1392 (1092) 2019-12-20 - 2020-01-02

Targowisko jak dzieło sztuki

Zamiast chaotycznych graficznie banerów – artystyczne murale, zamiast zlepku witryn – jeden, spójny i przemyślany szyld. Metamorfozę przeszło orłowskie targowisko na placu Górnośląskim, którym zajęło się znane z estetyzacji miejskich przestrzeni stowarzyszenie Traffic Design. Kolejny ruch należy do samych przedsiębiorców – ci otrzymali dedykowane poradniki dotyczące identyfikacji wizualnej.
„Targowisko Orłowo” – taki frontalny szyld, umieszczony na specjalnie zbudowanej konstrukcji będzie od teraz zapraszał na zakupy na placu Górnośląskim. Elementów zmian jest więcej, a są efektem wizualnej metamorfozy, którą na popularnym targowisku w Orłowie przeprowadziło Traffic Design. Zakończyły się prace, za nami także symboliczny wernisaż kolejnej akcji „Re:design”.
Nad nowym wyglądem targowiska pracował zespół projektantów ze Stowarzyszenia Traffic Design. Spośród kilku koncepcji ostatecznie postawiliśmy na uspójnienie stylistyki reprezentacyjnych elementów i wypracowanie koncepcji, z której w przyszłości będą mogli korzystać wszyscy przedsiębiorcy z targowiska – wyjaśnia Jacek Wielebski, kurator stowarzyszenia Traffic Design.
To kolejne zmiany w tym miejscu – przypomnijmy, że jeszcze tej jesieni zrealizowano drugi etap projektu z Budżetu Obywatelskiego 2018 dotyczący estetyzacji samego placu.
Przy metamorfozie samego ryneczku postawiono na minimalizm i stonowane kolory, podobnie jak w przypadku wcześniejszych realizacji Traffic Design. Teraz orłowskie targowisko od strony ulicy Wielkopolskiej jest na pierwszy rzut oka po prostu schludne.
Głównym elementem jest szyld, który będzie znakiem rozpoznawczym tego targowiska. Nanieśliśmy zaprojektowane przez nas litery, nawiązujące do szyldów przemysłowych i do liternictwa z suwnicy Stoczni Gdynia. Zrobiliśmy oprócz tego instrukcję, katalog dobrych i łatwych rozwiązań dla przedsiębiorców. Stworzyliśmy też uzupełniające dwa murale, które okalają front targowiska od strony dwóch różnych wejść, do sklepu zoologicznego i do kwiaciarni. Odświeżyliśmy też cały przód – wylicza Jacek Wielebski.
Poradnik szyldowy jest ogólnodostępny m.in. na stronie internetowej Traffic Design.
Przy metamorfozie targowiska stowarzyszenie współpracowało m.in. z Centrum Designu Gdynia oraz Plastykiem Miasta.
Dalsze zmiany graficzne, szczególnie w przypadku szyldów znajdujących się wewnątrz targowiska są uzależnione już od samych przedsiębiorców. Projekt został zrealizowany ze środków pochodzących z budżetu Gdyni w ramach otwartego konkursu ofert dla podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego o wsparcie lub powierzenie zadań z zakresu wdrażania dobrych praktyk projektowych w 2019 roku.