1451 (1151) 2021-04-23 - 2021-04-29

„Innowacyjny samorząd": Gdynia doceniona za e-usługi

Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz w czasie gali online „Innowacyjny Samorząd” // fot. Sławomir Okoń

Wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz w czasie gali online „Innowacyjny Samorząd” // fot. Sławomir Okoń

22.04.2021 r.

W drugiej edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” Gdynia zajęła 2. miejsce w kategorii duże miasta. Zostaliśmy docenieni za projekt „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług”. Tegoroczny finał konkursu odbył się online 15 kwietnia w Sali pod Kopułą w siedzibie Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii w Warszawie. Gdynię reprezentował wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz.


Konkurs „Innowacyjny Samorząd” to projekt Serwisu Samorządowego Polskiej Agencji Prasowej. Odbywa się pod patronatem premiera, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii. Wyłania i nagradza najbardziej innowacyjne samorządy w Polsce. 

W tym roku do redakcji Serwisu Samorządowego PAP wpłynęło 396 opisów nowatorskich działań podejmowanych przez samorządy gmin i powiatów. W czwartek, 15 kwietnia podczas gali online ogłoszono listę laureatów. W czasie spotkania odbyła się również debata „Samorządy po roku pandemii – interwencje a inwestycje i innowacje”, którą poprowadził redaktor Mateusz Kicka. Wydarzenie muzycznie uatrakcyjnił zespół Fair Play Quartet.

Tegorocznych zwycięzców wybrała kapituła konkursu, w której zasiedli: Daniel Baliński - zastępca dyrektora Departamentu Strategii w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Rudolf Borusiewicz - dyrektor biura Związku Powiatów Polskich, prof. Stanisław Łobejko ze Szkoły Głównej Handlowej, Justyna Orłowska - pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech, dr Tomasz Pilewicz ze Szkoły Głównej Handlowej, Andrzej Porawski - dyrektor biura Związku Miast Polskich, Leszek Świętalski – sekretarz generalny Związku Gmin Wiejskich RP oraz Anna Banasik – redaktor naczelny Serwisu Samorządowego PAP.

Gdynia – w dwuletniej historii konkursu – po raz kolejny została doceniona. Tym razem zajęła drugie miejsce za projekt „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług”. Miasto otrzymało również wyróżnienia za: asystenta głosowego – voicebota, gdyńskie inkubatory miejskich rozwiązań, system bezpłatnego rezerwowania boisk w całym mieście oraz telefon wsparcia prowadzony przez Centrum Aktywności Seniora.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku zdobyliśmy nagrodę główną za działania związane z gdyńskimi ogrodami deszczowymi oraz wyróżnienia za projekty: „Utrecht”, „Creating Automotive Renewal i Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu” oraz „UrbanLab Gdynia”. 

W czasie tegorocznej gali konkursu Gdynię reprezentował wiceprezydent Bartosz Bartoszewicz.




– Właściwie działający samorząd to taki, który potrafi szybko i skutecznie rozwiązywać pojawiające się problemy. A tych w ostatnim roku było bardzo dużo, co wynika oczywiście z pandemii. Nagroda za innowacyjność ma dla nas duże znaczenie, bo oznacza, że w tym trudnym czasie byliśmy w stanie skutecznie sięgnąć po właściwe metody i narzędzia ku temu, aby rozwiązywać najważniejsze problemy – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

W kategorii duże miasta, razem z Gdynią, na wirtualnym podium stanęli: na pierwszym miejscu Urząd Miasta Lublina za projekt „Platforma współpracy szkół zawodowych, uczniów, pracodawców i Gminy Lublin „Stawiamy na zawodowców””, a na trzecim ex aequo: Wrocław – „Wrocław CityLab" oraz Urząd Miejski w Białymstoku za zielone przystanki z funkcją retencjonowania wód opadowych na terenie Białegostoku. W tej kategorii do konkursu wpłynęły w sumie 54 zgłoszenia.

Nagroda za „Konto Mieszkańca – centrum gdyńskich e-usług"

Prowadzące galę 2. edycji konkursu Innowacyjny samorząd. Mat. prasowe PAP

Konto Mieszkańca to kompleksowa usługa, która za pomocą jednego portalu oraz aplikacji mobilnej łączy najróżniejsze aspekty życia w mieście. Integruje takie usługi miejskie: Kartę i Asystenta Mieszkańca, e-dziennik, internetową rezerwację wizyt w urzędzie oraz serwis wsparcia mieszkańców – Gdynia Wspiera.

Karta Mieszkańca funkcjonuje w naszym mieście od 2018 roku. Daje gdynianom różne korzyści: bezpłatne wejściówki do największych gdyńskich atrakcji kulturalnych i sportowych oraz inne zniżki i profity. Karta jest zintegrowana z programem Gdynia Rodzinna i projektem Gdynia Senior Plus. Pozwala na przykład dzieciom i młodzieży szkolnej na korzystanie z bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską – bez konieczności posiadania legitymacji. Może także pełnić funkcję e-biletu, pozwala na łatwiejsze ewidencjonowanie pobytu czasu dziecka w przedszkolu oraz daje możliwość wypożyczania książek w gdyńskich bibliotekach.

Aplikacja mobilna oferuje jeszcze więcej funkcjonalności. To między innymi: dostęp do kalendarza wydarzeń i wiadomości. Przesyła też komunikaty o utrudnieniach lub alertach pogodowych, prognozę pogody czy informacje na temat jakości powietrza. 

– Szczególne podziękowania należą się Gdyńskiemu Centrum Kontaktu i kierownikowi Piotrowi Wiśniewskiemu – dzięki ich zaangażowaniu, umiejętności przestawienia się na pracę w pandemii i cierpliwość możemy dziś cieszyć się tą nagrodą – dodaje wiceprezydent Bartoszewicz.

Gdyńskie Centrum Kontaktu okazało się nieodzowne w czasie trwającej pandemii. Natychmiast przestawiło się na tryb pracy zdalnej. Z dnia na dzień przejęło prawie cały ruch spraw załatwianych do tej pory w urzędzie. Gdyńska infolinia pełniła rolę podstawowego kontaktu mieszkańców z miastem, pomagając im w rozwiązywaniu codziennych problemów związanych z pandemią, jak i wszystkich pozostałych spraw.

Od września 2020 roku gdynianie mogą również załatwiać wybrane urzędowe sprawy, korzystając z paczkomatu – szybko, bezpiecznie i bezkontaktowo. Za jego pośrednictwem można składać i odbierać dokumenty w sprawach związanych między innymi z prawem jazdy, rejestracją pojazdu czy dowodem osobistym.

O konkursie „Innowacyjny Samorząd”


„Innowacyjny Samorząd” to projekt Serwisu Samorządowego PAP, w którym wyłaniane i nagradzane są najbardziej innowacyjne samorządy. Celem konkursu jest promocja kreatywnych samorządów oraz inspiracja pozostałych jednostek samorządu terytorialnego do podejmowania działań na rzecz innowacyjności.

W konkursie oceniane są nadsyłane przez gminy i powiaty opisy zrealizowanych projektów, a główne kryteria oceny to nowatorstwo w skali kraju i rezultaty zastosowanych rozwiązań. Zgłoszenia do konkursu są bezpłatne.

Proponowane zmiany mogą mieć charakter innowacji technologicznych, procesowych, społecznych, publicznych (komunalnych), dotyczących instrumentów czy usług wsparcia.

Konkurs „Innowacyjny Samorząd” odbywa się w pięciu kategoriach:

  • gminy wiejskie,
  • gminy miejsko-wiejskie,
  • gminy miejskie,
  • miasta duże (powyżej 200 tys. mieszkańców),
  • powiaty.
 
W każdej z tych kategorii są przyznawane trzy nagrody oraz wyróżnienia. 

Całą relację z 2. edycji konkursu „Innowacyjny Samorząd” można obejrzeć na stronie internetowej: pap-mediaroom.pl.