1315 (1115) 2018-03-23 - 2018-03-29

Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego nabiera tempa

Dobra wiadomość dla wszystkich amatorów dwóch kółek. Ogłoszony został przetarg na wybór dostawcy i operatora największego pod względem obszaru działania, systemu rowerów miejskich w Polsce. Całość ma być gotowa 1 marca 2019 roku.
Przyszły wykonawca powinien dysponować doświadczeniem oraz potencjałem w operowaniu systemami rowerów publicznych. Jest zobowiązany do dostarczenia minimum 3866 rowerów, w tym co najmniej 10 % z napędem wspomaganym elektrycznie.
Wybrany wykonawca zbuduje od podstaw system rowerów publicznych wraz z niezbędnym zapleczem technicznym i teleinformatycznym. System będzie oparty o rowery 4. generacji wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.
Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC, skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej. Zaletą systemu będzie jego prostota oraz przystępny cenowo taryfikator. W systemie abonamentowym opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć kwoty 10 zł. W cenie użytkownik otrzyma aż 90 minut na codzienne przejazdy. Po przekroczeniu limitu czasowego rowerzysta będzie ponosił opłatę w wysokości 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego to nie więcej niż 100 zł. Bez abonamentu koszt jednej minuty wynosić będzie nie więcej niż 10 gr.

Rower będzie można wypożyczyć i zostawić na jednej z 660 stacji postoju. W Gdyni będzie ich 140. Mapka miejsc postojowych powstała na podstawie propozycji mieszkańców naszego miasta podczas konsultacji społecznych.
– Gdynianie otrzymają konkretną alternatywę transportową. Do ich dyspozycji będzie aż 1100 rowerów rozlokowanych w 140 miejscach we wszystkich dzielnicach. Na dystansie 3-5 km będzie to najszybszy i najtańszy środek transportu. Minimum 10% całej floty będą stanowić rowery elektryczne, co ma wielkie znaczenie dla mieszkańców dzielnic wyżej położonych takich jak Oksywie, Obłuże, Karwiny, Dąbrowa, Witomino czy Płyta Redłowska – mówi Jakub Furkal, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej.
Za dodatkową opłatą rower będzie można zostawić poza stacją. Wypożyczenie roweru nie zajmie użytkownikowi więcej niż 10 s. Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej. Realizacja projektu ma przyczynić się do zwiększenia mobilności podróżnych i stworzenia atrakcyjnej alternatywy wobec środków komunikacji samochodowej. Głównym celem będzie umożliwienie przesiadki na inny środek transportu zbiorowego.
Wybrany wykonawca będzie mieć 5 miesięcy od zawarcia umowy na wdrożenie I etapu systemu obejmującego minimum 30% rowerów. Całość projektu uruchomiona zostanie do 1 marca 2019 roku. Umowa zostanie zawarta na okres 6 lat i 6 miesięcy, licząc od momentu startu całego systemu.
Preferencyjne stawki wypożyczeń rowerów mają na celu zachęcenie do zmiany zachowań komunikacyjnych mieszkańców naszej metropolii. Intencją samorządów Obszaru Metropolitalnego jest uzupełnienie oferty transportu publicznego o system roweru miejskiego, wykorzystywany nie tylko do celów rekreacyjno-turystycznych, ale przede wszystkim jako kolejny środek transportu. Zamierzeniem jest, aby z roweru korzystała jak największa liczba użytkowników.
System Roweru Metropolitalnego będzie funkcjonować w 14 gminach: Gdyni, Gdańsku, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim i Rumi.
Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 17.218.259 zł.