1357 (1057) 2019-03-08 - 2019-03-14

Przegubowe trolejbusy wyjechały na ulice Gdyni

fot. Paweł Kukla
Transport publiczny w Gdyni wkracza w nową erę. Choć od jakiegoś czasu było już o nich głośno – dziś wyruszyły w swoje pierwsze liniowe kursy. Mowa o Solaris Trollino 18, pierwszych w historii miasta fabrycznie nowych trolejbusach przegubowych.
 
Starsi mieszkańcy mogą pamiętać poruszające się po ulicach Gdyni przegubowe trolejbusy marki Ikarus. Były to jednak jedynie  autobusy z dorobionymi „szelkami”. Nowe Solarisy Trollino 18 otwierają nowy rozdział w historii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Przestronniejsze, wyposażone w większą liczbę miejsc siedzących trolejbusy przegubowe, mają stanowić alternatywę dla przemieszczania się po mieście samochodami osobowymi.
 
- ZKM w Gdyni od lat prowadzi badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Z tych badań wynikało, że trolejbusy były gorzej postrzegane niż autobusy w zakresie wygody podróży. Doszliśmy do wniosku, że przewaga autobusów wynika przede wszystkim z faktu, że wśród taboru są pojazdy przegubowe, zapewniające zdecydowanie lepsze warunku podróży. Na tej podstawie podjęliśmy decyzję, że czas rozpocząć wprowadzanie do naszej sieci także trolejbusów przegubowych – tłumaczy Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM Gdynia ds. oferty przewozowej.


 
Wszystkie pojazdy Solaris Trollino 18 są niskopodłogowe na całej długości. Zabierają 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Na pasażerów czeka przydatna w letnie upały klimatyzacja oraz szereg dostępnych na rynku nowinek technicznych. Na pokładzie trolejbusów znajdziemy m.in. ładowarki USB czy rozbudowany system informacji pasażerskiej w postaci tzw. elektronicznych koralików – monitorów LCD z przebiegiem kolejnych przystanków na trasie linii.
 
- Czuć przede wszystkim inny komfort jazdy – mówi Maja, jedna z pierwszych pasażerek nowego, przegubowego trolejbusu - Jest bardzo czysto i cicho. Trolejbus jest duży, a to jest najważniejsze. Mieszkańców Gdyni jest coraz więcej, często panuje ścisk i w takim momencie to będzie bardzo ważne, że jest on długi.
 
Na uwagę zasługują również zastosowane w budowie pojazdów technologie. Wszystkie zostały wyposażone w baterie trakcyjne, umożliwiające przejazd nawet 35 km z „odpiętymi szelkami”. Co więcej, trolejbusy posiadają zaawansowany system zarządzania energią – posiadają zdolność rekuperacji, czyli oddawania nadmiaru energii podczas hamowania bądź zjazdów ze wzniesień z powrotem do sieci trakcyjnej lub baterii.
 
W najbliższych dniach przegubowe trolejbusy pojawiać będą się na trasach różnych linii. W ten sposób, mieszkańcy różnych dzielnic będą mogli osobiście przetestować nabyte przez miasto pojazdy. Od 4 do 12 marca Solarisy Trollino 18 kursować będą według następującego harmonogramu:
  • 4 marca (poniedziałek) – linia 25;
  • 5 marca (wtorek) – linie 20 i 22;
  • 6 marca (środa) – linia 23;
  • 7 marca (czwartek) – linia 26;
  • 8 marca (piątek) – linia 29;
  • 9 marca (sobota) – linia 24;
  • 10 marca (niedziela) – linia 25;
  • 11 marca (poniedziałek) – linia 28;
  • 12 marca (wtorek) – linia 27.
fot. Paweł Kukla
Od środy 13 marca przegubowce na szelkach obsługiwać będą trzy linie. W dni powszednie będzie to linia 27, natomiast w weekendy linie 24 i 25.
 
Docelowo na trasie linii 27 wprowadzone zostaną zmiany. Na odcinku pomiędzy ul. Warszawską a al. Zwycięstwa trolejbusy pojadą w obu kierunkach ulicami: Śląską, Górskiego, Sportową, Łużycką i Stryjską. Zmiana ta dyktowana jest chęcią objęcia nią ważnych generatorów ruchu w mieście: Stadionu Miejskiego, Hali Sportowo-Widowiskowej Gdynia Arena, Narodowego Stadionu Rugby, Centrum Handlowego Riviera oraz kompleksów biurowych przy ul. Łużyckiej. Wprowadzenie takiej zmiany na trasie linii nie byłoby możliwe bez nowych pojazdów. W ciągu ulic nie ma bowiem sieci trakcyjnej. Solaris Trollino 18 będą pokonywały ten fragment z wykorzystaniem baterii.
 
Nowe trolejbusy to efekt działań w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru”. Za jego pomocą Gdynia nabyła w sumie 85 nowych pojazdów komunikacji miejskiej. Trolejbusów w tej puli znajduje się łącznie 30 – 16 przegubowych i 14 standardowych.