Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - zmiany w organizacji ruchu Rusza budowa Trasy Kaszubskiej - zmiany w organizacji ruchu
1276 (1076) 2017-04-28 - 2017-05-11

34 miliony zł na węzeł integracyjny Karwiny

Opis alternatywny uzytkownicy/a.wolowicz@gdynia.pl/Galeria1.jpg

27.04.2017 r.

Dzięki tym środkom będzie mogła ruszyć budowa bardzo ważnej inwestycji komunikacyjnej. We wtorek 25 kwietnia o godz. 12.00 w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego sfinalizowano umowę na ponad 34 milionów złotych unijnej dotacji na budowę gdyńskiego węzła Karwiny. Powstanie on przy już budowanym przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – u zbiegu ulic Wielkopolskiej, Sopockiej i Strzelców.

Przekazana dziś dotacja to bardzo ważne wsparcie naszego miasta w przebudowie sieci infrastruktury, która tworzy się właśnie na Karwinach. Jego centralnym punktem będzie wyczekiwany przez mieszkańców przystanek Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – tłumaczy Michał Guć, wiceprezydent Gdyni ds. innowacji. Węzeł komunikacyjny i wszystkie udogodnienia, które razem z nim powstaną, mają zachęcić gdynian do dojeżdżania do pracy lub szkoły komunikacją miejską lub rowerami. Na realizację tego zadania miasto otrzymało właśnie dokładnie 34 621 418 zł, czyli nieco ponad 63% kosztów kwalifikowanych całego projektu – dodał.

Pełen koszt wszystkich prac przy budowie węzła to 68 milionów złotych. Jednym z kluczowych rozwiązań w ramach inwestycji będzie budowa wielopoziomowego parkingu. Umożliwi on pozostawienie samochodu lub roweru w pobliżu przystanku i dalszą podróż Koleją Metropolitalną. Parkingi „parkuj i jedź” (park & ride) powstaną zarówno dla samochodów, jak i rowerów. Wzorem rozwiązań znanych z lotnisk, kierowcy będą mogli korzystać także ze strefy „pocałuj i jedź” (kiss & ride), czyli kilku miejsc postojowych dla osób podwożących pasażerów na przystanek.

Planowana jest także przebudowa ulic w bezpośrednim otoczeniu węzła integracyjnego. Niezbędne będzie przearanżowanie skrzyżowań i kolidującej infrastruktury – ułatwi to dojazd zarówno pojazdom komunikacji miejskiej jak i prywatnym samochodom.  W ciągu ulic Nowowiczlińskiej, Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej – w kierunku budowanego przystanku PKM Gdynia Karwiny – pojawią się buspasy.
 
Powody do zadowolenia będą mieli także kierowcy jednośladów, bo dzięki przebudowie pojawią się odcinki nowych tras rowerowych. Projektanci węzła nie zapomną również o potrzebach pieszych i osób niepełnosprawnych – komentuje wiceprezydent Michał Guć.

Obecnie trwają prace projektowe, które prowadzi Transprojekt Gdański. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na wrzesień 2018 roku, a ich zakończenie – na grudzień 2021 roku.

Pełna nazwa projektu brzmi: „Utworzenie węzła integracyjnego transportu publicznego przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – Gdynia Karwiny”. Został on wybrany do dofinansowania w ramach poddziałania 9.1.1. – Transport miejski – mechanizm ZIT Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, jako jeden z projektów służących realizacji Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.
unia
  • // fot. Agnieszka Wołowicz. Wspólne zdjęcie sygnatariuszy
  • // fot. Agnieszka Wołowicz. Wiceprezydent Gdyni Michał Guć podpisuje umowę dotyczącą dofinansowania.
  • Przystanek PKM Gdynia Karwiny // wizualizacja PKM S.A.