Od 4 lipca ul. Świętojańska jednokierunkowa - sprawdź szczegóły Od 4 lipca ul. Świętojańska jednokierunkowa - sprawdź szczegóły
1048 (648) 2012-04-20 - 2012-04-26

Nie bądź korek, czyli gdyński projekt „SEGMENT”

Rowerowy konkurs dla pracowników gdyńskich firm i instytucji, „pieszy autobus" i „pozytywne" jednoślady w różnych punktach miasta to tylko niektóre propozycje twórców unijnego projektu „SEGMENT" („Segmented marketing for energy efficient transport"), który realizowany jest w Gdyni od kwietnia 2010 r. i potrwa do marca 2013 r. Uczestniczy w nim także sześć innych europejskich miast: London Borough of Hounslow, Ateny, Monachium, Sofia, Utrecht i Almada. Wartość budżetu gdyńskiej części projektu to 260 tys. euro. Unijne dofinansowanie wynosi 71,67%. Cel - przekonać mieszkańców do alternatywnych wobec samochodu, zarazem bardziej przyjaznych środowisku sposobów przemieszczania się.
W ramach projektu realizowane są trzy kampanie skierowane do:
- nowych pracowników,
- uczniów rozpoczynających szkołę podstawową i ich rodziców,
- rodziców noworodków, którzy podróżują z pociechami do ośrodków zdrowia.
Wszyscy znajdują się w przełomowym momencie życia. Twórcy projektu uznali, że takie osoby są bardziej skłonne do zmiany swych przyzwyczajeń.
„Do pracy na rowerze" - trzydzieści dwie osoby z siedmiu gdyńskich firm i instytucji zgłosiły chęć uczestnictwa w konkursie „Do pracy na rowerze", trwającym od 2 kwietnia do 13 lipca 2012 r. Nowi pracownicy: RADMOR S.A., Urzędu Miasta Gdyni, Zarządu Dróg i Zieleni, Urzędu Morskiego, Urzędu Skarbowego, Biura Planowania Przestrzennego oraz SKM PKP sp. z o.o. za każdy przyjazd do pracy rowerem otrzymają naklejkę. Jeśli w ciągu tygodnia dwukrotnie dotrą do swych firm w ten sposób, otrzymają... dwie poranne przekąski. Za zdobycie 15 naklejek uczestnik konkursu dostanie dwa bilety do kina. Na najbardziej zaangażowanych czekają nagrody rzeczowe: o wartości do 2 tys. zł - za 1 miejsce (co najmniej 50 zebranych naklejek), do 1 tys. zł - za 2 miejsce (40 naklejek) - i do 500 zł za miejsce 3 (30 naklejek).

Dla osób, które nie posiadają jednośladów, ale chciałyby w ten sposób dojeżdżać do pracy, przygotowano niespodziankę - służbowe rowery. Pięć firm, które zgłosiły taką chęć, otrzyma po dwa pojazdy.
Wszystkich mieszkańców do przesiadki na ten ekologiczny środek transportu zachęcać ma 19 „pozytywnych rowerów", które ustawiono w pobliżu firm i instytucji uczestniczących w konkursie - każdy z zabawnym, rymowanym hasłem.
„Pieszy autobus" - uczniowie pierwszych i drugich klas sześciu gdyńskich podstawówek odprowadzani są do szkoły przez nauczycieli. „Pieszy autobus" tworzy grupa 4-8 dzieci, które spotykają się w wyznaczonych miejscach (na tzw. przystankach) i maszerują wraz z opiekunem określoną trasą. W czasie drogi uczą się bezpiecznego zachowania na drodze, orientacji w terenie, samodzielności i odpowiedzialności, a przy okazji świetnie się bawią. W innych sześciu podstawówkach rodzice zachęcani są do odprowadzania swych pociech indywidualnie.
„Mama w pięknym mieście" - w siedmiu gdyńskich ośrodkach zdrowia rodzice noworodków czekający z pociechami na wizytę u lekarza mogą poczytać gazetkę „Mama w pięknym mieście", zachęcającą do aktywnego trybu życia i spacerów z dziećmi - także do przychodni.
Więcej informacji na stronach: www.segmentproject.eu i www.zdiz.gdynia.pl.