1250 (1050) 2016-09-30 - 2016-10-06

Rusza budowa przystanków Karwiny i Stadion

Za miesiąc ma rozpocząć się budowa dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. W czwartek 22 września podpisana została umowa z wykonawcą stacji Gdynia-Karwiny i Gdynia-Stadion. Koszt inwestycji to 25,5 mln złotych. Planowany przez konsorcjum Budimex-Ferrovial Agroman termin zakończenia prac to lipiec przyszłego roku.
Przekazanie placu budowy ma nastąpić w ciągu tygodnia, pierwszych robotników zobaczymy przy pracach prawdopodobnie jeszcze w październiku. Jak zapowiada wykonawca, budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców. Dwa przystanki stylistycznie będą przypominać te, które już są znane z istniejącej linii PKM. Oba będą miały po 160 metrów długości. Zgodnie z umową wykonawca ma czas do 31 lipca 2017 roku.
Technologiczną nowinką, niestosowaną do tej pory w Polsce, będzie tzw. splot torowy, który powstanie w ramach budowy przystanku u zbiegu ulic Wielkopolskiej i Sopockiej. Rozwiązanie pozwoli pogodzić ruch pasażerski z przewozem ponadgabarytowych towarów, które na linii kolejowej nr 201 są bardzo częste. Dzięki dodatkowym torom, składy z dużymi towarami będą mogły minąć peron PKM w bezpiecznej odległości. Natomiast pociągi PKM przejadą bliżej krawędzi, umożliwiając pasażerom wygodniejsze oraz bezpieczniejsze wsiadanie i wysiadanie. Rozwiązanie to, kosztujące 2,5 mln złotych, sfinansuje PKP PLK.
Powstanie peronów, zarówno przy Stadionie Miejskim, jak i w szczególności tego przy ulicy Wielkopolskiej, przyczyni się do poprawy komfortu i skrócenia czasu podróżowania.Przystanek Karwiny dla mieszkańców tej dzielnicy, ale też Małego Kacka, Wielkiego Kacka oraz Dąbrowy, ma ogromne znaczenie. Wraz z planowanym w tym miejscu węzłem integracyjnym, finansowanym przez gdyński samorząd, zapewni on wygodny i szybki transport dużej liczbie osób – mówi wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Stępa. – Podpisaną dziś umowę Gdynia wspiera kwotą 4,5 milionów złotych, do tego należy doliczyć przynajmniej 20 milionów złotych na stworzenie węzła integracyjnego, obejmującego nowe przystanki komunikacji miejskiej, parkingi typu park&ride, ścieżki rowerowe, czy bus pasy. Zatem inwestycje miasta w poprawę warunków podróżowania w tym rejonie Gdyni na najbliższe lata są ogromne – dodaje.
Powstanie gdyńskich przystanków to kolejny etap budowy PKM. Otwarcie połączenia Wrzeszcza z lotniskiem nie zakończyło inwestycji. Dziś rozpoczynamy jej kolejny etap, już myśląc o następnych.
Są plany wydłużenia linii do północnych dzielnic Gdyni, a na pewno brakującym ogniwem jest też przystanek na Wzgórzu św. Maksymiliana. Jest to jednak niezwykle złożona inwestycja. Chciałbym aby została zrealizowana w tej perspektywie unijnej
– zaznacza pomorski marszałek Mieczysław Struk.