1375 (1075) 2019-08-09 - 2019-08-22

Rower to pojazd. Nie jedź nim po chodniku

Sezon w pełni, rowerzyści korzystają z doskonałej pogody. Wśród nich są też użytkownicy roweru MEVO. I choć korzystanie z roweru jest jak najbardziej godne pochwały, to jazda po chodniku już nie. Miasto Gdynia rozpoczyna kampanię, opatrzona hasztagiem #rowertopojazd mającą na celu przekonanie rowerzystów do poruszania się po mieście zgodnie z przepisami.
Problem poruszania się rowerów po chodnikach nasilił się po uruchomieniu systemu Mevo. Użytkownicy systemu są czasem mniej doświadczonymi cyklistami i nie zdają sobie sprawy, że taki rower waży około 30 kg i droga jego hamowania jest znacznie dłuższa niż standardowego roweru. Obecnie w Gdyni (dane na koniec lipca 2019 r.) jest ponad 26 tysięcy zarejestrowanych użytkowników systemu. Średni pokonywany dystans to 4,32 km dziennie, a liczba wypożyczeń od uruchomienia systemu to niemal 174 tysiące. Trzeba pamiętać, że co do zasady jazda każdym rowerem po chodniku jest zabroniona. Są trzy wyjątki od tej zasady:
Gdy sprawuje się opiekę nad dzieckiem na rowerze, które nie ukończyło 10 lat. Dziecko musi jechać swoim rowerem. Ten przypadek nie dotyczy fotelików i przyczepek rowerowych.
Gdy szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m i prowadzi on wzdłuż drogi z dopuszczalną prędkością ponad 50 km/h, a w pobliżu nie ma drogi rowerowej (w godz. 23.00-5.00 dopuszczalna prędkość w mieście to 60 km/h. Jednak zawsze pierwszeństwo na chodniku mają piesi.
Gdy warunki pogodowe nie pozwalają na jazdę po jezdni: silny wiatr, śnieżyca, mocny deszcz, gołoledź, gęsta mgła.
Korzystając z gościnności pieszych na chodnikach, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że należy tam „jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym”.
Wspólnie z gdyńską Strażą Miejską i pełnomocnikami Prezydenta Miasta Gdyni ds. bezpieczeństwa i ds. komunikacji rowerowej, rozpoczynamy działania, mające zwrócić uwagę na ten problem. W naszym mieście rowerzyści mają do dyspozycji ponad 70 km dróg, pasów i kontrapasów rowerowych, w tym także ciągów pieszo-rowerowych. Kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową są już zaplanowane i lada dzień podpiszemy umowę na prace projektowe. Gdynia to miasto przyjazne rowerzystom – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent ds. rozwoju.
Zwracaliśmy uwagę na ten problem już wcześniej, ale skala tego zjawiska, szczególnie po uruchomieniu roweru „MEVO”, zmusza nas do zwrócenia uwagi na bezpieczeństwo pieszych. To jest i zawsze będzie dla nas priorytet. Chodnik to miejsce przede wszystkim dla pieszych, a rower może się tam znaleźć wyłącznie, jeśli odbywa się to w zgodzie z przepisami. I o to chodzi w tym działaniu, będziemy edukować i upominać, ale także egzekwować prawo i karać za łamanie przepisów – zapowiada Andrzej Bień, pełnomocnik Prezydenta ds. bezpieczeństwa miasta.
Straż Miejska włącza się w te działania. Przygotowana została specjalna ulotka, zwracająca uwagę na oznakowanie dróg rowerowych, pokazująca ich rodzaje i przypominająca przepisy ruchu drogowego w tym zakresie. Trzeba też przypomnieć, że na tak zwanym ciągu pieszo-rowerowym, który nie ma wydzielonego pasa dla rowerów, pieszy ma zawsze pierwszeństwo – mówi Dariusz Wiśniewski, komendant gdyńskiej Straży Miejskiej.
Fakty i liczby o rowerach w Gdyni:
– Ponad 70 km tras rowerowych, w tym wydzielone drogi rowerowe, pasy, kontrapasy i wspólne ciągi pieszo-rowerowe;
10 liczników rowerowych – najwięcej rowerów przejeżdża codziennie aleją Zwycięstwa (ok. 3000);
– Ponad 800 stojaków rowerowych na ulicach Gdyni i drugie tyle w placówkach szkolnych;
349 firm bierze udział w akcji – Do pracy jadę rowerem;
– Ponad 2400 pracowników korzysta z dojazdów na rowerach do pracy;
740 tysięcy kilometrów, średnio przejeżdżając jednorazowo 8 kilometrów – tyle wykręcili uczestnicy akcji;
– Gdyńskie firmy mogą bezpłatnie korzystać z 10 elektrycznych rowerów – e-cargo bikes;
11 stacji naprawy rowerów oraz 1 kompresor rowerowy. Stacje ustawione są w punktach o dużym natężeniu ruchu jednośladów;
150 podpórek – dla wygody rowerzystów oczekujących na przejazdach;
4 ogólnodostępne stacje ładowania e-rowerów;
– Kilkadziesiąt drogowskazów w gdyńskich lasach;
– Gdynia będzie gospodarzem 5. Ogólnopolskiego Zlotu Rowerów Towarowych;
Nagroda „Srebrna Szprycha” – za fragment drogi rowerowej w Kolibkach z zastosowaniem nawierzchni wodoprzepuszczalnej (2018).
Szczegóły: www.mobilnagdynia.pl/rower.