baza serwisu będzie sukcesywnie uzupełniana.