1412 (1112) 2020-05-29 - 2020-06-04

Linia 125 służy gdynianom od 60 lat

Ikarus uczcił 60 lat funkcjonowania linii 125 w Gdyni // fot. Sławomir Okoń

Ikarus uczcił 60 lat funkcjonowania linii 125 w Gdyni // fot. Sławomir Okoń

Jej trasa była kilkukrotnie zmieniana, jednak niezmiennie prowadzi z północnej części Gdyni do Śródmieścia i Redłowa. Obecnie szybko i łatwo można pokonać dzięki niej drogę z Pogórza Dolnego do Szpitala Morskiego im. PCK.  Mowa o linii 125, która świętuje szczególny jubileusz. Autobusy o tym numerze przewożą gdynian już od 60 lat. Z tej okazji nie zabrakło niespodzianek. Jak kiedyś wyglądały podróże tą linią, przypomniał mieszkańcom zabytkowy Ikarus 280, który wykonał kilka kursów na historycznej trasie z 1981 roku. Były też okolicznościowe rocznicowe foldery oraz wyjątkowa atmosfera.
 
60 lat – od takiego czasu mieszkańcy Gdyni mogą przemieszczać się po mieście linią 125. Każdego dnia autobusy z tym numerem przemierzają ulice naszego miasta kilkanaście razy – głównie rano i wieczorem. Wcześniej bywało różnie. Zmieniały się trasy i godziny przejazdów oraz typy i marki pojazdów. Jedyną stałą rzeczą od początku jest to, że linia 125 przebiega między północną częścią Gdyni, a Śródmieściem i Redłowem.
 
Gdyńska komunikacja miejska ma wieloletnią tradycję. Chcemy o tym przypominać i dzielić się z mieszkańcami historiami najważniejszych gdyńskich linii autobusowych i trolejbusowych. Stąd święto linii 125, która służy gdynianom już od 60 lat. To był pierwszy z okolicznościowych jubileuszy, które będą symbolicznie obchodzone w Gdyni przy okazji okrągłych rocznic funkcjonowania danych linii – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.
 
Linia 125 rozpoczęła funkcjonowanie 1 czerwca 1960 roku. Wprawdzie do rocznicy zostało jeszcze kilka dni, ale Gdynia oficjalnie i uroczyście świętowała w środę, 27 maja. 60-letnią jubilatkę uczciła kultowa gwiazda wśród autobusów – Ikarus 280. Zabytkowy pojazd z numerem 125 na przedzie na kilka godzin wrócił na ulice naszego miasta. Wykonał pięć kursów pomiędzy pętlą na Pogórzu Dolnym a Szpitalem Morskim im. PCK w Redłowie. Przejażdżka nim nie należała jednak do tych, które znamy na co dzień. Autobus pojechał bowiem historyczną trasą linii 125 z czwartego kwartału 1981 roku. Biegła ona ul. Wiśniewskiego, a później w centrum Gdyni ul. Wójta Radtkego (z powrotem ul. Jana z Kolna).

Cieszymy się, że jest to jedna z podstawowych linii gdyńskich, która tyle lat jest z nami. Z tej okazji pojazdy, jakie pojawiły się w gdyńskiej komunikacji w latach 80. miały okazję cieszyć mieszkańców Gdyni. Uroczystość spotkała się z dużym zainteresowaniem. Już w dwóch pierwszych kursach odnotowaliśmy dużą frekwencję, oczywiście przy zachowaniu wszystkich limitów dotyczących tego, ile osób może się z pojeździe znajdować – mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji miejskiej w Gdyni.


 
Pasażerowie, którzy załapali się na specjalny kurs, otrzymali okolicznościowy folder z mapkami tras oraz historią linii 125. Sam zabytkowy pojazd również robił wrażenie, a u niektórych przywołał także miłe wspomnienia.

Wspomnienia wracają. Mam ponad 70 lat i jeździłam takimi autobusami, dlatego nim jadę w jedną i drugą stronę – mówi Barbara Kosznik, mieszkanka Gdyni.
 
Dlaczego to właśnie Ikarus wyjechał na miasto z okazji tej ważnej rocznicy? Nie mogło być inaczej. W długiej historii linię tę obsługiwały różne marki i typy autobusów. Najpierw były to Sany, następnie Skody i Jelcze. Przegubowe Ikarusy dumnie jeździły z numerem 125 na przedzie w latach 1981-1996. Z kolei po nich przyszedł czas na Mercedesy, MAN-y i Solarisy.
 
Historia każdej linii komunikacyjnej to nie tylko pojazdy, ale też ludzie. I tutaj nasza jubilatka również ma się czym pochwalić. Linię 125 tak pokochał jeden z kierowców, że obsługiwał ją na stałe aż przez 28 lat – od 1968 do 1996 roku. Pierwszy rocznicowy kurs wykonał jego zmiennik, który pracuje w gdyńskiej komunikacji miejskiej do dziś.

Kiedyś kierowcy mieli stałe linie. Ja osobiście nie bardzo to lubiłem. To była jedna z elitarnych linii. Miała swoją obsadę. Lepsze linie taką mają. Komunikacje uratowały właśnie te wozy, Ikarusy, które na tamten czasy były dość nowoczesne, a jednocześnie proste w obsłudze. 24 lata nie jeździłem już na takim wozie i pierwsze kilometry były dla mnie ciężkie – mówi Tadeusz Tomczyk, kierowca zabytkowego Ikarusa.

fot. Sławomir Okoń
 

Poznaj historię linii 125

 
60 lat w pigułce - czytając notkę poniżej zapoznacie się z najważniejszymi faktami dotyczącymi gdyńskiej linii 125.

Linia 125 istnieje od 1 czerwca 1960 roku. Na początku jej trasa biegła od pętli w Redłowie – przy Szpitalu Morskim im. PCK do Obłuża Stacji Pomp. Przystanek ten był zlokalizowany przy zbiegu ulic Marchlewskiego (obecnie ul. Śmidowicza na odcinku oksywskim) i Nasypowej. Linię obsługiwał wówczas jeden pojazd. Trasa prowadziła w obu kierunkach ulicami: Powstania Styczniowego, Weteranów, al. Zwycięstwa, Świętojańską, Starowiejską, Dworcową i Marchlewskiego (obecnie Wiśniewskiego).
 
Prawie trzy miesiące później większość kursów przedłużono. Z przystanku przy Stacji Pomp jechało się dalej ul. Nasypową, Tkacką, Gruny (obecnie Unruga) i Robotniczą do ul. Cechowej. Tam usytuowano przystanek końcowo-początkowy.
 
W kolejnych latach zmiany trasy dotyczyły Śródmieścia Gdyni. W 1962 roku na Obłuże jechało się przez plac Kaszubski i ul. Jana z Kolna. Natomiast w 1963 roku trasa do Redłowa prowadziła ulicami: Dworcową, 10 Lutego i Władysława IV. W połowie lat 60. linia 125 jeździła ul. Powstania Styczniowego i al. Zwycięstwa. Wszystkie kursy ,z wyjątkiem ostatniego, były realizowane na trasie z Redłowa do przystanku przy ul. Cechowej. Linię obsługiwały maksimum 3 pojazdy.
 
Kolejną zmianę trasy w obrębie Śródmieścia wprowadzono w 1968 roku. Z al. Zwycięstwa poprowadzono ją ul. Władysława IV do ul. Migały (obecnie Wójta Radtkego) i dalej przez plac Konstytucji do ul. Marchlewskiego (obecnie J. Wiśniewskiego). 
 
W 1971 roku linię skierowano ulicami Dzierżyńskiego (obecnie Legionów) i Redłowską – do i z al. Zwycięstwa.
 
Istotną zmianę w trasie linii 125 wprowadzono w 1972 roku. Przedłużono ją do Pogórza Dolnego Rzeźni. Linię obsługiwały w dni powszednie, w szczytach przewozowych, 4 autobusy.
 
Natomiast w 1975 roku po raz kolejny zreorganizowano układ tras linii komunikacji miejskiej w Śródmieściu. Przejazd w kierunku Pogórza wyznaczono ulicami: Władysława IV i Jana z Kolna.
 
W 1977 roku, po oddaniu do eksploatacji łącznicy Trasy Kwiatkowskiego na Obłużu i włączeniu części ul. Marchlewskiego (obecnie Wiśniewskiego) do zamkniętego obszaru portu handlowego, trasę linii 125 poprowadzono nową łącznicą bezpośrednio do ul. Gruny (obecnie Unruga). Stamtąd jechały w lewo bezpośrednio do Pogórza Dolnego. W tym samym roku w Śródmieściu Gdyni trasę linii 125 w kierunku Redłowa przeniesiono z pl. Konstytucji, ul. Dworcowej i 10 Lutego na: ul. Migały (obecnie Wójta Radtkego), ul. 3 Maja i ul. 22 Lipca (obecnie Armii Krajowej) do ul. Władysława IV. Na początku lat 80. linię obsługiwało - w dni powszednie w szczytach przewozowych - 8 autobusów przegubowych.
 
Kolejna zmiana trasy nastąpiła dopiero w 1984 roku. Wtedy przeniesiono ją na ulice: Morską (wówczas Czerwonych Kosynierów), Estakadę Kwiatkowskiego i łącznicę prowadzącą do ul. Marchlewskiego (obecnie J. Wiśniewskiego) na wysokości ul. Energetyków. W Śródmieściu trasę w kierunku Pogórza wyznaczono ulicami: Władysława IV, Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i Podjazd. Natomiast w kierunku Redłowa trasa linii 125 biegła ulicami: Podjazd, Dworcową, Migały (obecnie Wójta Radtkego), 3 Maja, 22 Lipca (obecnie Armii Krajowej) i Władysława IV. Rok później skrócono jej przebieg w Śródmieściu - w kierunku Redłowa jechało się ul. Podjazd, 10 Lutego i Władysława IV.
 
Rola linii 125 w gdyńskiej komunikacji miejskiej zmieniła się w 1992 roku. Wówczas została z niej wyodrębniona linia 105, która stanowi jej przedłużenie do Kosakowa.  Wraz z tą zmianą funkcjonowanie linii 125 zostało ograniczone do godzin porannych i wieczornych we wszystkie dni tygodnia i do godzin porannego szczytu przewozowego w dni powszednie.
 
W 2000 roku na niektóre kursy linii 125 wprowadzono zajazd na ul. Kontenerową. Z czasem liczba zajazdów wzrosła.
 
Ostatnia zmiana w przebiegu trasy na tej linii nastąpiła w 2017 roku, kiedy to w związku z przebudową skrzyżowania ul. Dworcowej z ul. 10 Lutego skierowano ją w kierunku Pogórza Dolnego z ul. Władysława IV  w ul. 10 Lutego do ul. Podjazd, zapewniając identyczny przebieg trasy w Śródmieściu w obu kierunkach. Po oddaniu przebudowanego skrzyżowania do użytku skrócona trasa linii 125 w centrum pozostała.

Notę historyczną przygotował prof. Olgierd Wyszomirski

Galeria zdjęć

ikona Pobierz galerię
  • ikonaOpublikowano: 28.05.2020 15:59
  • ikona

    Autor: Magdalena Czernek (m.czernek@gdynia.pl)

  • ikonaZmodyfikowano: 28.05.2020 16:03
  • ikonaZmodyfikował: Karolina Szypelt
ikona