1368 (1068) 2019-05-31 - 2019-06-06

Czy mogę zwrócić kupioną rzecz? - odcinek 2

Każdy zakup, którego dokonujemy, powinien być przemyślany. Czy znaczy to że nie mam możliwości zmienić zdania? Co jeśli kupiony właśnie nowiutki dywanik łazienkowy nie pasuje mi kolorem do ręczników? Czy mam prawo zwrócić go sprzedawcy. A jeśli stwierdzę że podpisana właśnie umowa z operatorem telefonii komórkowej mnie nie satysfakcjonuje? Czy mogę ją rozwiązać bez żadnych konsekwencji finansowych? Odpowiedź na te pytania niestety nie zawsze jest taka sama.
Przepisy Kodeksu cywilnego nie przyznają Konsumentowi prawa do zwrotu zakupionych towarów i rezygnacji z umowy na dostawę usług. Zasadą jest zatem brak możliwości zwrotu zakupionego towaru i rozwiązania zawartej umowy bez zgody sprzedawcy. Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła jednak wyjątek od tej zasady: Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny.
Co to oznacza w praktyce?
Jeśli dywanik łazienkowy kupiony został w sklepie stacjonarnym niestety, co do zasady, nie możesz go zwrócić. Jeśli natomiast zakup dokonany został przez internet, z oferty wysyłkowej katalogu lub od domokrążcy masz 14 dni na odstąpienie od umowy.
Jeśli umowa z operatorem telefonii komórkowej podpisana została w biurze operatora, nie masz możliwości odstąpienia od niej bez ponoszenia konsekwencji przewidzianych w tej umowie za jej zerwanie. Jeśli natomiast przedstawiciel firmy przyszedł do Ciebie i umowa podpisana została w Twoim domu masz 14 dni na odstąpienie od niej.
Pamiętaj więc – jeśli kupujesz rzecz bądź usługę w sklepie stacjonarnym to nie masz prawa do jej zwrotu. Uprawnienie to zależy od dobrej woli sprzedawcy i przed zawarciem umowy należy spytać czy istnieje możliwość zwrotu i na jakich warunkach (w jakim czasie, czy muszę zachować paragon, czy będzie to zwrot gotówki czy tylko wymiana bądź zwrot na kartę podarunkową, itp.) .
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Gdyni, przy ul.10 Lutego 24, pokój numer 112 (pierwsze piętro). Biuro czynne jest: w poniedziałki, wtorki, czwartki oraz piątki w godz. 8.00-16.00, natomiast w środy w godz. 8.00-17.00. Kontakt z pracownikami Biura możliwy jest także pod adresem poczty elektronicznej: biurorzecznikakonsumentow@gdynia.pl oraz nr. tel. 58 66 88 200.